Kawasaki Versys 1000 NL Editie 2018

Het aantal allroads waar je uit kunt kiezen, is gigantisch. In krijgshaftige termen spreek je van een slagveld waarop diverse merken strijden om de gunst van de motorrijder. En met alleen modellen ben je er nog niet, per model zijn er ook nog eens diverse versies. Met of zonder koffers, meer of minder sportief, met of zonder hulpmiddelen.

Bart Verhoeven

Je zou bijna medelijden krijgen met de motorrijder die nu moet kiezen. Maar schakel je emotie eens uit en laat je ratio dit keer beslissen. Geheid dat je bij een wat onderschatte motor uitkomt. Een motor die al rijk was bedeeld met spullen, maar die dit jaar z’n non plus ultra heeft bereikt: de Kawasaki Versys 1000 NL Edition. Wel zonder handvatverwarming…

Compleet

Ik ben een Nederlander, dus zomaar geld uitgeven zit er niet in. Ik ga niet over een nacht ijs en ik wil waar voor mijn geld. Mogelijk dat ik daarom niet nieuwsgierig was naar de rijeigenschappen van de Versys 1000, mar veel meer werd opgewarmd door het accessoirepakket. Nu wordt de standaard Versys 1000 Touring al heel compleet geleverd, namelijk met een geïntegreerde kofferset met binnentassen en handkappen op het stuur. Daar betaal je dan de scherpe prijs van €14.299,- voor. Komen nog wel afleverkosten en leges bij… Maar die opties kun je dus meteen van je wensenlijst schrappen, want het kan nog completer.

Mocht je nog een kleine €800,- in je binnenzak hebben branden, dan kun je de Tourer helemaal volhangen met spullen waarvan je nooit had gedacht dat je ze zou missen wanneer je ze eenmaal hebt. Voor 800 euro krijg je een monokey topkoffer, LED mistlampen – die zijn over het algemeen schreeuwend duur! – framebeschermers en een navigatiesteun. Al met al komt de totale som voor de NL Edition dus op €15.098,-. En dan staat er écht wat op je oprit, want de Versys 1000 is absoluut geen kleine jongen.

Een hoop motorfiets dus, die ook bijzonder netjes is afgewerkt. Maar toch mist er iets. Iets waaraan je midden in de hete zomer nooit zult denken, maar mocht je in juli op een alpenpas onverwacht worden overvallen door een koudefrontje wens je dat je het wel hebt: handvatverwarming. Zit er niet op. Niet op de Touring, niet op de NL Edition. Vergeten? Dat moet haast wel, want het is gewoon als officieel Kawasaki product op de website, voor €221,95. Desondanks is de prijs van de Versys 1000 NL Ediotion echt interessant. Zijn directe concurrent, de Suzuki V-Strom 1000A, kost met dezelfde accessoires rond de €15.448. Scheelt niet veel denk je? Klopt, maar bedenk wel dat de koffers van de Versys volledig geïntegreerd zijn met de motor. Inclusief de kleur. De Adventure Pack van de V-Strom heeft weliswaar mooie aluminium koffers, maar er wordt wel een extra beugelset aan je motor gehangen, die behoorlijk detoneert. Daarnaast is er dus duidelijk verschil in afwerking en heeft de V-Strom een tweecilinder in plaats van een viercilinder in lijn. Heeft niets met kwaliteit en rijeigenschappen te maken, maar een viercilinder is wel duurder om te maken.

Rijden

Als je door het grote voorkomen van de Versys heen kijkt en er gewoon een lekker stukje mee gaat toeren, kom je erachter dat het een verassend makkelijke, comfortabele en licht sturende motor is. De kofferset geeft je wellicht onterecht het gevoel dat het een grote, lompe motor is. Uiteraard rijdt een met volle koffers beladen Versys anders dan zonder belading, maar de souplesse en de kracht blijft. Rijden met belading is slechts een kwestie van de veervoorspanning aan de achterkant opdraaien met de toegankelijke draaiknop. Dan staat de Versys weer stevig hoog op de poten.

Waar de Versys zich echt in onderscheidt ten opzichte van zijn concurrenten is het motorblok. De viercilinder kennen we van de Z1000 en Z1000 SX en levert maximaal 120 pk bij 9.000 tpm. Het draait rustig en soepel. Het is duidelijk te voelen dat het blok is afgesteld voor vermogen in het lage- en middengebied. Lekker comfortabel rondtuffen gaat dus prima, geen verassingen en vreemde dips of uitschieters in de vermogensband. De Versys 1000 is een motor om heel lang, heel ontspannen op te rijden.

Twee gezichten

Maar dan komt het. Op het moment dat je de grote machine onder de knie hebt en de brave rijeigenschappen wat gewoontjes begint te vinden ga je toch wat meer op het gas. En dan ontpopt het blok zich als krachtpatser. Het geluid dat gepaard gaat met de flinke acceleratie is verslavend. De soepele vermogensopbouw is geweldig. Een motor met twee gezichten, een Januskop. In een zucht draait de teller naar snelheden die in Nederland niet zijn toegestaan. Ondanks het teruggetuned topvermogen levert de machine enorm veel plezier in de hogere toeren. Comfort en souplesse maken plaats voor sportiviteit. Gecombineerd met een actieve rechtop-zithouding is de Kawasaki in heel veel omstandigheden een echte ‘metgezel’.

Dit vindt Bart

De Kawasaki Versys is zo’n motor waar je misschien in eerste instantie niet aan denkt als je op zoek bent naar een reislustige hoogpoter. Zijn uiterlijk is misschien iets te flitsend of sportief. Maar het is wel degelijk de motor waar je aan het einde van de dag niet meer af wilt stappen. De combinatie van uitrusting, comfort, kracht, sportiviteit en prijs moeten uiteindelijk de overtuigende factoren vormen. Zeker voor de zuinige Hollander. En vergeet niet, met deze complete motor kun je echt op reis, maar ook gewoon een rondje rond de kerk. Twee halen één betalen. Wat wil je nog meer? Warme handen!?

Specificaties:

Motorblok:

vloeistofgekoelde 4-in-lijn

Testlocatie:

Ardennen, België

Omstandigheden:

Zonnig

Temperatuur:

22-23 graden

Testkilometers:

275 km

Cilinderinhoud:

1.043cc

Vermogen:

120pk @ 9.000 tpm

Maximum Koppel:

102Nm @ 7.500 tpm

Gewicht:

250 kilo rijklaar

Tankinhoud:

21 liter

Zithoogte:

840 mm

Geschikt vanaf Rijbewijs:

A

Prijs Nederland:

€14.299,- (2018) NL pakket €799,-.

Fotografie:

Target Press

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL