We testen sinds 1973 motoren. In deze rubriek hebben we oog voor de beste motoren van weleer, die nu vaak voor een prikkie in de showroom staan. We nemen motoren die ooit een vergelijkingstest wonnen onder de loep; wat kosten ze nu en hoe rijden ze naar huidige maatstaven?
Temperamentvol bommetje
De Moto Morini Corsaro 1200 is in 2006 het eerste teken van leven dat sinds jaren uit de fabriekshallen van Moto Morini in Bologna opklinkt. Na een veel te lange radiostilte, waarbij het merk geregeld van eigenaar wisselde, is Moto Morini wel toe aan een succesvol hoofdstuk. De Corsaro levert dat.
‘Een ...
We testen sinds 1973 motoren. In deze rubriek hebben we oog voor de beste motoren van weleer, die nu vaak voor een prikkie in de showroom staan. We nemen motoren die ooit een vergelijkingstest wonnen onder de loep; wat kosten ze nu en hoe rijden ze naar huidige maatstaven?
Temperamentvol bommetje
De Moto Morini Corsaro 1200 is in 2006 het eerste teken van leven dat sinds jaren uit de fabriekshallen van Moto Morini in Bologna opklinkt. Na een veel te lange radiostilte, waarbij het merk geregeld van eigenaar wisselde, is Moto Morini wel toe aan een succesvol hoofdstuk. De Corsaro levert dat.
‘Een compleet nieuwe machine van een roemrucht merk dat
na lange afwezigheid een indrukwekkende rentree maakt’, zo schrijft redacteur
Koen Alders in 2006. ‘Mooi land, dat Italië. Een land met een rijke
motorhistorie, waarin zelfs doodgewaande merken zelden voorgoed verdwijnen’. Hij
tekent dit op in een vergelijkingstest waar de Ducati Monster S4RS – ook net
nieuw – mag aantreden als uitdager van het nieuwste product van Moto Morini.
Een indrukwekkende rentree is het zeker. Met hernieuwde
visie – en financiën – is Moto Morini namelijk nieuw leven ingeblazen. Het
allereerste model dat in 2006 ten tonele verschijnt is de Corsaro 1200. De nieuwe
motorfiets is voorzien van een stalen vakwerkframe, waarin een 1187cc-‘Bialbero
CorsaCorta’ 87graden-V-twin hangt. Dit blok mag maximaal 9.200 toeren draaien en
levert aan de krukas 140 pk bij 8.500 tpm. Wat betreft koppel is het
maximaal haalbare volgens de fabriek 123 Nm bij 6.500 toeren.
Potige knaap
Dat zijn forse cijfers als je ze naast die van de Ducati
zet. Het verschil is 10 pk en 19 Nm koppel in het voordeel van Moto Morini,
waarmee de Corsaro 1200 een potige knaap blijkt. Toch levert het bij een
stoplichtsprint tussen de twee niet bijzonder veel verschil op. De Corsaro is
namelijk met een lege tank even zwaar als de Ducati met een volle. Maar ja,
zonder een druppel benzine kom je niet ver. Daardoor is de Morini dan ook met
een volle tank van 17,5 liter liefst 17,6 kilogram zwaarder dan een
Monster met volle tank – van maar 13,5 liter. Daardoor is de S4RS alsnog
net iets vlotter van zijn plek. Hoewel de Morini wat korter oogt dan de Monster,
lijkt hij volgens Alders vooral massief. Een gedrongen bouwsel door zijn korte,
doch brede en centrale opbouw. Overigens is het wel erg duidelijk waar de
inspiratie van Moto Morini gehaald is bij het bedenken van de Corsaro. Zet hem
naast een S4RS en het is overduidelijk. Het stalen vakwerkframe van beide
machines komt zelfs uit dezelfde fabriek van Verlicchi. Moeten we het nóg
duidelijker maken voor je?
Het verbruik van beide machines valt tegen als je flink
aan het gashendel draait, maar de Moto Morini is ook bij wat beschaafder
gebruik op zijn zachtst gezegd dorstig. Het gemiddelde verbruik komt uit op
ongeveer 1 liter per 12,5 kilometer. Het laagste verbruik dat gemeten wordt
komt uit op 1 op 13 kilometer. Dat is wel andere koek vergeleken met de 1
op 18 die de Monster haalt.
‘Italiaanse’ standaard
Onderaan de streep zitten de twee motoren erg dicht bij
elkaar. De funfactor is op beide motoren nagenoeg even groot. De rijeigenschappen
van de Ducati zijn echter wel wat meer in balans. De Morini wint juist door
zijn ‘Italiaanse’ standaard van afwerking; puntgaaf en erg mooi. Daarbij zit
hij ook beter en is het motorblok waar mogelijk nog indrukwekkender dan dat van
zijn concurrent. Het scheelt niet veel, maar doordat dit de eerste motor in de
nieuwe lijn Moto Morini-modellen is, krijgt de Corsaro 1200 het voordeel van de
twijfel en verslaat de Monster. Opmerkelijk voor een gloednieuw model is dat
hij direct zo goed weet te aarden bij de testers van dienst. We zijn dan ook benieuwd
of hij veertien jaar na dato nog steeds zijn mannetje staat.
In 2020 wordt zowel de Monster als de Corsaro nog steeds
gebouwd. De Monster kent diverse varianten, waarvan de 1200 de grootste is en
geleverd wordt in een standaard- en in een S-versie. De Corsaro wordt ook nog
steeds als 1200 gebouwd in een ZZ- en een ZT-versie. Dit jaar volgt er ook nog
een Super Scrambler-variant. Hoewel het motorblok van de Monster eens in de
zoveel jaar flink vernieuwd wordt, doet Moto Morini het nog steeds met nagenoeg
hetzelfde motorblok als al die jaren geleden. Hier en daar is het natuurlijk wel
verbeterd. Dat is een goed teken, want het houdt in dat er nog veel onderdelen voor
het model te krijgen zijn. Iets wat bij dit soort exotische Italianen voor
geïnteresseerden toch al snel een doorslaggevende factor is bij het wel of niet
aanschaffen van een motor.
Bullige motorblok
Wat opvalt wanneer we opstappen, is de krappe zit. Vanaf een afstandje bezien verwacht je een beetje in de motor te zitten, doordat het kontje en de tank een stuk hoger uitkomen. Neem je plaats, dan valt dat tegen. Het zadel is vrij kort en dat beïnvloedt ook de kniehoek negatief. De voetsteunen zijn namelijk verrassend hoog gepositioneerd.
Wat verder direct opvalt, is het sterk aanwezige geluid
dat uit de dubbele uitlaatdempers onder het kontje blaft. Man, wat klinkt dat
goed! Hoewel de Corsaro 1200 op een gewone naked lijkt, heeft hij in het zadel
meer overeenkomsten met een opgefokte streetfighter. Zijn gedrongen bouw,
extreme zitpositie en dat enorm brute geluid geven een gevoel van agressie. Dat
bullige motorblok doet daar nog een flinke schep bovenop.
Tijdens het korte ritje – jammer van die stortbui – om
een impressie te krijgen, hebben we meer dan voldoende aan de derde en de vierde
versnelling. Daarin leer je dat de Moto Morini Corsaro 1200 onderin beresterk
is, maar vooral dat hij richting de 6.500 toeren nog even een extra tandje bij lijkt
te zetten om zijn maximale koppel op te schroeven. Het motorkarakter voelt
ietwat lomp en het schakelen gaat relatief zwaar als je moderne motorfietsen
gewend bent. Al met al geeft dat de Corsaro alleen maar meer het karakter dat
bij een dikke streetfighter hoort.
Streamer
De Corsaro wint door zijn ‘Italiaanse’ standaard van
afwerking; puntgaaf en erg mooi.
Voorganger
3½ (1971–1983) Misschien niet zozeer hét zaadje waar de Corsaro 1200 uit opbloeide, maar zeker wel de reden dat Moto Morini bestaansrecht kreeg als motormerk. De 3½ werd in verschillende uitvoeringen gebouwd, zoals ook de Corsaro als basis werd gebruikt voor veel verschillende variaties.
Opvolger
Corsaro ZZ (2018 – heden)Door financiële problemen in 2010 komt er een abrupt einde aan Moto Morini onder leiding van Morini Franco Motori Spa. In 2012 komt het bedrijf in handen van Eagle Bike, dat het merk weer gestaag opbouwt. In 2018 wordt eindelijk een directe opvolger van de Corsaro gepresenteerd in de vorm van de ZZ.
Hoeveel mag hij kosten?
Een gloednieuwe Moto Morini Corsaro ZZ koop je tegenwoordig voor net geen € 23.000,-. Een pittige prijs, vergeleken met een gebruikte Corsaro van eerdere bouwjaren. Die koste in 2006 bijvoorbeeld maar € 13.990,-. Op het internet vind je er nog best een aantal. Het model dat wij reden is een eerste-generatiemodel uit 2007. Met een tellerstand van 13.716 kilometer moet hij € 5.450,- kosten. Daarmee zit hij ongeveer op het gemiddelde van de prijzen die voor andere, vergelijkbare machines wordt gevraagd. Overigens is het opmerkelijk dat deze Corsaro de enige gele is die momenteel te koop staat. De rest is voornamelijk rood. Jongere Corsaro’s kosten gek genoeg vaak minder dan de iets oudere, Dat zou te maken kunnen hebben met de wat saaiere zwarte en witte kleurstellingen. Op die modellen is het buizenframe blauw gespoten. Wil je er eentje met een rood frame, dan moet je iets dieper in de buidel tasten.
Verkopende partij
Ben je op zoek naar iets van Italiaanse of Oostenrijkse komaf, dan zit je bij Dipi-Moto in Gilze meer dan goed. Als dealer van KTM en MV Agusta zijn er op de begane grond een hele hoop nieuwe motoren te vinden. Maar ook wat betreft occasions is de zaak goed bedeeld. Vele bijzondere exoten zijn er op de vloer te vinden. Daarnaast voelt de bovenverdieping ook een beetje als een museum. Daar staan namelijk een aantal Italiaanse schonen uitgestald waaraan je misschien niet het label ‘occasion’ mag hangen. Ik noem een rijtje zeer speciale MV Agusta F4’s. Zo is de zaak in Gilze alleen al fijn om eens een kijkje te gaan nemen. Wie weet staat er na dat museumbezoek ook nog een mooie occasion voor jou bij!
Doorgaan met lezen?
Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je
hier inloggen.
Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.
Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat
Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat
Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.