Lezers testen Vespa motorscooters

Tja, wie kent Vespa nou niet? Al sinds 1946 bouwt het Italiaanse merk scooters en het typisch Italiaanse design herkent iedereen. In alle huidige modellen zie je dan ook de zo herkenbare traditionele lijnen. Het uitrustingsniveau is anno 2019 minder traditioneel. Digitale dashboards met multimediaplatform, ledverlichting en op afstand te openen zadels behoren bij sommige modellen inmiddels tot de standaarduitrusting. De range van motorscooters begint bij 125 cc en eindigt bij het nieuwste 300 HPE-blok. Voor de duidelijkheid: die H, P en E staan voor High Performance Engine. Het is een van de motorblokken waarmee onze lezers op de testdag kennis kunnen maken. Én dolenthousiast over zijn; bij geen andere scooter zijn de reacties zo overwegend positief.

Check hier de video van de Landelijke Motorscooter Testdag 2019

Welke motorscooters heeft Vespa?

Vespa Primavera 125

Vespa Primavera 125
Vespa Primavera 125

Motorblok       125cc-eencilinder
Vermogen       7,9 kW, 10,7 pk @ 7.700 tpm
Koppel 10 Nm @ 6.000 tpm
Prijs     € 5.009,-

Met standaard ledverlichting en het met een afstandsbediening te openen zadel is de Primavera standaard al heel compleet. Wil je nog completer, dan kies je de chique Yacht Club-uitvoering of de Touring-editie met klein ruitje en voor en achter een bagagerekje. Topmodel is de Sport.

Vespa Sprint 125

Vespa Sprint 125
Vespa Sprint 125

Motorblok        125cc-eencilinder
Vermogen       7,9 kW, 10,7 pk @ 7.700 tpm
Koppel 10 Nm @ 6.000 tpm
Prijs     € 5.339,-

Ook de Sprint heeft de luxe standaarduitrusting van de Primavera en is verkrijgbaar in diverse plus-uitvoeringen. ‘Notte’ is Italiaans voor ‘nacht’ en dat maakt de Sprint 125 Notte een mysterieuze donkere verschijning. Voor € 350,- extra upgrade je naar de Sport-uitvoering.

Vespa GTS125

Vespa GTS125
Vespa GTS125

Motorblok        125cc-eencilinder
Vermogen       9 kW, 12,2 pk @ 8.250 tpm
Koppel 11,1 Nm @ 6.750 tpm
Prijs     € 5.489,-

Dit populairste model van Vespa spreekt voor zich. Het klassieke voorkomen met de techniek van nu is gewild bij de stads- en toerrijder.

Vespa GTS300

Vespa GTS300
Vespa GTS300

Motorblok        278cc-eencilinder
Vermogen       17,5 kW, 23,8 pk @ 8.250 tpm
Koppel n.o.
Prijs     € 5.509,-

Deze ‘grote GTS’ heeft het nieuwste vloeistofgekoelde 300 HPE-blok met vier kleppen en elektronische injectie. Het is het paradepaardje van de GTS-lijn met standaard traction control en een uitgebreid digitaal dashboard. Naast dit basismodel is-ie ook verkrijgbaar als Touring- en Yacht Club-versie.

Vespa GTS Super 125

Vespa GTS Super 125
Vespa GTS Super 125

Motorblok        125cc-eencilinder
Vermogen       9 kW, 12,2 pk @ 8.250 tpm
Koppel n.o.
Prijs     € 5.509,-

De GTS Super-lijn is de meest sportieve binnen de Vespa-gelederen en heeft standaard een start-stop-systeem. Ook verkrijgbaar in Superport-, Supertech- en Notte-uitvoering.

Vespa GTS Super 300

Vespa GTS Super 300
Vespa GTS Super 300

Motorblok        278cc-eencilinder
Vermogen       17,5 kW, 23,8 pk @ 8.250 tpm
Koppel n.o.
Prijs     € 5.709,-

Ook hier het nieuwe HPE-blok, en veel gelijkenis met de GTS300. De Super-toevoeging staat net zoals bij de 125 voor meer sportieve kleuren en lijnenspel.

Vespa Sei Giorni 300

Vespa Sei Giorni 300
Vespa Sei Giorni 300

Motorblok        278cc-eencilinder
Vermogen       17,5 kW, 23,8 pk @ 8.250 tpm
Koppel n.o.
Prijs     € 6.009,-

Ook hier het HPE-blok, in een speciale uitvoering die qua design is geïnspireerd door de racehistorie van Vespa. De basis wordt gevormd door de GTS300.

