SBK Spanje en Portugal: Ups en downs voor Van der Mark

Michael van der Mark scoorde drie podiumplaatsen uit zes races tijdens de herstart van het WK Superbike-seizoen in Jerez en Portimão. Zeker geen slechte prestatie, maar niet alles liep vlekkeloos, waardoor de Rotterdammer niet mee lijkt te kunnen strijden voor de titel tijdens zijn laatste seizoen bij Yamaha. Vier maanden na de openingsronde op Phillip Island kwamen de WK Superbike-coureurs weer in actie in Jerez en een week later op Portimão, twee circuits die tot de favoriete van Michael van der Mark behoren. Hoewel hij drie podiumplaatsen wist te scoren, moet Michael dubbele gevoelens hebben overgehouden aan de ...
Michael van der Mark scoorde drie podiumplaatsen uit zes races tijdens de herstart van het WK Superbike-seizoen in Jerez en Portimão. Zeker geen slechte prestatie, maar niet alles liep vlekkeloos, waardoor de Rotterdammer niet mee lijkt te kunnen strijden voor de titel tijdens zijn laatste seizoen bij Yamaha. Vier maanden na de openingsronde op Phillip Island kwamen de WK Superbike-coureurs weer in actie in Jerez en een week later op Portimão, twee circuits die tot de favoriete van Michael van der Mark behoren. Hoewel hij drie podiumplaatsen wist te scoren, moet Michael dubbele gevoelens hebben overgehouden aan de herstart van het seizoen. De Rotterdammer wisselde een minder resultaat telkens af met een goed resultaat. In de Superpole ging het in het verleden nog wel eens moeizaam voor de Nederlander, maar in 2020 stuurde hij zijn Yamaha tot nog toe in alle Superpoles nog naar de tweede startrij. De herstart in Jerez, waar hij vorig jaar nog een race wist te winnen, begon met een enorme domper. In de eerste race kreeg Michael gelijk na de start te kampen met een technisch probleem, waardoor hij al snel uitviel en veel punten verloor op de titelkandidaten. In de Superpole-race wist hij met een derde plaats wel het podium te halen, maar sloot hij het weekend in Zuid-Spanje af met een mindere zevende plaats in de tweede race. Van der Mark scoorde een dubbel podium in PortimãoVan der Mark (60) heeft een flinke kluif aan zijn teamgenoot Razgatlioglu (54). Zijn oude teamgenoot Lowes (22) op de achtergrond. Een week later in Portimão ging het juist wel goed in de hoofdraces. Op het spectaculaire Portugese circuit boenderde Michael met zijn Yamaha over de heuvels naar een derde plaats in beide lange wedstrijden. In de tweede race had hij tot aan de finish een mooi duel met Scott Redding voor de tweede plaats. Deze keer ging het echter minder goed in de Superpole-race, waarin hij niet verder kwam dan een zevende plaats. De conclusie na drie van de zeven WK-ronden is dat Michael op een vijfde plaats staat in de tussenstand en een achterstand heeft van 54 punten op de leider in het kampioenschap, Jonathan Rea. Een ander punt van aandacht is dat Michael in nog geen enkele race in 2020 zijn teamgenoot Toprak Razgatlioglu rechtstreeks wist te verslaan. Wel finishte hij in totaal drie keer voor zijn Turkse teamgenoot, maar dat was dan wel na een technisch probleem of een crash van Razgatlioglu. Daar moet wel bij worden vermeld dat Michael in de tweede race op Portimão onderweg was om Razgatlioglu te passeren toen die onderuit schoof. Ook zal Michael met een schuin oog hebben gekeken naar de verrichtingen van zijn nieuwe werkgever vanaf 2021, BMW. Bij het Duitse merk is er ook nog werk aan de winkel, want zowel Tom Sykes als Eugene Laverty was in Spanje en Portugal in geen enkele race in de top-vijf te vinden. Aan kop heeft Rea een nieuwe Ducati-concurrent gevonden. Na eerder Chaz Davies en vorig jaar Alvaro Bautista maakt nu Redding het de Kawasaki-coureur het leven zuur. Redding, en alle Ducati’s trouwens, waren ijzersterk in Jerez. Rea mocht de Superpole-race winnen, maar beide hoofdraces en dus veruit de meeste punten gingen naar WK Superbike-debutant Redding. Rea kwam in de tweede race slechts als zesde over de finish. Een week later herpakte de vijfvoudig wereldkampioen zich uitstekend in Portimão door een hattrick te scoren. Dit betekende dat Rea nu maar liefst twaalf raceoverwinningen in Portugal op zijn naam heeft staan. Hij heeft de leiding in het WK weer in handen, maar het verschil met Redding is slechts vier punten. De dubbele ronde op Motorland Aragón, met in totaal zes races verdeeld over twee weekends, lijkt een belangrijke krachtmeting te worden in de strijd om de titel. Het is een baan die in het verleden Ducati veel successen heeft bezorgd, dus Rea is gewaarschuwd. Een outsider in de titelstrijd is Razgatlioglu. De Yamaha-coureur won niet in Jerez en Portimão, maar scoorde wel veel punten. Helaas kostten een technisch probleem in Jerez en een crash in Portimão hem veel dure punten. Alex Lowes kwam als kampioenschapsleider uit Australië, maar lijkt niet de snelheid te hebben om voor de titel te kunnen gaan. Het zou maar zou eens kunnen dat hij met zijn oude teamgenoot uit Nederland gaat strijden om de vierde plaats in de titelstrijd. Redding was het sterkst in Jerez......Rea sloeg toe in Portimão. WK-stand (na 9 races) 1. Jonathan Rea (GB), Kawasaki, 136; 2. Scott Redding (GB), Ducati, 132; 3. Toprak Razgatlioglu (TR), Yamaha, 103; 4. Alex Lowes (GB), Kawasaki, 91; 5. Michael van der Mark, Yamaha, 82; 6. Chaz Davies (GB), Ducati, 75; 7. Alvaro Bautista (SP), Honda, 55; 8. Loris Baz (FR), Yamaha, 54; 9. Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati, 53; 10. Tom Sykes (GB), BMW, 47. Het langverwachte podium voor Ten Kate Racing Ze waren er vorig jaar en ook dit jaar al zo vaak bij, maar tijdens de Superpole-race in Portimão viel het dan eindelijk op zijn plaats voor Loris Baz en Ten Kate Racing. De derde plaats betekende het eerste podium voor het team uit Nieuwleusen sinds de terugkeer met Yamaha in het WK Superbike en voor Baz het eerste podium sinds Qatar 2014. Ten Kate Racing liet een sterke indruk achter tijdens de herstart van het seizoen. Baz behoorde tijdens de trainingen in Jerez en Portimão telkens tot de snelste coureurs. In Jerez kwam de Fransman niet verder dan een vierde en vijfde plaats in de races en deze posities had hij in de afgelopen tijd misschien al wel net iets te vaak gezien. Het podium zat eraan te komen en dat kwam er dan ook in Portimão. ‘We hebben hier zo hard voor gevochten en wanneer dan eindelijk lukt, is dat geweldig’, aldus teammanager Kervin Bos. Over de hoofdraces moet het Nederlandse team minder tevreden zijn geweest. Baz viel in de eerste race terug naar een zesde plaats en tijdens de tweede race kwam hij in de eerste ronde ten val.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?