MotoGP: wijzigingen in reglement

Vorige week werd aangekondigd dat de startopstelling in het WK Superbike gaat veranderen. Ook in de MotoGP worden wijzigingen doorgevoerd. Naast een aantal kleine veranderingen, is de belangrijkste die op het gebied van banden. Zo zullen intermediate-banden niet meer gebruikt worden. In plaats daarvan zal er naast de drie soorten banden een extra optie zijn. 

Intermediates werden gebruikt voor de momenten dat eigenlijk beide banden niet volledig geschikt waren. Wanneer het te droog was voor regenbanden, maar te nat voor slicks. Hoewel deze situatie wel vaak voorkwam, werd er weinig gebruik gemaakt van intermediates. “Tijdens sommige races waren er tegelijkertijd coureurs met slicks, intermediates en regenbanden op de baan”, aldus Nicolas Goubert van Michelin. 

Het gebruik van onboardcamera’s in de Moto2 en Moto3 zou een oneerlijk voordeel opleveren. Om dit op te lossen zullen de rijders zonder onboardcamera’s verplicht worden wat extra gewicht op de motor te krijgen. Daarnaast zal de FIM Stewards, die penalty’s uitdelen, extra mensen vrijmaken om te luisteren naar bezwaren op penalty’s. De Clinica Mobile mag niet meer op eigen initiatief medische gegevens over coureurs naar buiten brengen. Bovendien zijn rijders nu ook verplicht om de organisatie mede te delen wanneer er buiten de MotoGP om iets verandert aan de gezondheid.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.