Eerste test 2021 Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield heeft de ambitie om de grootste worden in het middensegment. Aan de lichtere kant daarvan schijnt nu een nieuwe ster aan het firmament. Of eigenlijk een hemellichaam: zie hier de 2021 Royal Enfield Meteor 350. Met 20,2 pk en 27 Nm koppel is deze 350cc-eencilinder cruiser natuurlijk niet in de markt gezet voor de gemiddelde scheurneus. Voor wie dan wel, vraag je je af? Nou, tijdens de officiële introductie van de Royal Enfield Meteor 350 in Rotterdam blijkt dat daar goed over is nagedacht. Ongehaaste beginners, heropstappers en studenten ‘on a budget’, die de kenmerkende Royal Enfield-eencilinder ‘thump’ kunnen waarderen, vormen de ...
Royal Enfield heeft de ambitie om de grootste worden in het middensegment. Aan de lichtere kant daarvan schijnt nu een nieuwe ster aan het firmament. Of eigenlijk een hemellichaam: zie hier de 2021 Royal Enfield Meteor 350. Met 20,2 pk en 27 Nm koppel is deze 350cc-eencilinder cruiser natuurlijk niet in de markt gezet voor de gemiddelde scheurneus. Voor wie dan wel, vraag je je af? Nou, tijdens de officiële introductie van de Royal Enfield Meteor 350 in Rotterdam blijkt dat daar goed over is nagedacht. Ongehaaste beginners, heropstappers en studenten ‘on a budget’, die de kenmerkende Royal Enfield-eencilinder ‘thump’ kunnen waarderen, vormen de doelgroep. Maar ook rijders die een overstap overwegen van het nog lichtere werk (lees: 125 cc) naar een iets substantiëlere motor. Dat zijn dan waarschijnlijk ook degenen met een voorliefde voor retrostyling en techniek in een eenvoudig modern en elegant jasje. ‘Simple but refined’, noemen ze dat bij Royal Enfield. 2021 Royal Enfield Meteor 350: leverbaar in drie varianten De 2021 Royal Enfield Meteor 350 is leverbaar in drie varianten. De instapper is de Fireball. Die blijft strak 1 euro onder de grens van vijf mille en is verkrijgbaar met rode of gele tank. Tijdens de introductie waren er geen Fireballs beschikbaar. Jammer, want op basis van de foto’s sprak diens meer basic en rauwe uitstraling me stiekem het meeste aan. De Stellar Black is het matzwarte tussenmodel en kost € 5.249,-. Daarvoor krijg de buddyseat een rugleuning en de eenpitter ademt uit door een verchroomde pijp en demper. Ook heeft de tank een verchroomd embleem in plaats van een sticker. De Supernova is het vlaggenschipmodel en is gehuld in een metallic lichtblauw of bruin two tone kleurenschema met bies op de tank en zijkapjes. Prijs: € 5.399,-. Daarvoor krijg je ook nog een klassiek doorzichtig ruitje waar je achter kunt duiken als je plat op de tank de topsnelheid van rond de 125 km per uur wilt bereiken. Onderhuids zijn de drie varianten verder hetzelfde. De enkele teller met analoge snelheidsaanduiding is nog best uitgebreid uitgevoerd met in een ouderwets digitaal schermpje onder andere een versnellingsindicator en een goed afleesbare benzinemeter. Die ga je waarschijnlijk erg langzaam terug zien lopen. Officiële verbruikscijfers zijn er nog niet, maar de ‘oude’ Royal Enfield Classic 500cc-eenpitter deed lachend 1 op 30. Deze modernere 350cc-krachtbron zal je waarschijnlijk nog aardig wat kilometertjes verder brengen op een liter peut. Relaxte kilometers Dat zullen vooral relaxte kilometers zijn. De Meteors motto ‘cruise easy’ is uitstekend gekozen. Het is ook geen motor om hard mee te willen rijden. Kan simpelweg ook niet. Het lange-slagblokje loopt het mooist wanneer je de vijfbak op tijd omhoog tikt. De plof uit de nog verdacht goed hoorbare pijp klinkt dan het beste. Toch draait de volledig nieuw ontwikkelde krachtbron verrassend gemakkelijk en met zeer weinig trillingen in hogere toeren. Snelweggebruik is dus mogelijk. Verwacht echter niet dat je met een draai van de pols in een flits een sliert caravans inhaalt, want eenmaal op snelwegsnelheden heeft het blokje niet veel meer over. Op B-wegen en in de stad is de 2021 Royal Enfield Meteor 350 duidelijk beter op zijn plaats. Met de lage zit van 76,5 cm kan vrijwel iedereen de voeten plat op de grond krijgen. De zithouding is echt ontspannen met de benen en armen in een prettige hoek. De Meteor stuurt licht, speels en gemakkelijk. Het viel me alleszins mee hoe schuin je nog kunt gaan, voordat de stepjes het asfalt strelen, maar het blijft natuurlijk wel een cruiser. De enkele remmen en schijven voor en achter van ByBre (by Brembo) met ABS voldoen prima voor normaal gebruik. Het klassieke achterlicht bevat een led-ring en dankzij het embleem op de leuning van de buddy hoeft een achterligger zich niet lang af te vragen op welk merk motor je rijdt.De voorkant van de Supernova oogt dan wel klassiek, maar in de koplamp zit een led-ring voor dagrijverlichting.De combinatie van de enkele schijf en dubbele ByBre-remzuigerklauw is geen geweldenaar te noemen, maar is voor deze motor voldoende.Fijne zetel, en een ruggensteuntje voor je passagier.De gloednieuw ontwikkelde 350cc-eenpitter met balansas loopt mooi en ziet er goed uit. Conclusie 2021 Royal Enfield Meteor 350 De Royal Enfield Meteor 350 is een motor die niemand zal intimideren. Juist door zijn beperkte vermogen, formaat en toegankelijke ergonomie is het dan weer wel een motor die kan inspireren. Om te gaan motorrijden om precies te zijn. Want alles aan deze machine is behapbaar en vriendelijk. Spreekt de retro-cruiserstijl je aan en zoek je eenge makkelijk te rijden en goed aan de hand te manoeuvreren lichtere motor die je nooit zal overweldigen? Dan kan ik je een proefrit op deze betaalbare en sympathieke stamper van harte aanraden. Pluspunten 2021 Royal Enfield Meteor 350 Prijs, toegankelijkheid, relaxte zithouding, zuinig, mooi geluid, Tripper-navigatie Minpunten 2021 Royal Enfield Meteor 350 Snelweggebruik beperkt Klaar voor de trip Naast de gewone tellerunit zit op de Meteor een Tripper. Dit bolletje met klein kleuren lcd-schermpje werkt met navigatie van Google Maps. Om ’m te gebruiken installeer je eerst de gratis Royal Enfield Tripper-app op je telefoon. Daarna connectie maken via Bluetooth, bestemming en eventuele tussenpunten invoeren en klaar. Met behulp van een teruglopende afstandsaanduiding en van groen naar rood kleurende pijlsymbolen wijst de Tripper je waar je heen moet. Je telefoon kun je tijdens het rijden dus weer in je zak stoppen.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?