Eerste test 2021 Ducati Multistrada V4 S

Niet één onderdeel van de 2021 Ducati Multistrada V4 S is uitwisselbaar met z’n V2-voorganger. Je kunt wel stellen dat Ducati met deze nieuwe V4-allroad en z’n 170 pk letterlijk de gebaande paden verlaat. Ducati ging terug naar de tekentafel en wat er uiteindelijk tevoorschijn kwam, zou wel eens de meest technisch geavanceerde productiemotorfiets ter wereld kunnen zijn… TestlocatieVlaams- en Waals-BrabantOmstandighedenAangenaam, zeker voor eind novemberTemperatuurTussen de 6 en 15 gradenTestkilometers311 kilometerBijzonderhedenMultistrada betekent vele wegen. Geen grotere verscheidenheid aan wegen dan in hartje België. Waarom rijden we hem? Omdat alleen zeggen dat Ducati met een nieuwe Multistrada komt, totaal de lading ...
Niet één onderdeel van de 2021 Ducati Multistrada V4 S is uitwisselbaar met z’n V2-voorganger. Je kunt wel stellen dat Ducati met deze nieuwe V4-allroad en z’n 170 pk letterlijk de gebaande paden verlaat. Ducati ging terug naar de tekentafel en wat er uiteindelijk tevoorschijn kwam, zou wel eens de meest technisch geavanceerde productiemotorfiets ter wereld kunnen zijn… TestlocatieVlaams- en Waals-BrabantOmstandighedenAangenaam, zeker voor eind novemberTemperatuurTussen de 6 en 15 gradenTestkilometers311 kilometerBijzonderhedenMultistrada betekent vele wegen. Geen grotere verscheidenheid aan wegen dan in hartje België. Waarom rijden we hem? Omdat alleen zeggen dat Ducati met een nieuwe Multistrada komt, totaal de lading niet dekt. Een V4-blok in plaats van de geijkte V2. Geen desmodromische klepbediening en zelfs geen stalen vakwerk-buizenframe meer. Geen evolutie maar revolutie! Werkt goed, die nieuwe knoppenpartij. Er is een handige, nieuwe joystick en alles is ook verlicht. De adaptive cruise control en het radarsysteem zijn natuurlijk de paradepaardjes van de nieuwe Multistrada. Op zijn minst het eerste talking point. Zelfs op de kortste afstand zorgt de adaptive cruise control ervoor dat je comfortabel achter je voorligger aan blijft kachelen. Met simpele plus- en min-toetsen kun je de afstand op je voorligger verder vergroten of verkleinen. Of dat nu een auto of een andere motorrijder is, het werkt. Nooit meer in een groep rijden en constant je cruise control bijregelen. Toegegeven, dat is natuurlijk een luxeprobleem van jewelste. En terwijl ik dat denk stroopt het verkeer voor me iets op en wel verdraaid, de adaptive cruise control is wakker. Eerst gaat het gas dicht en vervolgens begint de motor lichtjes te duiken. De 2021 Ducati Multistrada V4 S remt voor mij. Een bizarre gewaarwording, terwijl zelfs een controlfreak als ik me comfortabel voelde bij het loslaten van die controle. De radar aan de voorzijde regelt dus enkel het afstand houden met de adaptive cruise control, terwijl de radar achter je dode hoek en de rijbaan naast je checkt. Een lampje in de spiegels brandt constant als er een voertuig in de dode hoek zit. Mocht je zelfs dat missen en al de richtingaanwijzer naar die bezette rijbaan uitzetten, dan begint het lampje te knipperen om je te waarschuwen. Er is ook nagedacht over hoe je als motorrijder een situatie met opstropend verkeer in jouw rijbaan oplost – gas erop en naar links! Als de achterste radar niks ziet in de rijbaan naast je, draait de adaptive cruise control automatisch het gas vast open op het moment dat je richting aangeeft. Terug naar je vooringestelde kruissnelheid. Een primeur in de motorwereld en het werkt voortreffelijk. Of het een must is? Ik zou het niet missen als ik het niet had. Alleen het is wel gruwelijk praktisch en het feit dat het zo goed werkt belooft dat we er meer van gaan zien. Het is de allereerste poging voor een dergelijk systeem. En in combinatie met het radarsysteem is niet eens hét hoogtepunt van de nieuwe Ducati Multistrada V4. Groot, haarscherp en snel. Fijn bediend ook, maar de instelmogelijkheden zijn wel overdonderend. De hoek van het dashboard kun je trouwens draaien.Zicht in de spiegels is nagenoeg trillingsvrij en meer dan voldoende. Het oranje lampje is dus de dodehoekwaarschuwing.Met afstand het beste ruitje waar ik ooit mee gereden heb. Verstellen is idioot makkelijk en de windbescherming is top. 2021 Ducati Multistrada V4 S: puur gemak Alle gadgets daargelaten is de 2021 Ducati Multistrada V4 S op papier al een uiterst complete motorfiets. Waar de oude Multistrada uiteindelijk gewoon een brute hooliganmotor met reismogelijkheden was, is de nieuwe V4-versie niet alleen technisch compleet anders. De Multistrada is volwassen geworden. Met wegrijden valt meteen op hoe vriendelijk en gemakkelijk alles overkomt. De zit is ruim, totaal niet hoog en met een breed, voor het oog raar lopend stuur heb je van meet af alle controle. Het nieuwe rijwielgedeelte is sowieso meer op wendbaarheid geënt. Met het kortere V4-blok kon de achterbrug langer worden voor meer stabiliteit. Terwijl Ducati er tegelijkertijd voor koos een smallere 170-achterband te monteren. Dat tezamen met het 19 inch-voorwiel gooit de hele Multistrada-formule op zijn kop. Veel minder specifiek op straatgebruik gericht en flitsender sturend ook. Je zou dan ook niet zeggen dat de nieuwe Multistrada vier kilo zwaarder is dan zijn voorganger. Eerder een goede twintig kilo lichter. Zelfs met asfalttemperaturen van nagenoeg nul, voelt de motor snel vertrouwd. Remmen is wel even wennen, met een wat zachtere hendel dan ik zou willen. Toch vertraagt het moeiteloos. En dat is ook wel nodig, want langzaam gaat het niet. Eerste test 2021 Kawasaki Versys 1000 S Houtje-touwtje? Ducati monteerde namelijk niet zomaar houtje-touwtje het V4-blok uit de Streetfighter V4 of de Panigale V4 in een nieuwe aluminium monocoque-Multistrada-frame. Ducati liet de slag ongemoeid, maar boorde de cilinders met twee millimeter op. Zo kwam de cilinderinhoud van het GranTurismo V4-blokuit op 1.158cc – een groei van 55cc. Klinkt verwaarloosbaar en toch heeft het ervoor gezorgd dat de Multistrada meer koppel heeft dan de Panigale V4 en ook dan de Streetfighter V4. Met 125 Nm is het niet heel veel meer dan die twee, maar het maximale koppel is al bij 8.750 tpm voorhanden. Sowieso is alles vanaf de 6.500 tpm pure mechanische bloedspoed. Onder de 3.000 tpm heb je niks te zoeken, maar daarboven hangt de motor lekker aan het gas. Al schakel je wel snel te vlug op. Deels door de fijne quickshifter, maar ook omdat het al gauw heel hard gaat. Alleen mis je dan dat heerlijke eindschot – je mist het beste van de 170 paardenkrachten. Zo veel vermogen klinkt misschien wel heel indrukwekkend voor een allroad. En dat is het natuurlijk ook. Toch is het vooral heel leuk, maar niet echt overweldigend. Zeker door de goede windbescherming is op hoog tempo rijden niet vermoeiend. Dat vriendelijke, dat gemak. De Multistrada V4 S heeft eigenlijk alleen de naam en kleine elementen van het uiterlijk van de voorganger overgenomen. Verder is dit een heel ander beestje. Je zit veel meer in de motor dan op de laatste V-twin Multistrada, en staand klopt de motor ook nog beter. Mooi smal zo rond de tank en met een zadel dat tot ver naar achteren makkelijk comfortabel met de benen te klemmen is. Zaken die zeker bij een eventueel onverhard avontuurtje van pas zullen komen. Waar een wil is… De driehonderd kilometer die wij ermee reden was een absolute peulenschil. Die eerste rij-indruk geeft aan dat een rondje wereld voor de 2021 Ducati Multistrada V4 voelt als de benen strekken. Maar dan wel voorzien van de juiste banden, dan zie ik het deze motor echt zo doen. Zeker nu het achterwiel standaard al smaller is voor het betere onverharde rubber. Al zijn de spaakwielen dan weer niet standaard. Desondanks zijn dat eigenschappen die de Multistrada 1260 ook aardig onder de knie had. Alleen pakte je daar dan weer specifiek de Multistrada Enduro voor en voor het sportievere werk greep je naar de Pikes Peak-versie. Natuurlijk komen er ook nu weer varianten en speciale versies. En ik tel inmiddels al zeker vijf optiepakketten. Alleen heeft Ducati met Multistrada V4 S-versie feitelijk al die goede kenmerken van die aparte Multistrada 1260-modellen in een gevat. Het kan die bloedsnelle topsporter met toerruit zijn. De sport-modus is zo geselecteerd voor de scherpste gasreactie. Dan is het desmoloze GranTurismo V4-blok misschien nog wel smeuïger dan die in de Streetfighter. Vanaf 6.500 tpm doet-ie qua geluid en toerengretigheid ook niks onder voor zijn nakedbike-broertje. In het korte werk gaat het mogelijk zelfs nog gemakkelijker hard ook. Kwiek toeren doet de Multistrada V4 idem dito in de Touring-modus. Ruitje wat hoger – met één vinger! Interview met Ducati Benelux over de 2021 Ducati Multistrada V4 S Vergelijkbaar Wat ons brengt bij het nadeel dat aan elk voordeel kleeft. Dit is een van de meest technisch geavanceerde motorfietsen die je kunt kopen, waarvan akte. Inclusief de radar al helemaal. Enkel is die radar wel een optie. Net als de spaakwielen – en die wil je, kom op -, de koffers, de Akrapovič-demper, middenbok en de handvat- en zadelverwarming. Zaken die de motor afmaken, maar die de prijs ook flink opjagen. Voor de standaard Multistrada V4 heeft Ducati een vanafprijs van € 22.390,- in de boeken staan, terwijl de standaard Multistrada V4 S – mét bijvoorbeeld elektronische vering, maar nog zonder de radar al € 25.590,- euro kost. Al die hebbedingetjes daargelaten, krijg je ook met de standaardmachine een heel complete motorfiets. Het blok, de zit, dashboard, vering en remmen zijn zelfs in de meest basale uitvoering op en top. Ga je toch voor de Full-uitvoering, betaal je een niet misselijke € 30.140,-. Veel geld, maar in vergelijking niet eens zo heel veel duurder dan de BMW R 1250 GS Adventure met vergelijkbare opties. Geen straf Vergeet wat je leest in de specificaties. Op papier zou je je kunnen denken dat de 2021 Ducati Multistrada V4 S stiekem een beetje een braverik geworden is. Dat is een vergissing. Met zijn hippe gadgets, eindeloze menu’s vol briljant geprogrammeerde elektronica, het superscherpe en oerdegelijke dashboard en hoe gemakkelijk alles lijkt te gaan. Alleen die 170 pk op zijn curriculum vitae, dat blijft de oren spitsen. En dat moet ook. In de praktijk is de Multistrada ook naar een hoger plan getild. Maar die revolutie is niet goedkoop, wel degelijk en heel goed. First adapters pay the price, zeggen ze dan. Alleen als je als first adapter dan een Multistrada V4S voor je geld krijgt, is dat geen straf. Het stuurt en rijdt vergelijkbaar gemakkelijk als die Duitse concurrent en hij kan die braverik spelen. Maar als je het wilt, gaat het zonder blikken of blozen ook als de gesmeerde bliksem. Bovenal bleek de Multistrada V4 S zo comfortabel dat ik na een lange dag sportief blazen over Belgisch asfalt zonder pijntjes af kon stappen. En dat is misschien nog het grootste compliment. Pluspunten 2021 Ducati Multistrada V4 S Scherp en wendbaar rijwielgedeelte. Het machtige nieuwe GT V4-blok. De enorme collectie technische en elektronische slimmigheden. Minpunten 2021 Ducati Multistrada V4 S Spaakwielen hadden toch standaard mogen zijn. Aan de dorstige kant voor een reismotor. 2021 Ducati Multistrada V4 S: conclusie De allereerste Ducati V4-allroad en het is meteen een schot in de roos. Technische innovaties als radar zijn leuk en aardig. Het werkt briljant, maar het leidt bijna af van het feit dat de Ducati Multistrada V4S gewoon een geweldig goede motorfiets is. De GranTurismo-incarnatie van Ducati’s V4-blok wekt een haast even zo machtige indruk als de V4-krachtbron in de Panigale en Streetfighter. Zonder desmodromische klepbediening, wat natuurlijk best wel pijn doet. Maar eerlijk gezegd: je mist het niet. Het blok draait zo gemakkelijk hoge toerentallen en vanaf 3.000 tpm tot de 12.000 tpm heb je altijd gang te over voorhanden. Het rijwielgedeelte met het nieuwe aluminium monocoque-frame maakt elk van de 170 paardenkrachten aanspreken vervolgens heel gemakkelijk – rijgemak heeft de Multistrada V4 in overvloed. Al was het maar omdat al de elektronica volledig ongemerkt hun werk doen, zodat jij je met het rijden bezig kunt houden. En dat is toch de topprioriteit. Al die luxe, al die handigheden, al die technische innovaties… Het zijn natuurlijk ‘slechts’ de kersen op een toch al niet te versmaden smakelijke taart. Uiteindelijk gaat het om hoe de motorfiets rijdt. En dat doet de Multistrada V4 als de beste. Een vakje voor je telefoon, inclusief usb-laadpunt en modern-formaat smartphones passen er moeiteloos in!Dikke Stylema-monoblockklauwen van Brembo. Toch remmen ze niet zo bruut als je zou verwachten!De originele alu-gietvelgen zijn zeker niet lelijk. Alleen wil je die mooie tubeless-spaakwielen toch gewoon?Wij reden de 2021 Ducati Multistrada V4 S met de Akra, maar ook de standaard-uitlaat klinkt van onderuit beschaafd en bovenin de toeren diep en donker.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?