woensdag 24 april 2024

MotoGP voorbeschouwing: 2024 het jaar van de verbroken MotoGP-records

Dat Francesco Bagnaia, Jorge Martin en misschien Marc Márquez kandidaten zijn voor de wereldtitel weet iedereen. En dat het een spannend seizoen gaat worden, weten jullie natuurlijk ook al lang. Maar 2024 is ook het jaar waarin bijzondere records kunnen worden neergezet en verbroken. Een MotoGP voorbeschouwing, maar dan net even anders.

Uniek rijtje voor Bagnaia lonkt

Vorig jaar was Francesco Bagnaia de derde rijder die in het huidige MotoGP-tijdperk zijn wereldtitel wist te prolongeren. Alleen Valentino Rossi en Marc Márquez slaagden daar ook in. Zij deden dat beiden vaker dan in één keer. Mocht Bagnaia komend jaar voor de derde keer op rij wereldkampioen in de koningsklasse worden, dan voegt hij zich in bijzonder rijtje kampioenen. Rossi, Márquez, Giacomo Agostini, Michael Doohan, Kenny Roberts, Mike Hailwood, Wayne Rainey, Geoff Duke en John Surtees wisten in het verleden driemaal op rij – of vaker – wereldkampioen te worden in de 500cc of MotoGP.

Francesco Bagnaia behaalde vorig jaar zijn tweede MotoGP kampioenschap op rij en zijn derde wereldtitel in totaal.

MotoGP-test Maleisië 2024: een nieuwe start, en hoe!

Márquez op gelijke hoogte met Rossi?

Giacomo Agostini heeft de meeste wereldtitels in de koningsklasse behaald. De Italiaan won acht keer de 500cc-wereldtitel. Valentino Rossi staat tweede met zeven 500cc/MotoGP-wereldtitels gevolgd door Marc Márquez met zes. Márquez is door zijn overstap naar Ducati weer een serieuze kans voor het kampioenschap. Mocht hij wereldkampioen worden, komt hij op zeven MotoGP-titels en negen wereldtitels in totaal. Daarmee zou hij in beide statistieken op gelijke hoogte komen met zijn grote rivaal Rossi. Ook kan Márquez in 2024 het record van de meeste Spaanse Grand Prix-zeges overnemen van Angel Nieto. De 12+1 wereldkampioen won in zijn carrière 90 keer een Grand Prix. Márquez staat op 85 zeges. Een overwinning in de MotoGP Sprint telt niet mee in zijn jacht om Nieto te passeren.

Marc Márquez (93) en Valentino Rossi (46) hebben schitterendE duels met elkaar gehad, maar er ontstond door meerdere incidenten ook een gigantische rivaliteit in 2015.

Meeste MotoGP races in 1 seizoen

Door de komst van de MotoGP Sprint werd het aantal races in 2023 verdubbeld. In totaal werden er vorig jaar 39 races verreden verdeeld over 20 Grands Prix. In eerste instantie zouden er 44 races verdeeld over 22 GP’s zijn in 2024, maar door het wegvallen van de GP van Argentinië zijn dat er nu nog 42. Mochten alle GP’s op de kalender doorgaan, dan betekent dat een recordaantal wedstrijden.

De TT Assen is de negende Grand Prix op de 2024 kalender en wordt van 27 t/m 29 juni georganiseerd.

De eerste MotoGP-wereldtitel voor een satellietrijder

Vanaf de start van de MotoGP klasse in 2002 werd er ieder jaar een rijder van het fabrieksteam van Honda, Yamaha, Ducati of Suzuki wereldkampioen. De huidige dominantie van Ducati in combinatie met maar liefst acht rijders op de grid kan daar in 2024 verandering in brengen. Naast fabrieksrijders Francesco Bagnaia en Enea Bastianini heeft Ducati nog eens zes sterke satellietrijders in het veld. Al deze Ducati-coureus zouden in staat moeten zijn om te winnen, waarvan zeker Jorge Martin, Marc Márquez en misschien wel Marco Bezzecchi – op basis van vorig jaar – kanshebbers zijn op het MotoGP-kampioenschap 2024. Wanneer dit gebeurt, zou het de eerste MotoGP-wereldtitel voor een satellietrijder zijn. De laatste 500cc-wereldkampioen die niet voor het officiële fabrieksteam uitkwam was Valentino Rossi in 2001. De Italiaan reed niet voor het officiële Repsol Honda-fabrieksteam, maar voor Nastro Azzurro Honda.

Jorge Martin is serieuze kanshebber om als eerste satellietrijder MotoGP wereldkampioen te worden.

Jongste MotoGP winnaar ooit

Marc Márquez heeft het record van jongste winnaar in de koningsklasse in handen. De Spanjaard was 20 jaar en 63 dagen toen hij in 2013 op het Circuit of the Americas won. Dit record kan Pedro Acosta in 2024 verbreken. De Moto2-wereldkampioen is bij de eerste MotoGP-race in Qatar 19 jaar en 290 dagen. Acosta heeft tot en met de Grand Prix van Duitsland (begin juli) de tijd om Márquez’ record te verbreken. Een flinke opgave, maar gezien Acosta’s indrukwekkende optredens tijdens de tests is dat geen onmogelijke opgave. Phil Read, Valentino Rossi en Marc Márquez zijn de enige drie rijders die in de drie belangrijkste soloklassen wereldkampioen zijn geworden. Acosta kan zich in de toekomst ook aan dit rijtje toevoegen. Hij zou dan tevens de eerste rijder zijn die in de Moto3 (bestaat sinds 2012), Moto2 (bestaat sinds 2010) en MotoGP wereldkampioen wordt.