Vespa 946

Vespa 946
Vespa 946

Motorblok        124cc-eencilinder
Vermogen       9 kW, 12,2 pk @ 8.250 tpm
Koppel            11,1 Nm @ 6.750 tpm
Prijs                 € 11.658,-

Deze Vespa 946 wordt in beperkte oplage gemaakt en is de nieuwste eyecatcher van Vespa. Met een deel van de opbrengsten steunt Vespa het goede doel en wordt aids bestreden.

Wat vinden onze lezers van deze motorscooters?
Hans Dunsbergen – Over de Vespa GTS Super 300

‘Ik ben speciaal voor deze Vespa gekomen, want ik wil ’m misschien kopen. Niet ter vervanging van mijn motor, maar omdat ik een motorscooter naast mijn huidige motor wil. De Vespa valt niet tegen! Je kunt ’m rijden als een hooligan-bike, echt waar. Het motorblok is super; heel soepel, pakt mooi op. Grandioos gewoon, niets op aan te merken. De zithouding is voor mij super, je kan goed verschuiven naar achteren. Ook de remmen zijn trouwens goed. En ja, ik weet de uitgebreide mogelijkheden van het dashboard, maar voor mezelf vind ik dat niet zo interessant. Ik heb liever een klassieke tellerpartij.’

Dennis Vermaak – Over de Vespa GTS Super 300

‘Waarom ik de GTS zonet helemaal plat hield? Nou, ik reed dus kennelijk de standaard aan de grond en nu kijk ik even hoe plat ik daarvoor dan ging. Nou, ik ging dus best plat! Leuk zeg, wat een pittig speelgoed. Ik rij zelf een Buell Ulessys maar voor in de stad is dit toch wel erg leuk. Ik ben 1,96 meter en kan mijn voeten prima kwijt. Zelf was ik bang voor de ruimte, maar dat valt dus reuze mee, ook voor m’n knieën. Waar ik tegenaan loop, is het zadel, want ik zit door m’n lengte net op het stiksel. Dat zit niet zo fijn. Verder is het lekker spelen, ook doordat het blok zo fel reageert. Echt leuk. Wat ik verder zoek in een motorscooter? Nou, volgend jaar wil ik een motor gaan gebruiken voor woon-werkverkeer, dus wil ik vandaag eens zien of ik een scooter interessant vind. Ik denk dus dat ik met m’n lengte wel voor iets groters ga, maar de Vespa valt me reuze mee. Uiteindelijk denk ik dat ik uit kom bij een BMW of een driewieler zoals de Peugeot Metropolis.’

Danielle Bakker – Over de Vespa GTS Super 300

‘Fun! Wat een gooi- en smijtwerk zeg, leuk. Het weegt ook niets natuurlijk. Qua comfort valt het me flink mee. Vooral op de hobbelweggetjes rijdt het lekker, je voelt het niet doordreunen. De fun-factor zit ’m voor mij in het blok, maar ook in het sturen. Het blok is krachtig, maar loopt toch mooi rustig als je normaal rijdt. Ik zou deze er echt heel erg graag bij hebben. Lekker de stad in, terrasjes pakken.’

Coerd van Kasteel – Over de Vespa GTS Super 300

‘Heel leuk! Echt een verrassing. Ik heb nog nooit op zoiets gereden, omdat ik het qua vormgeving toch wat brommer-achtig vind, maar het rijdt fantastisch. De vering is goed en hij hangt lekker aan het gas. Ik reed er toch met gemak 110 mee. Dan zit je wel gauw vol in de wind, omdat het windschermpje nogal klein is. Maar nu ik er zo over denk, had ik best kunnen verwachten dat-ie zo goed is. Zo’n ding is natuurlijk al heel lang doorontwikkeld, want Vespa doet dit natuurlijk al vreselijk lang. Dus ja, het ziet er dan ook allemaal gewoon gelikt uit. De ruimte aan boord is ook wel goed. Ik vond het uiteindelijk allemaal wel wat minder stabiel, dat komt vast door de kleine bandjes, op hogere snelheid in de bochten. Maar de vering was dan weer wel goed, over hobbels. Echt overwegen om er een te kopen doe ik niet, maar als je puur woon-werkverkeer rijdt, kan ik het wel aanraden.’

Vespa motorscooters
Vespa motorscooters

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Lee 05/12/2019 at 21:42

    Waarom geen MP3 getest. Piaggio en Vespa horen bij elkaar …

    Antwoord