vrijdag 3 mei 2024

Yamaha en Rossi, bruiloft op komst?

Het team van negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi zou in vergevorderde onderhandelingen zijn met Yamaha voor de levering van M1-motoren vanaf volgend jaar. De motoren zouden dezelfde zijn als die van de officiële coureurs en Rossi zou de illustere geschiedenis van Agostini en Roberts kunnen volgen.

Valentino Rossi en Yamaha: na zestien jaar samen als coureur, zou er een nieuw ‘huwelijk’ kunnen plaatsvinden tussen VR46 en Iwata, dit keer als eigenaar van het satellietteam van de Japanners.

VIDEO – Valentino Rossi op de Yamaha R1 in Portimão: altijd bijzonder

Een lange hofmakerij

Er is veel over gesproken. Als het huwelijk tussen VR46 en Yamaha daadwerkelijk doorgaat, kan zeker niet gezegd worden dat er niet lang over gesproken is. Ondanks dat Iwata zich in een van de moeilijkste perioden van zijn geschiedenis in de MotoGP bevindt, zo niet de slechtste ooit, lijkt de wil van beide partijen dicht bij een compromis te zijn gekomen.

Voor Rossi zou het voordeel in de eerste plaats economisch zijn: Yamaha heeft zo’n grote behoefte om een tweede team te hebben waar ze hun motoren aan kunnen leveren, dat ze bereid zouden zijn om een ‘ruimhartige korting’ te geven voor de levering van de M1-motoren. Welke motoren? De officiële motoren, want voor de Japanse fabrikant is het vooral belangrijk om data te verzamelen, met als doel een competitievere motor te produceren.

De vooruitzichten van het team

Natuurlijk zou het accepteren van de avances van Yamaha betekenen dat er in de nabije toekomst een stap terug wordt gedaan op het gebied van prestaties. Maar het is ook waar dat met twee minder Ducati’s op de grid en een M1 die weer op een redelijk niveau is, er op de middellange termijn goede resultaten behaald kunnen worden. In het afgelopen raceweekend werd Fabio Quartararo gevraagd naar het tweede team, en het antwoord was als volgt: ‘Het is waar dat we hebben gesproken over een tweede team, maar op dit moment kan ik er verder niets over zeggen.’

De geschiedenis herhaalt zich

Yamaha heeft een lange geschiedenis van ‘privé’-teams die worden gerund door kampioenen, met motoren die bijna altijd de beste evolutiespecificaties hebben gehad. Kampioenen zoals Giacomo Agostini en Kenny Roberts hebben verschillende wereldtitels behaald met de motoren uit Iwata. Wayne Rainey probeerde dezelfde weg te bewandelen, maar had niet hetzelfde succes als zijn illustere voorgangers. Wie weet lukt het Valentino wel om het doel te bereiken?

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen