Getest: BMW R1200GS

Een icoon en bestseller als de R1200GS verbeteren, is iets waar je heel voorzichtig mee om moet gaan. Teveel verandering is dodelijk, zo hebben talloze voorbeelden uit de motorindustrie ons laten zien. BMW ploeterde vijf jaar lang en het resultaat laat zich aanzien.

WATERGEKOELD
Meest besproken deel van de nieuwe R1200GS is natuurlijk het ‘watergekoelde’ motorblok waar de hele wereld al jaren over heeft lopen speculeren. Toch dekt watergekoeld de lading eigenlijk niet goed. Voorheen kwam 78 % van de koeling voor rekening van de rijwind, de rest door de olie. De heetste punten zoals rond de kleppen en bovenkant van de  cilinder, worden nu gericht met vloeistof gekoeld, die daarmee in totaal 35 % van de koeling voor z’n rekening neemt, de rest is nog steeds luchtkoeling. De olie in het blok wordt gewoon nog met de koelribben gekoeld.

CONDITIE
Met het verplaatsen van de inlaat naar de bovenkant van de cilinder en de uitlaat er onder, heeft de GS ineens een stuk meer ruimte achter de cilinder gekregen. Die ruimte werkt in combinatie met een smal frame en een beduidend smallere tank heel goed om ook de wat kleinere motorrijder een stuk meer ruimte te geven om de voeten aan de grond te krijgen.
Het nieuwe blok voelt minstens zo krachtig onderin als het oude, met nog wel een schep extra ook, maar het grootste verschil is de manier waarop hij doorgaat met dat gedrag als de toeren klimmen. Zijn conditie is duidelijk flink vooruit gegaan en de bloktrillingen zijn daarbij beduidend verminderd. Meest opvallend is dat de kantelreactie bij ingetrokken koppeling zo goed als opgeheven is.
De mate van comfort aan boord is uitstekend. Een prettige zithouding, comfortabel doch sportief, en een prima windbescherming. Op lage snelheid is het stuurgedrag zeker en stabiel, daarbij laat hij zich met relatief gemak van richting wijzigen. Loopt de snelheid op, dan merk je helemaal het verschil dat de nieuwe GS maakt. Zonder moeite laat hij zich plat een draaier in leggen en houdt daar secuur en zonder deiningen de gekozen koers aan. De feedback die je daarbij krijgt, geeft veel vertrouwen. Het verschil met de oude GS is duidelijk voelbaar. Die was goed, maar deze is beduidend beter.

CONCLUSIE
Op alle fronten verbeterd, dat is in één woord de nieuwe R1200GS. Hoe kritisch ik er ook naar kijk, ik kan er niets anders van maken. Een prettiger zithouding voor de rijder, meer ruimte ook. Comfortniveau weer enkele tandjes omhoog met de multiverstelbare ruit en idem zadels. Het motorblok opereert zoveel soepeler en bovenal over een veel breder gebied nog krachtiger. Dat alles met een heerlijke gasreactie en gecomplimenteerd met een rauwe, donkere grommende roffel op aardig hoorbaar niveau. Zijn stuurgedrag is naar een hoger plan getild, met een ultrastrak rijwielgedeelte en zelfs mega veerwegen van om en nabij de twintig centimeter doen daar geen afbreuk aan. De bediening is duidelijk en simpel en het is heerlijk dat BMW definitief afgestapt is van die maffe driedubbele knipperlichtbediening. Gaf BMW’s Telelever voorkant ooit nogal gebrek aan gevoel, ook dat lijkt tot het verleden te behoren en de met radiale Brembo’s opgewaardeerde rempartij biedt de R1200GS ook op dat front meer dan voldoende gevoel en daadkracht. Het mag ook allemaal wel, met een op alle fronten beetgepakte machine. Echt alles is nieuw, op de olievuldop na. En dat –eerlijk waar- alleen omdat de nieuwe niet op tijd af was…

Foto’s: Peter Musch

[justified_image_grid ids=18895,18896,18897,18898,18899,18900,18901,18902,18903,18904]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.