MotoGP-motoren: 2021 Suzuki GSX-RR in detail

Hierbij presenteren wij de 2021 Suzuki GSX-RR. Kijk en geniet vooral, want zo ziet een MotoGP-motor er in balans uit. Althans, dat gold voor die van 2020 maar wij verwachten dat de GSX-RR van dit seizoen snel ook weer volledig in balans is. Nummer 1 Hoewel hij wereldkampioen is, houdt Joan Mir vast aan zijn startnummer 36. Daar mag je van alles van vinden, maar voor Mir staat 36 voor al het harde werk dat nodig was om wereldkampioen te worden en is dat ook het nummer dat bij hem past. Op het kuipruitje zien we overigens wel de 1 terugkomen in zijn naam (waar de ‘...
Hierbij presenteren wij de 2021 Suzuki GSX-RR. Kijk en geniet vooral, want zo ziet een MotoGP-motor er in balans uit. Althans, dat gold voor die van 2020 maar wij verwachten dat de GSX-RR van dit seizoen snel ook weer volledig in balans is. Nummer 1 Hoewel hij wereldkampioen is, houdt Joan Mir vast aan zijn startnummer 36. Daar mag je van alles van vinden, maar voor Mir staat 36 voor al het harde werk dat nodig was om wereldkampioen te worden en is dat ook het nummer dat bij hem past. Op het kuipruitje zien we overigens wel de 1 terugkomen in zijn naam (waar de ‘i’ een 1 is geworden). M1R dus. Ja, dat zou ook zomaar een speciale versie van de Yamaha M1 kunnen zijn… Nog een overeenkomst met deze machine is dat bij Suzuki nu ook Monster Energy als sponsor zeer zichtbaar aanwezig is. 2021 Suzuki GSX-RR: achterbrug Waar iedereen in de MotoGP druk bezig is met een carbon swingarm – Aprilia zelfs letterlijk jaren achtereen – doet Suzuki hier nog niet aan mee, zoals deze foto perfect laat zien. Afgelopen seizoen testten ze wel een nieuwe swingarm en dat deden ze eveneens op Qatar, maar ook dat was geen versie van carbon. Normaal gesproken wordt succes altijd gekopieerd in de wegrace, maar aangezien alle andere merken zich volledig (lijken te) richten op carbon geldt dat dus niet voor de swingarm. Interessant om te blijven volgen! MotoGP-motoren: Ducati Desmosedici GP21 Frame Geloof het of niet, maar toch zijn er nog vraagtekens bij Suzuki en dat draait vooral om het chassis van de 2021 Suzuki GSX-RR. Suzuki gebruikte de eerste drie testdagen in Qatar vooral voor 2022 (zie kader 2022 op deze spread) en wilde de laatste twee testdagen gebruiken voor 2021. Maar helaas, eentje viel af door een zandstorm op Losail. Een race- en een kwalificatiesimulatie kwamen daardoor te vervallen, terwijl de kwalificatie juist het zwakke punt was van Suzuki (en zeer waarschijnlijk ook is). Door het gemis van de laatste testdag blijven Joan Mir en Alex Rins in ieder geval voorlopig met het 2020-chassis rijden. Daar was natuurlijk niets mee, maar onder andere Yamaha en Ducati hebben hier wel grote stappen mee gemaakt waardoor een voorsprong zomaar een achterstand kan worden. 2022 Hoewel het seizoen 2021 nog niet eens echt begonnen is, kijkt Suzuki verder dan alleen dit jaar. Op Qatar testte Sylvain Guintoli (foto) en Alex Rins al met het 2022-blok. Het motorblok dat dus wel doorontwikkeld mag worden. Technische gegevens 2021 Suzuki GSX-RR Motor1000cc vier-in-lijnMax. vermogen+ 275 pkTopsnelheid+ 350 km/uMax. tpm18.000Gewicht157 kgVersnellingsbakseamlessFrameTwin Spar aluminiumVeringÖhlinsRemmenBremboWielenMFR De mening van Motor.NL-sportcoördinator Marien Cahuzak Wat zijn gevolgen van het vertrek van Davide Brivio naar de Formule 1? Het is de enige vraag die ik heb bij Suzuki. ‘We zijn verenigd’, aldus projectleider Shinichi Sahara die daarmee handig kritische vragen pareerde. Dat wil ik nu best geloven vanwege al het succes dat ze hadden in 2020. Maar wat als het komend jaar even tegenzit of zelfs echt tegenzit? Er zijn voorbeelden genoeg in de wegrace dat er van dat verenigd zijn heel snel heel weinig kan overblijven. Op dit moment werken ze met een soort van comité waarin gezamenlijk beslissingen worden genomen en dat is vrij uniek in de motorsport, waar normaal gesproken altijd één iemand verantwoordelijk is. En dat is met een reden… Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd of ze onder Davide Brivio ook eerst drie dagen zich gericht hadden op 2022 om vervolgens een dag te kort te komen voor de 2021-voorbereiding. Die toch al zo kort was met maar twee testen op Losail. Voorlopig is de 2021 Suzuki GSX-RR nog altijd de compleetste motor van het veld, waarvan er slechts twee rondrijden… Terwijl je je kont niet kunt keren of er komt weer een Ducati voorbij. Hopelijk zien we volgend jaar nog twee Suzuki’s op de grid. Joan Mir lijkt voorlopig probleemloos om te gaan met zijn nieuwe status als wereldkampioen. Zo liet hij meermaals weten dat voor hem nog altijd Marc Marquez de favoriet is, waarna hij zich vakkundig in een soort van underdog-rol wist te maneuvreren. Als je het mij vraagt, blijft hij ook om die reden trouw aan zijn startnummer. Mir is sowieso een zeer loyaal kampioen want hij keerde net als de rest van het Suzuki-team en net als Alex Rins tussen de test en eerste race op Qatar niet naar huis: ‘Dit betekent dat veel mensen met familie en kinderen lang van huis zijn. Ik zou het niet eerlijk vinden om dan wel terug te keren ook al zou dat wel mogen om zo goed te kunnen trainen. Dat kan ik echter ook in Qatar wel.’ Van zo’n jongen wordt je toch gewoon vanzelf fan!

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?