Het heeft er alle schijn van dat Pedro Acosta een MotoGP sensatie te gaan worden.

Eerste MotoGP rijder die op drie merken wint

In het MotoGP-tijdperk is er nog geen enkele rijder in geslaagd om op drie verschillende merken te winnen. Valentino Rossi deed destijds wel een poging door naar Ducati over te stappen. Hetzelfde probeerde Jorge Lorenzo toen hij voor Honda ging rijden. Beide meervoudige wereldkampioenen slaagden niet in hun poging. In het huidige MotoGP-deelnemersveld hebben drie rijders de kans om in 2024 dit record te behalen. Maverick Viñales, Alex Rins en Jack Miller wonnen al met twee merken en zijn momenteel actief met een merk waarmee ze nog geen MotoGP-race hebben gewonnen.

Maverick Viñales (links) was vorig jaar al dichtbij het record van winnen met drie merken in de MotoGP tijdens de Grand Prix van Catalonië. De Aprilia-rijder werd echter nipt verslagen door teamgenoot Aleix Espargaró (rechts).

Meest verschillende GP-winnaars in een seizoen

Het record van meeste verschillende winnaars in een MotoGP-seizoen staat op negen. Dat record werd in 2016 neergezet en werd in 2020 geëvenaard. De afgelopen drie seizoenen waren er telkens acht verschillende Grand Prix-winnaars. Een overwinning in de MotoGP Sprint telt niet als een Grand Prix-overwinning. Gezien het grote aantal potentiële winnaars in het 2024 MotoGP-startveld in combinatie met 21 GP-races kan het record van negen verschillende winnaars zomaar verbroken worden.

In 2020 werd – de uiteindelijk wereldkampioen – Joan Mir de negende rijder die een MotoGP-wedstrijd wist te winnen. 

Voor het eerst in ruim 50 jaar geen enkele zege voor een Japanse fabrikant

Alex Rins redde in 2023 de eer van de Japanse fabrikanten door met zijn LCR Honda nog een zege te behalen in Texas. Yamaha behaalde voor het eerst sinds 2003 geen enkele overwinning. In 2024 hebben zowel Honda als Yamaha het voordeel ten opzichte van de Europese fabrikanten dat zij vanwege de nieuwe concessieregels mogen doorontwikkelen en meer kunnen testen. Maar is dat genoeg om de achterstand op korte termijn goed te maken en weer te winnen in 2024? Mocht er geen Yamaha- of Honda-rijder een Grand Prix winnen, zou dat voor het eerst sinds 1970 zijn dat er geen zege is voor een Japanse fabrikant in de koningsklasse. In 1970 werden alle 500cc-races gewonnen door het Italiaanse MV Agusta.

Alex Rins zorgde tijdens de Grand Prix van Amerika voor de enige zege van een Japanse fabrikant in 2023.

Teamkampioenschap met twee broers

Marc en Alex Márquez rijden net als in 2020 weer in één MotoGP-team. Aan het delen van de box bij Repsol Honda hebben de gebroeders weinig goede herinneringen, omdat Marc in de eerste race al zwaar geblesseerd raakte. In 2024 kunnen Alex en Marc Márquez een nieuwe poging doen om voor de eerste keer in de geschiedenis als broers het teamkampioenschap in de koningsklasse te winnen. Gresini Racing zou er maar wat blij mee zijn.

Alex Márquez (links) en Marc Márquez (rechts) zijn het rijdersduo van Gresini Racing in 2024.

Het vijfde merk dat een MotoGP rijderstitel behaald

Honda, Yamaha, Ducati en Suzuki zijn de fabrikanten die één of meerdere MotoGP-rijderstitels hebben behaald. KTM en Aprilia duelleren om het vijfde merk te worden. Beide fabrikanten hebben een motor waarmee gewonnen kan worden, maar of het over een heel seizoen genoeg is om de Ducati-rijders te verslaan is nog maar de vraag. Bij Aprilia moet het succes komen van Aleix Espargaró en Maverick Viñales, terwijl Brad Binder en misschien wel Pedro Acosta de belangrijkste KTM-troeven zijn.

Brad Binder eindigde als vierde in het MotoGP kampioenschap 2023 en was de beste niet Ducati-rijder.

Een transfermolen die nog nooit zo hard draaide

Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), Luca Marini (Repsol Honda Team) en Johann Zarco (LCR Honda) zijn de enige MotoGP-rijders die een contract hebben voor na het seizoen 2024. Dat betekent dat we veel transfernieuws kunnen verwachten. Waarschijnlijk meer dan ooit. Het is wachten totdat de eerste nieuwe contracten bekend gemaakt worden. Francesco Bagnaia bij het Ducati Lenovo Team lijkt een zekerheidje. Maar verder? Ducati heeft een overschot aan rijders voor hun tweede fabriekszitje. Maar hoe lang willen Jorge Martin en Marc Márquez daarop wachten? En blijft Fabio Quartararo bij Yamaha? En gaat Pertamina Enduro VR46 de overstap maken van Ducati naar Yamaha? Veel zal afhangen van wat er in de eerste races op de baan gebeurt.

Zal Fabio Quartararo ook in 2025 nog voor het Yamaha-fabrieksteam rijden?

Foto’s: MotoGP, ANP

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen