Valentino Rossi vs. MotoGP-startlijst in geboortedatums

Snelle rekenaars weten dat als iemand op 16 februari 1979 geboren is, afgelopen week 42 jaar oud werd. Normaal gesproken tijd voor een dikke midlifecrisis, misschien wel zo’n verschrikkelijke cabrio, cruise of cruiser. Tenzij je Valentino Rossi heet, dan sta je dit seizoen gewoon weer aan de start! De MotoGP-startlijst van 2021 anders bekeken. 1989 Aleix Espargaro - Aprilia Racing Team Gresini - ApriliaGeboren: 30 juli 1989 (Granollers, Spanje) Als Aleix Espargaro eind juli 1989 geboren wordt, heeft Valentino Rossi zijn eerste go-kart races er al op zitten. Nu een wat vreemd ogende keuze, zeker als je weet dat de kleine Valentino al voor z’n derde ...
Snelle rekenaars weten dat als iemand op 16 februari 1979 geboren is, afgelopen week 42 jaar oud werd. Normaal gesproken tijd voor een dikke midlifecrisis, misschien wel zo’n verschrikkelijke cabrio, cruise of cruiser. Tenzij je Valentino Rossi heet, dan sta je dit seizoen gewoon weer aan de start! De MotoGP-startlijst van 2021 anders bekeken. 1989 Aleix Espargaro - Aprilia Racing Team Gresini - ApriliaGeboren: 30 juli 1989 (Granollers, Spanje) Als Aleix Espargaro eind juli 1989 geboren wordt, heeft Valentino Rossi zijn eerste go-kart races er al op zitten. Nu een wat vreemd ogende keuze, zeker als je weet dat de kleine Valentino al voor z’n derde door de tuin boendert op een klein motortje. De zware crash van vader Graziano eind 1982 op Imola – met plus 240 – hakt er echter diep in bij de familie, zeker omdat Graziano daarna een tijdje in coma ligt. Daarom zien Graziano en moeder Stefania het in eerste instantie niet zo zitten dat hun zoon ook gaat motorracen. ‘Dan maar op vier wielen’ is het motto. Of toch niet? Met kerst krijgt hij wel een minimoto… Aleix Espargaro 1990 Johann Zarco - Pramac Racing - Ducati16 juli 1990 (Cannes, Frankrijk) Danilo Petrucci - Tech3 KTM Factory Racing - KTM24 oktober 1990 (Terni, Italië) Bradley Smith - Aprilia Racing Team Gresini - Aprilia28 november 1990 (Oxford, Engeland) Nog altijd in de karts krijgen we in 1990 voor het eerst een dominante Rossi te zien. Hij wint namelijk races in het kartkampioenschap van de regio Urbino. Inderdaad slechts een regionale titel. Maar zelfs die kampioenschappen zijn in het racehart van Italië altijd indrukwekkend sterk bezet. Johann Zarco 1991 Pol Espargaro - Repsol Honda Team - Honda10 juni 1991 (Granollers, Spanje) Een cruciaal jaar voor Valentino Rossi, of voor ons zo je wilt. Hij blijkt over een dubbeltalent te beschikken, want al tijdens zijn eerste minimoto-race in 1991 gaat het snoeihard. Maar hij wordt ook vijfde in het nationale kartkampioenschap waardoor Graziano kijkt naar een kartcarrière voor zijn zoon. Mede vanwege de kosten wordt het gelukkig een toekomst in de motorrace. Pol Espargaro 1992 Takaaki Nakagami - LCR Honda Idemitsu – Honda9 februari 1992 (Chiba, Japan) Een perfecte keuze blijkt als Rossi regionaal minimoto-kampioen wordt in 1992. Wat dan nog niemand weet, is dat dit de eerste van heel veel motortitels gaat worden. Van karten is gelukkig geen sprake meer, het doel is nu om Valentino zo snel mogelijk op een echte racer te krijgen. Takaaki Nakagami 1993 Marc Márquez - Repsol Honda Team – Honda17-2-1993 (Cervera, Spanje) Lorenzo Savadori - Aprilia Racing Team Gresini - Aprilia4 april 1993 (Cesena, Italie) Dat lukt al in 1993, als Rossi 14 jaar oud is en eindelijk ‘echt’ mag racen in Italië. Hij beproeft zijn geluk in het 125cc Italiaans sport productie-kampioenschap op een Lusuardi Cagiva Mito. In zijn eerste race crasht hij twee keer, maar wordt toch negende. Lorenzo Savadori 1994 Franco Morbidelli - Petronas Yamaha SRT - Yamaha4 december 1994 (Rome, Italië) Een jaar later blijkt – net als bij de minimoto’s – dat Rossi na één leerjaar al onklopbaar is in het Italiaans sport productie-kampioenschap. Een patroon dat we later in de GP’s ook zullen zien. 1995 Miguel Oliveira - Red Bull KTM Factory Racing - KTM4 januari 1995 (Pragal, Portugal) Maverick Viñales - Monster Energy Yamaha MotoGP - Yamaha12 januari 1995 (Figueres, Spanje) Jack Miller – Ducati Lenovo Team – Ducati18 januari 1995 (Townsville, Australië)Brad Binder - Red Bull KTM Factory Racing – KTM11 augustus 1995 (Potchefstroom, Zuid-Afrika) Alex Rins - Team Suzuki Ecstar – Suzuki8 december 1995 (Barcelona, Spanje) Rossi stapt over naar Aprilia en wint direct het Italiaans 125cc-kampioenschap. Doordat hij derde wordt in het EK, ontdekken ook steeds meer buitenlanders dat de zoon van de dan nog bekendere Graziano verrekte snel is. Maverick Viñales Waarom stapte Glenn Coldenhoff over naar het Yamaha MXGP-team? 1996 Alex Márquez - LCR Honda Castrol - Honda23 april 1996 (Cervera, Spanje) In 1996 maakt Rossi zijn GP-debuut in het WK 125cc en wint op de technische baan van Brno zijn eerste Grand Prix. Met ook nog een derde plek en een negende plek in de eindstand is direct duidelijk dat er niet zomaar iemand is mee komen doen. Alex Marquez 1997 Francesco Bagnaia - Ducati Lenovo Team - Ducati14 januari 1997 (Torino, Italië) Luca Marini - Esponsorama Racing - Ducati10 augustus 1997 (Urbino, Italië) Joan Mir  - Team Suzuki Ecstar – Suzuki1 september 1997 (Palma de Mallorca, Spanje) Enea Bastianini - Esponsorama Racing - Ducati30 december 1997 (Rimini, Italië) Wereldkampioen 125cc met 11 zeges! Onder andere op Assen wint hij en dat is voor het eerst dat een vader en zoon de Dutch TT winnen. Dit is ook het jaar waarin zijn halfbroer Luca Marini geboren wordt. Ze hebben dezelfde moeder. Luca Marini 1998 Jorge Martin Pramac Racing - Ducati29 januari 1998 (Madrid, Spanje) Naar goede traditie wordt Rossi geen wereldkampioen in het eerste seizoen van een nieuwe klasse, maar met vijf zeges, drie tweede plekken, een derde plek en tweede in de eindstand bevestigt hij ook in de ‘twee en een half’ zijn grote talent. Jorge Martin 1999 Fabio Quartararo - Monster Energy Yamaha MotoGP – Yamaha20 april 1999 (Nice, Frankrijk) Naar diezelfde traditie wordt hij dus wel wereldkampioen in zijn tweede 250cc-jaar. Met 48 punten voorsprong op Tohru Ukawa en zelfs 100 op Loris Capirossi kun je echt alleen maar spreken van dominantie. Fabio Quartararo 2000 Iker Lecuona - Tech3 KTM Factory Racing - KTM6 januari 2000 (Valencia, Spanje) Als opvolger van Mick Doohan wordt Valentino Rossi met open armen ontvangen door Honda en krijgt hij Jeremy Burgess als crewchief. Dit is het begin van een heel succesvolle samenwerking. In zijn eerste 500cc-jaar wordt Rossi trouwens direct tweede! Iker Lecuona kan zich op dat moment net op z’n buik draaien in de box… Iker Lecuona

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?