Raalte Races: toch geen wereld van verschil – Terugblik

Even leken er oude tijden te herleven, nadat MotoGP-coureur Jack Miller begin december met een wildcard meedeed aan het Australische Superbike-kampioenschap (en ook nog eens op het podium eindigde). Vroeger was dat uiteraard niets bijzonders, Grand Prix-toppers in een niet-Grand Prix. Tegenwoordig is het uniek, maar wél met een groot verschil. Want Miller reed met een Ducati Panigale V4R en dus niet met zijn Desmosedici GP uit de MotoGP. Hoe anders was dat vroeger tijdens bijvoorbeeld de Raalte Races, een mini-Grand Prix op de Luttenbergring zoals we dat tegenwoordig enkel nog kennen in de motorcross. Vooral in 1979, 1980, 1981, 1982 kwamen ...
Even leken er oude tijden te herleven, nadat MotoGP-coureur Jack Miller begin december met een wildcard meedeed aan het Australische Superbike-kampioenschap (en ook nog eens op het podium eindigde). Vroeger was dat uiteraard niets bijzonders, Grand Prix-toppers in een niet-Grand Prix. Tegenwoordig is het uniek, maar wél met een groot verschil. Want Miller reed met een Ducati Panigale V4R en dus niet met zijn Desmosedici GP uit de MotoGP. Hoe anders was dat vroeger tijdens bijvoorbeeld de Raalte Races, een mini-Grand Prix op de Luttenbergring zoals we dat tegenwoordig enkel nog kennen in de motorcross. Vooral in 1979, 1980, 1981, 1982 kwamen er zomaar 40.000 toeschouwers op af. Met als gangmakers natuurlijk de vaderlandse 'Grote Drie', Van Dulmen, Hartog, Middelburg. Aangevuld met wereldkampioenen als Barry Sheene, Marco Lucchinelli, Steve Baker, Toni Mang, Jon Ekerold, Ricardo Tormo, Stefan Dorflinger, Eugenio Lazzarini, et cetera, et cetera. Allemaal vingen ze goed startgeld (Sheene) en ze reden allemaal met een MOTO73-sticker op de kuip van hun fabrieksmachine. Dat zie je nu niet meer gebeuren... Helaas! Foto-info FotograafHenk KeulemansJaar1980OnderwerpRaalte Races Wetenswaardigheid Bij de meeste toeschouwers zal de bovenstaande foto uit 1980 het beste bijgebleven zijn van de Raalte Races. Precies, de show die Graziano Rossi en Jack Middelburg opvoerden. Met Rossi die heel het rechte eind op het achterwiel van zijn Gallina fabrieks-Suzuki reed.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

Mautic Tags

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?