Wij weten het zeker: dit wordt de TT van Bo Bendsneyder!

Bo Bendsneyder en de Dutch TT… Uitgezonderd zijn waanzinnige prestaties in zijn Red Bull Rookies-tijd was het nog nooit een echt succes. Met als meest sprekende voorbeeld zijn crashende finish in 2017. Maar vergeet de historie en leef in het nu. Nog nooit eerder stevende Bo Bendsneyder in zo’n goede vorm en met zo’n goed gevoel op de TT Assen af. Het kan gewoon niet anders; dit gaat zijn TT worden! 1. Op het juiste moment pieken Nederlandse topsporters als Mathieu van der Poel, Epke Zonderland en Dafne Schippers laten jaar in, jaar uit zien dat ze kunnen pieken op ...
Bo Bendsneyder en de Dutch TT… Uitgezonderd zijn waanzinnige prestaties in zijn Red Bull Rookies-tijd was het nog nooit een echt succes. Met als meest sprekende voorbeeld zijn crashende finish in 2017. Maar vergeet de historie en leef in het nu. Nog nooit eerder stevende Bo Bendsneyder in zo’n goede vorm en met zo’n goed gevoel op de TT Assen af. Het kan gewoon niet anders; dit gaat zijn TT worden! 1. Op het juiste moment pieken Nederlandse topsporters als Mathieu van der Poel, Epke Zonderland en Dafne Schippers laten jaar in, jaar uit zien dat ze kunnen pieken op de momenten dat het er echt toe doet. Kijkend naar de prestaties van Bo Bendsneyder zie je eenzelfde patroon richting de TT. Het gaat steeds beter, steeds harder en steeds gemakkelijker. En als het een keertje tegenzit, is daar een verklaring voor. Of een oplossing. Bo: ‘Eerst was er armpomp, wat voornamelijk in Jerez voor veel problemen zorgde. In Mugello hadden wij eigenlijk geen data en reden we met zachtere banden. Dat zorgde ervoor dat we achter de feiten aanliepen tijdens het weekend, maar toch konden we ons via Q1 als zestiende kwalificeren en kon ik in het begin van de race strijden voor een positie net buiten de top-tien. Als het vorige jaren minder ging, dan stonden we gelijk zesentwintigste. Maar als het allemaal klopt, dan weet ik dat ik met de top-tien mee kan en dat geeft veel vertrouwen.’ De Dutch TT komt dan ook op een perfect moment voor Bo. MotoGP Catalonië: in Assen is alles mogelijk 2. Leren van de besten ‘Barcelona gaf een enorme boost, maar aan de ander kant moeten we ook realistisch blijven, want zowel ik als het team komen van ver.’ De crew van Bo werkte vorig jaar met Kasma Daniel, die in de achterhoede reed. ‘Voor mijn crew is dit dus ook nieuw, want wanneer je strijd in de top-tien loop je tegen andere dingen aan dan wanneer je verder naar achteren rijdt. Daarnaast leer je aan kop zoveel! Dat gaat vooral om rijlijnen en banden sparen. Ik kwam in de slotfase net een paar tienden per ronde tekort. Ik zag Remy Gardner en Raul Fernandez voor mij iets andere lijnen pakken, waardoor ze in de slotfase waarschijnlijk nog wat meer grip hadden. Door zo’n race te beleven en de data te checken, leer je zoveel meer dan wanneer je in de middenmoot rijdt.’ 3. De kwalificatie? Geen punt! Hoewel de Moto2-race natuurlijk pas op zondag verreden wordt, is misschien wel het meest cruciale moment van het weekeinde op zaterdagmiddag tijdens de kwalificatie. Iets dat Bo vorige jaar ontdekte en wat nu, met veel betere kwalificaties, nog eens bevestigd wordt. Bo: ‘De kwalificatie is echt cruciaal in de Moto2. Dit zorgt er namelijk ook voor dat de race in het begin veel minder energie kost, omdat je niet in het gedrang zit. Je zag het in Catalunya aan Sam Lowes. Hij had misschien wel de beste pace van iedereen, maar finishte achter mij als zevende. Vooral door zijn mindere startpositie.’ 4. Sterkte starts Hoewel het met Bo goed gaat, geldt dat absoluut niet voor zijn teamgenoot Thomas Lüthi. Sterker nog, de voormalig wereldkampioen staat op 2 WK-punten. Bo op 35! Maar hoewel het af en toe niet goed loopt, blijft de sfeer in het team goed. ‘Het belangrijkste is denk ik dat ze de rijders enorm steunen, vooral als ze een moeilijke fase hebben. Dat had ik Portimão en ook in Jerez, en dat heeft Thomas nu. Hij heeft het lastig en verloor zijn vriend Jason Dupasquier in Mugello. Het team blijft ons steunen en dat is de basis om met vertrouwen op de motor te zitten. Kijk ook naar mijn starts. Vorig jaar dachten mensen dat ik een schijtert in de eerste ronde was, maar dat is van buitenaf makkelijk praten. Wanneer je geen vertrouwen hebt, kan je dat niet zomaar vinden. Nu is dat gevoel er wel en zie je dat ik in de openingsfase van races plaatsen win in plaats van verlies.’ 5. Minder druk tijdens de TT Voor een Nederlandse Grand Prix-coureur betekent de TT Assen normaal gesproken een weekend vol met media- en sponsorverplichtingen. Dat is tijdens deze bijzondere TT met minder toeschouwers en zeer beperkte toegang anders dan normaal. Bo kijkt daar met een dubbel gevoel naar: ‘Met alle respect, alle verplichtingen zijn niet altijd de leukste dingen. Nu is het relaxter, kan ik mij nog beter focussen en lijkt het een beetje op een buitenlandse race. Aan de andere kant zal ik het ook wel missen. Maar van een thuisvoordeel is absoluut geen sprake, want op dit niveau passen de jongens zich mega snel aan. Kijk maar naar Raul Fernandez, die in Mugello voor de eerste keer dat hij daar is met een Moto2 een ronderecord rijdt. Vorig jaar is er geen TT geweest en heb ik nog een paar keer met een R6 op het nieuwe asfalt van Assen gereden. Deze informatie nemen we mee, maar met een Moto2 is toch alles anders. Het is daarom ook heel lastig om te zeggen of we op Assen een podium pakken. We maken stappen: Catalunya was geen lucky shot. We hopen binnen afzienbare tijd naar het podium te groeien en wanneer dat in Assen al lukt, dan is dat natuurlijk extra gaaf!’ Laat Bo zijn Red Bull Rookies successen herleven in Assen? Bo Bendsneyder wist tijdens zijn allereerste TT Assen in 2014 gelijk een race te winnen in de Red Bull Rookies Cup. Een jaar later pakte Bo in zijn kampioensjaar de dubbel op zijn thuiscircuit. Tijden zijn Grand Prix-jaren is de TT Assen en Bo nog geen gelukkig huwelijk. In zijn tweede Moto3 jaar leek er een mooi resultaat in te zitten. Na een tweede startplaats en regelmatig aan de leiding te hebben gelegen, viel hij in de slotfase terug en kwam hij vallend (zie foto) over de finish. Bo heeft twee Moto2-races in Assen gereden. Met de Tech3 werd hij zeventiende en in 2019 ging hij in de tweede ronde onderuit op de NTS RW Racing GP. Crash over de finishlijn TT 2017 | foto ANP

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?