Waarom stapte Glenn Coldenhoff over naar het Yamaha MXGP-team?

Zou hij bij GASGAS blijven of was Glenn Coldenhoff (30) de perfecte kandidaat om het Yamaha MXGP-team te komen versterken? Het werd uiteindelijk die laatste optie. De vijfvoudig GP-winnaar geeft zelf tekst en uitleg. ‘In het begin van mijn WK-carrière liep ik de nodige blessures op, waardoor ik eigenlijk de eerste jaren wat minder ervaring op heb kunnen doen. Misschien dat ik daardoor als een laatbloeier wordt bestempeld. Ik weet van mezelf dat ik elk jaar weer een stapje erbij kan doen. Dat blijkt ook wel uit de resultaten van de afgelopen seizoenen. Op een gegeven moment moet je toch ...
Zou hij bij GASGAS blijven of was Glenn Coldenhoff (30) de perfecte kandidaat om het Yamaha MXGP-team te komen versterken? Het werd uiteindelijk die laatste optie. De vijfvoudig GP-winnaar geeft zelf tekst en uitleg. ‘In het begin van mijn WK-carrière liep ik de nodige blessures op, waardoor ik eigenlijk de eerste jaren wat minder ervaring op heb kunnen doen. Misschien dat ik daardoor als een laatbloeier wordt bestempeld. Ik weet van mezelf dat ik elk jaar weer een stapje erbij kan doen. Dat blijkt ook wel uit de resultaten van de afgelopen seizoenen. Op een gegeven moment moet je toch die resultaten kunnen rijden, zodat je interessant blijft. En nooit opgeven, dat ook natuurlijk. Wat dat betreft zie ik dit contract met Yamaha als een beloning, voor mijn inzet en het harde werken dat ik al die jaren laat zien. Overigens was het niet gemakkelijk om een keuze te maken tussen twee topteams. Ik ben een gevoelsmens en heb altijd met veel plezier voor KTM en uiteindelijk GASGAS en Standing Construct gereden. Daarnaast was en is mijn relatie met Red Bull heel goed, maar die samenwerking zou eveneens stoppen als ik voor Yamaha koos. Dat maakte het echt lastig. De doorslaggevende factor was het feit dat ik het gevoel kreeg dat Yamaha mij liever had dan dat GASGAS me wilde houden. Bij GASGAS had ik ook nog te maken met de rijders die onder KTM en Husqvarna vallen. Dan zit je ineens in een behoorlijk grote groep met allemaal toppers. Yamaha kan me veel meer prioriteit geven, aangezien het fabrieksteam uit drie rijders bestaat. Ik ben tot nu toe echt onder de indruk. In het begin dacht ik wel dat er misschien iets teveel mensen in het team rondliepen, maar daar moet ik op terugkomen. Iedereen zit op de juiste plek en er ontstaat daadwerkelijk meer slagkracht. Er is echt maximale aandacht voor mij, om te zorgen dat ik dadelijk een zo goed mogelijke prestatie kan leveren. Dit bedrijfspand helpt daar ook bij, want ik ben hier graag. Ik woon op slechts een half uurtje en als ik in Nederland ben, ga ik naar Bergeijk. Ik kan hier perfect trainen en het is goed om alle mensen van het team te zien. Even iets snel overleggen of een klein praatje maken. Dat komt de sfeer ten goede. Als je er niet bent, dan ontstaat die connectie niet. Een goed voorbeeld daarvan is het feit dat ik één van mijn monteurs eigenlijk niet kende. Doordat we al veel met elkaar hebben gewerkt, is er in een relatief korte periode een heel goede band met hem ontstaan. Verder zie ik dat iedereen heel gemotiveerd is en dat doet mij natuurlijk goed. Glenn Coldenhoff spoedcursus trial: met de billen bloot Het was natuurlijk behoorlijk wennen om op de Yamaha te rijden, want ik heb jaren op een KTM gezeten. Het is toch echt wel een heel andere motor, dus het is goed geweest dat we al in december zijn gaan rijden. Op die manier kon ik de motor beter leren kennen en hebben we de tijd om de Yamaha beter op mij aan te passen. De basis is goed, maar ik probeer hier en daar wat zaken te veranderen. Een beetje naar je eigen hand zetten, zodat ik mijn eigen rijstijl kan gebruiken. Daar zijn we nu eigenlijk volop mee bezig. Zo is het middengebied van de Yamaha erg sterk, maar dat proberen we bij mij wat uit te vlakken, zodat die power overal te vinden is. Ik houd ervan als dat vloeiend erin komt, zeg maar. Ik verwacht dat we in april (voorlopig begin van het MXGP-seizoen- red.) echt wel vriendjes met elkaar zijn. Er is namelijk genoeg kennis en ervaring binnen Yamaha om de motor perfect op mij af te stemmen. Wat betreft het komend seizoen is de wereldtitel uiteraard het hoofddoel, maar dat hebben meer jongens in hun hoofd zitten. Als je naar de afgelopen twee jaar kijkt, zit ik er altijd wel kort op. Ik moet alleen een stap kunnen maken van constant top-vijf naar constant top-drie. Dat lijkt een kleine stap, maar in werkelijkheid is het een heel grote. Dat komt mede door het sterke deelnemersveld waar we mee te maken hebben. Een moeilijke, maar ook heel mooie uitdaging staat ons te wachten. De afgelopen twee seizoenen heb ik in ieder geval laten zien dat ik GP’s kan winnen, waardoor ik echt wel het gevoel heb dat het mogelijk moet zijn om voor de titel te strijden. Blessurevrij blijven is natuurlijk sowieso een vereiste. Ben je even niet honderd procent fit, dan kun je het in zo’n veld vergeten.’ Personalia Glenn Coldenhoff NaamGlenn ColdenhoffGeboortedatum13 februari 1991WoonplaatsBestTeamMonster Energy Yamaha Factory MXGPRijnummer259Eerste Grand PrixLierop, 2008 (Suzuki, MX2)Aantal GP-zeges5 (4 in MXGP, 1 in MX2) WK-carrière 201023e, 39 punten (MX2, Yamaha)201121e, 90 punten (MX2, Yamaha)20129e, 273 punten (MX2, KTM)20135e, 472 punten (MX2, KTM)201413e, 248 punten (MX2, Suzuki)20158e, 423 punten (MXGP, Suzuki)20167e, 406 punten (MXGP, KTM)201710e, 424 punten (MXGP, KTM)20187e, 534 punten (MXGP, KTM)20193e, 535 punten (MXGP, KTM)20208e, 375 punten (MXGP, GASGAS)

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?