donderdag 9 mei 2024

Wereldkampioene Mirjam Pol zet een stap terug voor Dakar 2024

Mirjam Pol – wereldkampioen Baja 2022, wereldkampioen Rally Raid 2022 én winnaar van het damesklassement van de afgelopen Dakar rally – doet even een pas op de plaats. Het aanstaande weekend begint de vierde wedstrijd van het wereldkampioenschap Baja in Aragón Spanje waar de Twentse kampioene dit jaar niet aan de start zal staan. Ze maakte onlangs haar jaarplanning bekend in aanloop naar Dakar 2024 en ligt haar keuze toe.

Geen prolongatie wereldtitel

“Het is een aantal jaren zo idioot druk geweest. Een tijd waarin ik elke uitdaging ben aangegaan én elke kans of mogelijkheid om wedstrijden te rijden heb aangegrepen. Fantastisch natuurlijk maar op een gegeven moment moet je een stapje achteruit doen om te kijken of je nog wel ‘slim’ bezig bent en je het hoofddoel niet uit het oog dreigt te verliezen.”

Mirjam Pol wint voor de derde keer Le Dakar!

Spelbreker Covid

Pol besloot in 2021 een aantal baja’s te gaan rijden. Deze wedstrijden van maximaal 3 dagen reed zij nooit eerder maar Covid veranderde de wereld en dat was in de motorsportwereld niet anders. 

“In die tijd heerste er overal grote onzekerheid, logisch ook, de wereld was bezig een grote epidemie de baas te worden. Niet alleen waren er ingrijpende gevolgen voor de gezondheid, ook de financiële gevolgen waren in veel gevallen ingrijpend. Niet de beste tijd om sponsoren te benaderen voor de financiering van een sportevenement, terwijl ook de doorgang van de Dakar rally op dat moment nog op losse schroeven stond. Ik heb toen besloten de Dakar rally een jaartje over te slaan.”

Onverslaanbaar

Dat was het moment waarop ik besloot om, met een klein budget, een aantal baja’s te gaan rijden. Bleef ik toch in vorm en behield ik mijn wedstrijdritme. Eerlijk gezegd had ik geen idee dat deze wedstrijden mij zo goed lagen. Als een echte diesel heb ik meestal meer tijd nodig om in mijn element te komen, tijdens een baja kan dat niet. Ik had er ontzettend veel plezier in en aan het eind van dat seizoen was ik wereldkampioen! En… dan wil je natuurlijk het jaar daarop – 2022 – die titel verdedigen. Echter nam ik dat jaar ook al deel aan het wereldkampioenschap Rally Raid én in aansluiting daarop Dakar 2023! Het was een geweldige tijd maar op een gegeven moment moet je wel eerlijk zijn naar jezelf en iedereen om je heen. Daar was mijn budget helemaal niet op berekend.”

Knokken voor budget

De gedachte dat Mirjam Pol, met al haar overwinningen en titels, nog steeds moet knokken om haar budget sluitend te krijgen roept vraagtekens op en vraagt om een nadere uitleg. “Heel veel mensen denken dat ik vóór een team rijd maar ik koop mijzelf in in een team voor de technische ondersteuning, ik krijg niets vergoed. Soms denkt de buitenwereld dat ik de motoren niet zelf hoef aan te schaffen, maar helaas! Die gedachtes kunnen regelrecht naar het land der fabelen.

Deelnemen aan het wereldkampioenschap vind ik geweldig maar daar moet ik wel de middelen voor hebben en dat is simpelweg niet het geval. Begrijp me niet verkeerd; ik ben al mijn sponsoren heel erg dankbaar voor hun steun en inzet. Ze doen heel erg veel voor mij. Maar om naast de Dakar rally ook nog een wereldkampioenschap te rijden? Daar mis ik nog net die ene grote hoofdsponsor voor, helaas. Ik krijg het zeker niet zomaar in de schoot geworpen.”

Maar één doel; Dakar!

“En nu heb ik dus besloten om mij weer te richten op waar het bij mij altijd om te doen is geweest; de Dakar rally! Terug naar de basis en mij concentreren op die twee loeizware weken in januari. Ik ga er nu alles aan doen om het budget voor Dakar 2024 rond te krijgen en gelijk ook kijken welke mogelijkheden er voor het wedstrijdseizoen 2024 voor mij liggen.” 

