Introductie: BMW R1200GS Adventure

Nadat vorig jaar al de ‘gewone’ nieuwe GS het licht zag, hebben we lang moeten wachten op de herziene Adventure-uitvoering. MOTO73-redacteur Ad van de Wiel reed afgelopen week voor het eerst op deze nieuwe R1200GS Adventure. Nooit te beroerd om ons te woord te staan vroegen we Ad het hemd van het lijf:

Nou Ad, zo’n Adventure, dat is toch niets meer dan een volledig met BMW-accessoires aangeklede ‘gewone’ GS?

Ad: Dat idee krijg ik ook altijd bij een Adventure. Goed aangekleed en flink wat marketing-jus eroverheen en voila. Toch ligt het wel iets genuanceerder. BMW doet namelijk flink wat meer aan de reiskolos dan bijvoorbeeld alleen een grote benzinetank te monteren. Zo stijgt de veerweg voor en achter met twee centimeter tot 210 en 220 millimeter. Daardoor neemt ook de wielbasis met 3 millimeter toe.
Het geheel is ook flink wat zwaarder, want het rijklare gewicht stijgt van 238 naar 260 kilo, maar dan sleep je wel tien liter benzine meer mee in de imposante dertigliter-tank. Het voelt trouwens ook allemaal groter, want de zadelhoogte stijgt van 850 en 870 naar 890 en 910 millimeter. Los van al die cijfertjes ziet de Adventure er natuurlijk ook gewoon heel anders uit. Het meest opvallend zijn de spaak- in plaats van gietwielen.
En, terugkomend op je vraag, dat zelfs het blok onder handen is genomen, zegt toch genoeg? Een zwaarder vliegwiel en een extra trillingsdemper in de aandrijflijn maken de Adventure nog soepeler in het terrein.

Wat? Aanpassingen aan het blok? Dat was bij de ‘oude’ Adventures toch niet zo? 

Ad: Nee, je kon bij de oude Adventures slechts een kortere eerste versnelling laten monteren om trialachtige passages goed door te komen. Bij het watergekoelde motorblok is er blijkbaar meer behoefte om een paar wilde haren plat te kammen. Het verschil tussen de water- en luchtkoeler mag er dan ook zijn. De laatste generatie boxer is speelser en draait veel gretiger toeren. Het bulkt nog steeds van koppel, maar heeft nu ook een indrukwekkende paardenstal aan boord.

De Adventure is dus wat soepeler, mis je op straat nu niet die agressie die de standaard GS juist heeft?

Ad: Als je de twee direct met elkaar vergelijkt, mis je mogelijk iets. Maar om eerlijk te zijn: tijdens de solotest miste ik geen seconde iets. Het blok reageert nog altijd zeer enthousiast op het verdraaien van het gas. Het watergekoelde boxerblok is het beste wat de Adventure kon overkomen.

En wat viel verder op?

Ad: Los van het nieuwe blok blijft het meeste bij het oude. Een Adventure vervoert je nog altijd in grote luxe. Het zadel is van topkwaliteit, de zitpositie volledig uitgedokterd, de windbescherming uitstekend en de elektronica is eenvoudig te bedienen en bij elke druk op de knop verandert er ook daadwerkelijk iets aan de vering of rijmodus. De Adventure is nog altijd een topfiets die wel met een prijs komt, alleen maakt het blok hem leuker dan ooit.

Waar lezen we je complete testbevindingen?

Ad: In de MOTO73 die volgende week in de supermarkt ligt! Of bij de abonnee op de deurmat, natuurlijk. 

 

[justified_image_grid ids=19154,19155,19156,19157,19158,19159,19160,19161]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.