Wordt er dit jaar nog geracet?

Bedreigingen voor de motorsport zijn we de laatste jaren wel gewend. Overheden en milieubewegingen keren zich met enige regelmaat tegen onze mooie sport. Sinds enige tijd hebben we echter te maken met een andere tegenstander, het coronavirus. Een tegenstander die we niet kunnen zien, maar die wel een enorme impact op de motorsport heeft. Tijdens de MXGP van Valkenswaard op 7 en 8 maart gold in Brabant het advies om bij verkoudheid de deur niet uit te gaan, maar verder gingen de aanwijzingen niet. Wie kan toen hebben bevroed dat deze GP voorlopig – samen met de op dezelfde dag verreden Moto2 en ...
Bedreigingen voor de motorsport zijn we de laatste jaren wel gewend. Overheden en milieubewegingen keren zich met enige regelmaat tegen onze mooie sport. Sinds enige tijd hebben we echter te maken met een andere tegenstander, het coronavirus. Een tegenstander die we niet kunnen zien, maar die wel een enorme impact op de motorsport heeft. Tijdens de MXGP van Valkenswaard op 7 en 8 maart gold in Brabant het advies om bij verkoudheid de deur niet uit te gaan, maar verder gingen de aanwijzingen niet. Wie kan toen hebben bevroed dat deze GP voorlopig – samen met de op dezelfde dag verreden Moto2 en Moto3 in Qatar – de laatste motorwedstrijd op mondiaal niveau van 2020 zou zijn? Tijdens dat weekend was al duidelijk dat het coronavirus invloed had, want de MotoGP mocht niet aantreden in Qatar, omdat veel teams uit het zwaar door het virus getroffen Italië moesten komen. De beide andere klassen hadden net een test in Qatar afgewerkt, verbleven dus al langer in het oliestaatje, en daarom werd het verantwoord geacht die wel te laten rijden. Uitstellen en schrappen In Valkenswaard werd bekend dat de MXGP in het Italiaanse Pietramurata werd uitgesteld naar juli, naar het weekend van de Zwarte Cross. Dat had als gevolg dat de slotwedstrijd van de Dutch Masters of Motocross daar dan niet kon worden verreden. Er werd gezocht naar alternatieven door bijvoorbeeld een geplande ONK-wedstrijd te laten vervallen en op dat circuit dan een DMoM te laten verrijden. Meteen werd gedacht aan Lierop, dat een geschikt circuit heeft en een organisatie die veel ervaring heeft. Maar eer er besluiten konden worden genomen, was al duidelijk dat de coronacrisis niet in een paar weken bekeken zou zijn en werd de DMoM helemaal geschrapt. Mede ingegeven door het feit dat de wedstrijden in Halle en Oldebroek sowieso al geen doorgang konden vinden. Ook de Nederlandse wegrace ondervindt de nadelige gevolgen. De races van Hengelo zijn geschrapt. De mensen van de HAMOVE bekijken de mogelijkheid of er later in het jaar alsnog kan worden geracet. De Club Race Commissie van de Ducati Club Nederland heeft besloten de Ducati Club Race niet naar een latere datum te verschuiven, maar de 2020-editie te laten vervallen. De OW Cup staat momenteel stil.Bij de KNMV is men voorbereid op het moment dat er weer gereden mag worden. Directeur Patrice Assendelft: ‘We gaan ongeveer een maand nadat de accommodaties opnieuw open gaan de wedstrijden weer opstarten. We hebben voor alle competities alternatieve programma’s. We zullen vermoedelijk in de herfst wel wat langer doorgaan dan gebruikelijk. Uiteraard volgen wij de richtlijnen van het RIVM.’ Doorgaan in de winter In internationaal verband werden enkele wedstrijden naar later in het jaar verschoven, zoals het WK Superbike van Assen, dat nu in augustus op de kalender staat. Ook enkele MotoGP’s en MXGP’s hebben al een latere datum gekregen. Maar of er dan wel wordt gereden? Daar valt op dit moment geen zinnig woord over te zeggen. Bijkomend probleem is dat heel veel teams in Italië en Spanje zijn gevestigd en veel rijders uit die landen komen. Moet iedereen eerst verplicht enkele weken in quarantaine als er weer wordt gereden? Is het verantwoord te gaan racen in landen die zwaar door het virus worden getroffen? Dat zijn in Europa vooral Italië en Spanje, maar het virus manifesteert zich ook in alle andere landen waar WK-wedstrijden op de kalender staan. De organisatie van de 95e ISDE, de Internationale Motor Zesdaagse, heeft het zekere voor het onzekere genomen door de wedstrijd van begin september in Noord-Italië door te schuiven naar dezelfde periode volgend jaar. Inmiddels is de situatie zo dat GP’s de komende tijd geen doorgang vinden, maar dat er geen vervangende datums meer worden gemeld, omdat het volslagen onzeker is hoe lang de crisis nog duurt. En er daarom geen enkel zicht is wanneer de competities kunnen worden hervat, of – en dat geldt bijvoorbeeld voor de enduro, trial, grasbaan en speedway – kunnen worden opgestart. Tot hoe lang in het jaar kan er worden gereden? In de MXGP zijn tot aan juli al negen GP’s opgeschort en staat er al een GP voor eind november op de kalender. Veel langer doorgaan kan eigenlijk niet, want dan is er amper tijd voor de rijders om zich voor te bereiden op het seizoen 2021. Krijgen we dit beeld dit jaar nog te zien? Volle tribunes in Assen (foto: 2Snap) Afwachten in Assen Tot 1 juni zijn in ons land alle evenementen geschrapt. Wordt die periode nog iets verlengd, dan komen we al aardig dicht in de buurt van de TT. Dat stelt de organisatie in Assen voor een dilemma, zeker nu van overheidswege duidelijk is geworden dat bij het verlichten van de maatregelen grote evenementen als laatste aan de beurt komen. Begrijpelijk, want niemand zit voorlopig te wachten op evenementen waar tienduizenden mensen op af komen. Moeten de voorbereidingen op de TT nu normaal worden opgestart, met het risico dat kort voor de TT moet worden besloten de race af te blazen? Of moet nu al worden besloten dat het niet reëel is dat er eind juni kan worden geracet en de TT, net als de Superbike, worden doorschuiven naar later in het jaar? Dit in de hoop dat grote publieksevenementen in Nederland dan wel doorgang kunnen vinden. En natuurlijk ook in andere landen, want om een wereldkampioenschap te kunnen verrijden moet er toch wel een redelijk aantal wedstrijden worden verreden. Ook al zou er wel mogen worden georganiseerd, dan is het nog maar de vraag of er kan worden gereden, want Dorna wil voorafgaand aan de herstart van de MotoGP eerst enkele testdagen organiseren om de coureurs goed voorbereid aan de start te laten komen. Het TT Circuit Assen kijkt uit naar 28 april, zegt perschef Peter Schorer. ‘Dan weten we wat het kabinet zegt en weten we waar we in Nederland op dat moment aan toe zijn. Heeft Dorna dan een beeld hoe het er in Europa voor staat? We zitten nu in de afwachtende houding.’ De voorbereidingen op de TT van 28 juni gaan gewoon door. Schorer: ‘Daarmee zijn we al sinds de TT van vorig jaar bezig. Ergens komt het moment waarop we weten wat we kunnen. We nemen in elk geval nog de tijd tot 28 april. Dan zal er meer duidelijkheid komen van de regering en het RIVM. Daarna zullen we overleggen met FIM en Dorna.’ Het doorgaan van de TT is voor Assen erg belangrijk, want de TT is de belangrijkste pijler in de exploitatie van het circuit, dat sowieso tot 1 juni geen inkomsten heeft door het afblazen van alle evenementen. Omdat er nu geen activiteiten op het circuit zijn, is medische apparatuur ook niet nodig. Daarom heeft het circuit apparatuur uitgeleend aan het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen. Wat doen sponsors? Hoe het ook zal gaan, we mogen erop rekenen dat niet alle competities, zowel nationaal als internationaal, het aantal wedstrijden zullen tellen zoals die aan het begin van het jaar stonden gepland, zo ze al worden opgestart. Dat betekent dat sponsors niet de publiciteit gaan krijgen waarop ze hadden gerekend. Het lijkt duidelijk te zijn dat de coronacrisis een economische neergang tot gevolg zal hebben. Daar krijgen ook sponsorende bedrijven last van. Dat heeft ongetwijfeld zijn weerslag op de budgetten voor het komende jaar. Dat houdt in dat ook in 2021 de gevolgen van de coronacrisis nog wel voelbaar zullen zijn. Resteert nog de vraag hoe we de mooie foto op de voorgaande pagina’s moeten interpreteren. Moeten we die zien als hoe donker het ook is, het altijd wel weer licht wordt en er dit jaar nog wordt geracet? Of is die foto symbolisch voor hoe het motorsportjaar 2020 zich mogelijk gaat ontwikkelen, dat er niet wordt gereden en het nog nauwelijks begonnen seizoen als een nachtkaars uitgaat? Tekst: Jan Boer

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Promotor €67,50 per jaar

Dus nog geen €5,60 per maand

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

Dus nog geen €7,80 per maand

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?