Zwaartepunt

Op de vraag of Pol helemaal niet meer aan de start van andere wedstrijden te zien zal zijn begint ze te lachen: “Natuurlijk wel, ik ben een topsporter en wil zoveel mogelijk wedstrijden rijden. Ik ga dit seizoen echt nog wel enkele wedstrijden rijden, echter zullen dit wedstrijden zijn in aanloop naar en ter voorbereiding op de Dakar rally als training. Ik leg het zwaartepunt weer daar neer waar het allemaal mee begon; de Dakar!”

Voor de motorrijders die deel willen nemen aan de 2024 Dakar rally komende januari is de inschrijving alweer gesloten en de selectie afgerond. Uiteraard heeft Pol – voor haar elfde deelname – haar startbewijs alweer op zak.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

1 Reactie

  1. Ik verbaas mij al jaren over de onbekendheid van Mirjam Pol in de mainstream media. Met een Youtube kanaal kan zij dit verbeteren. Wat Ichy Boots kan moet een wereldkampioen ook kunnen. Het opbouwen van een succesvol YouTube-kanaal kan helpen bij het aantrekken van sponsors en het vergroten van de fanbase van Mirjam Pol. Hier zijn enkele stappen die zij kan nemen om haar kanaal op te bouwen en aantrekkelijke video’s te maken:
    Gooi een GoPro op de motor en ga aan de slag zou ik denken. Enkele ideeën:
    Maak een professionele introductievideo: Een welkomstvideo maken waarin ze zichzelf voorstelt, haar prestaties benadrukt en haar passie voor motorsport deelt. Dit is de eerste indruk die potentiële kijkers en sponsors van haar kanaal krijgen, dus het is belangrijk om het professioneel en inspirerend te maken.
    Deel de reizen en trainingen: Ze kan video’s maken over haar voorbereidingen op Dakar 2024, inclusief haar trainingsschema, de uitdagingen die ze tegenkomt en hoe ze zichzelf blijft motiveren. Dit geeft kijkers een kijkje achter de schermen en laat zien hoeveel inzet en toewijding er nodig zijn om op topniveau te presteren.
    Racen en evenementen: Ze kan video’s maken van haar deelname aan verschillende races, inclusief hoogtepunten en uitdagingen onderweg. Dit zal fans betrekken bij haar avonturen en hen beter laten begrijpen wat het betekent om een professionele motorrijder te zijn.
    Technische en mechanische aspecten: Mirjam kan video’s maken waarin ze uitlegt hoe haar motor werkt, welke technieken ze gebruikt tijdens het rijden en hoe ze eventuele problemen onderweg oplost. Dit soort inhoud kan zowel boeiend zijn voor motorsportliefhebbers als voor mensen die geïnteresseerd zijn in technische details.
    Reis- en cultuurvlogs: Aangezien Dakar-rally’s vaak plaatsvinden in verschillende landen, kan ze video’s maken over de plaatsen die ze bezoekt, de lokale cultuur, enkele bezienswaardigheden en haar ervaringen buiten de races om. Dit zal haar kanaal diversifiëren en een bredere doelgroep aanspreken.
    Interviews en samenwerkingen: Ze kan samenwerken met andere motorsporters, experts, en interessante mensen in de industrie. Deze samenwerkingen kunnen variëren van informele gesprekken tot diepgaande interviews, waardoor haar kanaal interessanter wordt en een breder netwerk wordt opgebouwd.
    Interactie met de community: Het is van cruciaal belang dat ze actief reageert op reacties van kijkers, vragen beantwoordt en zelfs suggesties van haar fans overweegt voor toekomstige video’s. Hierdoor kunnen kijkers zich meer betrokken voelen bij haar kanaal en haar ondersteunen.
    Social media promotie: Mirjam moet niet alleen video’s op YouTube plaatsen, maar ze ook delen op haar sociale media-accounts, zoals Instagram, Twitter, Facebook, enz. Dit vergroot de zichtbaarheid van haar kanaal en trekt mogelijk meer sponsors aan.
    Regelmaat en consistentie: Om een trouw publiek op te bouwen, is het belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen. Ze kan bijvoorbeeld een uploadschema maken, bijvoorbeeld wekelijks of tweewekelijks, zodat haar kijkers weten wanneer ze nieuwe video’s kunnen verwachten.
    Door deze stappen te volgen en een boeiend en informatief YouTube-kanaal op te bouwen, zal Mirjam Pol haar verhaal effectiever kunnen delen en mogelijk meer sponsors aantrekken die haar willen ondersteunen op weg naar Dakar 2024.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen