Eerste test 2021 Triumph Speed Triple 1200RS

Ik herinner het me als de dag van gisteren. Daar stond hij, in 1994, voor de deur van café ’t Misverstand: de T301. The Godfather. Een ab-so-luut imposante motorfiets. Die eerste Speed Triple en al zijn opvolgers slaagden erin om uitstraling aan rijplezier te koppelen. Doet de 2021 Triumph Speed Triple 1200RS dat ook? De Speed Triple is niet alleen één van de langst lopende naked- modellen op de markt, het is ook één van de betere. Bekeken over een periode van bijna dertig jaar, heeft elke Speed Triple de lat steeds hoger gelegd. Wetende waar het niveau zich telkens bevond, is ...
Ik herinner het me als de dag van gisteren. Daar stond hij, in 1994, voor de deur van café ’t Misverstand: de T301. The Godfather. Een ab-so-luut imposante motorfiets. Die eerste Speed Triple en al zijn opvolgers slaagden erin om uitstraling aan rijplezier te koppelen. Doet de 2021 Triumph Speed Triple 1200RS dat ook? De Speed Triple is niet alleen één van de langst lopende naked- modellen op de markt, het is ook één van de betere. Bekeken over een periode van bijna dertig jaar, heeft elke Speed Triple de lat steeds hoger gelegd. Wetende waar het niveau zich telkens bevond, is dat eenvoudiger gezegd dan gedaan. Toch slaagt Triumph erin om in 2021 een Speed Triple RS op de markt te brengen die gehakt maakt van de cijfers die zijn voorganger op tafel legt. TestlocatieCol d’Aubisque en circuit Pau-ArnosOmstandighedenZonnig en droogTemperatuurTussen 10 en 20 gradenTestkilometers315 Waarom rijden we de 2021 Triumph Speed Triple 1200RS? Met al die veranderingen rijst de vraag of dit nog wel een typische Speed Triple is. Of is dit een breuk met het verleden? Anders en beter? Als we de bevindingen van de 2019-Speed Triple RS erbij nemen, zien we dat het vorige model nauwelijks punten van kritiek had. Dat Triumph de motor compleet vernieuwt, is dus best opmerkelijk. Met een simpele evolutie zouden de mannen uit Hinckley opnieuw voor een paar jaar gebeiteld hebben gezeten. Waarom kiezen de Britten voor revolutie als ook een evolutie gegarandeerd succesvol was geweest? Het enige antwoord op die vraag dat hout snijdt, is omdat het kon. Triumph heeft in de afgelopen jaren in de Moto2 zo veel ervaring opgedaan dat het zonde was geweest om die niet te gebruiken voor de productiemodellen. Het blok is maar liefst zeven kilo lichter geworden en door een wijziging in de boring en slag is het ook een stuk compacter. Toch zit er meer dan 100 cc extra in. En vooral: 30 pk en 8 Nm meer. Dat het vermogen in verhouding meer stijgt dan het koppel betekent ook dat je de grootste veranderingen voelt als je boven de 6.500 toeren komt. Ook bij lagere toerentallen voel je echter dat de motor sneller aangrijpt. Dat heeft dan weer te maken met een serieus verminderde wrijving in het blok. 2021 Triumph Trident 660 XXL-test Het motorkarakter is dus wat directer geworden. Dat voel je bij alle snelheden. Triumph gooide er genoeg elektronica in om iedereen onder alle omstandigheden een karakter op maat te bieden. Maar als je in de Sport-modus op de openbare weg rijdt, voel je dat de combinatie van meer vermogen, een directere respons en tien kilo minder gewicht resulteert in een toegenomen potentieel. Dat is een belangrijke vaststelling, omdat een groter potentieel niet betekent dat de essentie van de motor geweld wordt aangedaan. De 2021 Triumph Speed Triple 1200RS rijdt nog steeds zeer duidelijk en herkenbaar als een, euh… Speed Triple RS, alleen kan hij meer dan zijn voorganger(s). Je hoort wel eens lichtjes overdreven verhalen van een steigerend voorwiel. Nou, deze doet het echt. Als je in de eerste of tweede versnelling in Sport- of Track-modus een bocht uitkomt en je draait vol aan het gas, zwiept de RS het voorwiel omhoog. En dat is geen zweverig wheelietje, waarbij je net een krant onder het voorwiel kunt schuiven, maar een heuse zwieper die je noopt om een tik tegen de perfect werkende nieuwe quickshifter te geven of je rechterpols een momentje naar voren te klikken. Het is een verrassend contrast met het vriendelijke karakter dat uit de nieuwe drie-in-één-uitlaat stroomt als je kiest voor een meer ontspannen rijgedrag. Dan ontpopt de Speed Triple zich tot een comfortabele en vlot sturende rijgenoot. Eigenlijk heeft Triumphs naakte driepitter altijd al die twee gezichten gehad. Het is de verdienste van Triumph dat het beide karaktertrekken verder heeft uitgediept zonder aan de essentie van de motor te sleutelen. Herkenbaar Dat geldt trouwens ook voor het uitzicht. Samen met leuke speeltjes als onder andere de MV Agusta F4 en de Porsche 911 is de Triumph Speed Triple door de jaren heen herkenbaar gebleven, ondanks opmerkelijke upgrades. Dat is ook nu nog steeds het geval, met die enkelzijdige swingarm, die dubbele koplamp en het duidelijk zichtbare blok als ijkpunten. Binnen die krachtlijnen is er voor verbetering gezorgd met een lager geplaatste demper, breder stuur en ledverlichting.Het T-motief op het achterlicht is een mooi detail. Al met al blijft de Speed Triple RS zeer herkenbaar. De familiegelijkenis met de Street Triple is trouwens nog groter geworden. 2021 Triumph Speed Triple 1200RS: Tour de France-Icoon We reden met de motor een halve dag in de Pyreneeën en een halve dag op het circuit. De voormiddag in de bergen die Frankrijk van Spanje scheiden, wat letterlijk een hoogtepunt kende met de beklimming van de Col d’Aubisque, een Tour de France-icoon. Het was vooral een mooie gelegenheid om op slingerende wegen de 2021 Triumph Speed Triple 1200RS te leren kennen als een sportieve, maar erg goed controleerbare motor. Road en Sport waren de best passende rijmodi, met een voorkeur voor Sport omdat een motor tot nader order niets doet wat je rechterpols niet ingeeft en je dus ook, als het minder snel gaat, zelf de controle in de (rechter)hand moet nemen. Waarom zou je anders voor een pk-berg kiezen als je de top er elektronisch van afhaalt? Het is precies goed dat de Speed Triple 1200RS je niet alleen plezier biedt, maar ook blijft uitdagen. De rit richting de top van de Aubisque was er eentje om niet snel te vergeten. Heerlijke wegen, fantastisch uitzicht en een bijpassende motorfiets. 2021 Aprilia RS660 XXL-test Op Pau-Arnos met de 2021 Triumph Speed Triple 1200RS In de middag werd het een totaal ander type test. Op het heerlijke circuit van Pau-Arnos konden we op zoek gaan naar de limieten van de 2021-Speed Triple RS. Gezien het toegenomen potentieel een zeer interessante zoektocht. Nog voor we een meter hadden gereden, was het goed vast te stellen dat je via een kleine joystick aan de linker stuurhelft bijzonder gemakkelijk de rijmodus in Track of User kunt wijzigen en ABS achter en traction control kunt uitschakelen of regelen. Triumph koos niet voor een semi-actieve ophanging, dus de gekozen rijmodus heeft geen invloed op de veerafstelling. Dat vroeg dus nog wat werk, want de standaardafstellingen brengen een goede mix tussen comfort en sportiviteit. Dat eerste mag je laten varen op een circuit. Voeg daarbij dat de Metzeler Racetec-banden werden vervangen door Pirelli’s SuperCorsa SC2 en het was wel duidelijk dat alles voorhanden was om de toegenomen kwaliteitente gaan ontdekken. Hoe groot dat nieuwe potentieel is, weten we maar ten dele, gewoon omdat de Triumph Speed Triple 1200 RS zoveel beter was dan onze rijvaardigheden op het circuit. We reden in elke sessie steeds harder en een paar ronden zelfs harder dan we voor mogelijk hielden. Toch gaf de 2021 Triumph Speed Triple 1200RS geen krimp. Het is een raket op het rechte stuk, hij stuurt haarscherp en blijft stabiel onder alle omstandigheden. De enige vraag die we na afloop hadden, was waarom Triumph hier geen kuip op monteert en een Daytona 1200RS-sportmotor op de markt brengt. Misschien is het omdat deze Speed Triple naast goede rondetijden ook nog eens een belachelijk hoog fungehalte aan het circuitrijden toevoegt. Elke vorm van kritiek draait uit op muggenzifterij. Dat er wat trillingen in de spiegels zitten bij hoge toerentallen of dat de ophanging nog een tikkeltje stugger had gemogen… Wie maalt daarom? De Speed Triple RS kon voorheen best wel een circuitdagje aan. Nu schatten we hem op het circuit even hoog in als op de weg. En dat wil wel wat zeggen. Conclusie 2021 Triumph Speed Triple 1200RS Triumph is erin geslaagd om de Speed Triple 1200RS nog beter te maken zonder de ziel van de motor te raken. Dat is een prestatie op zich. De Triumph scoort op alle vlakken beter dan al zijn voorgangers en er werd bovendien nog een stevig stuk potentieel aan toegevoegd. Er waren snellere rijders op het circuit en ook wel minder snelle. Sommigen bleven in het wiel van de voorrijder tijdens de rit in de bergen, anderen lieten de koplopers gaan. Iedereen arriveerde na de test echter breed lachend in het hotel. De Triumph Speed Triple is altijd al een motor geweest die naast prestaties ook rijplezier hoog in het vaandel draagt. De 2021-versie doet alles wat zijn voorganger deed en nog veel meer. Als je daarbij ook nog de graad van afwerking en het gebruik van hoogwaardig materiaal bekijkt, is de prijs van € 20.250,- zonder meer correct te noemen. Wat een naked bike! Pluspunten 2021 Triumph Speed Triple 1200RS Motorkarakter, funfactor, afwerking, uitstraling, toegenomen sportief potentieel, intuïtieve bediening elektronica Minpunten 2021 Triumph Speed Triple 1200RS Bar end-spiegels worden wazig bij hoge toerentallen, voorlopig geen 2021-Speed Triple RS in de MotorNL-duurtestvloot

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Misschien vind je dit ook interessant?