Test 2021 Harley-Davidson Low Rider S

Test 2021 Harley-Davidson Low Rider S. Het rauwe geronk, de mechanische bijgeluiden, de trillingen en de gave looks, die maken dat je hart wat sneller klopt als je met een Harley-Davidson op pad mag. Dat geldt zeker ook voor de Low Rider S, al is het beslist geen allemansvriend. De Low Rider S is ziet er lang, laag en ietwat dreigend uit. Hij heeft een lage mono-seat met een zithoogte van 690 mm. Vandaar loopt de lijn schuin omhoog over de bolle tank naar een aardig grote stuurkuip met LED-koplamp. De kuip ziet er van binnen wat kaal uit, omdat het dasboard ...
Test 2021 Harley-Davidson Low Rider S. Het rauwe geronk, de mechanische bijgeluiden, de trillingen en de gave looks, die maken dat je hart wat sneller klopt als je met een Harley-Davidson op pad mag. Dat geldt zeker ook voor de Low Rider S, al is het beslist geen allemansvriend. De Low Rider S is ziet er lang, laag en ietwat dreigend uit. Hij heeft een lage mono-seat met een zithoogte van 690 mm. Vandaar loopt de lijn schuin omhoog over de bolle tank naar een aardig grote stuurkuip met LED-koplamp. De kuip ziet er van binnen wat kaal uit, omdat het dasboard in de 18,9 litertank zit. De toerenteller is daarin door zijn lage plaatsing wat moeilijk te zien. De snelheidsmeter heeft een display, dat een benzinemeter, de tijd, de km-stand, trip a en trip b en de resterende actieradius toont, met net te weinig helderheid. Schakelen tussen info gaat via een knop op linker stuurhelft. De motor heeft behalve ABS geen assistentiesystemen. Deze Low Rider S is zwart van top tot teen. Het lakwerk, het stuur, de kroonplaten, de voorvork en de covers op de van binnen al roestige Screamin’ Eagle- uitlaten zijn zwart. Een trend die doorzet in het smoke ruitje en de smoke glaasjes van de knipperlichten en het LED-achterlicht op het grote, glimmend zwarte achterspatbord, waarop je geen bagage of passagier kwijt kunt. Je kunt nog geen schijfremslotje meenemen. Gelukkig is het alarmsysteem evenals het keyless contact standaard. Harley-Davidson Pan America Adventure toertest Milwaukee Het “piece de résistance” van elke Harley is het motorblok, in dit geval de machtige Milwaukee eight 114 ci 45° V-twin, die werkelijk prachtig loopt. De startmotor komt met een scherpe knal in, giert de krukas op gang waarna de 1868cc-motor met een mooie roffel ietwat schuddebuikend tot leven komt. Stationair loopt hij 850 tpm en net dat tikje onregelmatig, dat hem dat ruige karakter verleent. Eenmaal op toeren draait de Twin dan weer wondermooi strak en draait verbluffend vlot naar de rode streep bij 5500 tpm, met een prachtige roffel uit de shotgun-uitlaten. Het is echter veel prettiger om lekker laag op de toeren door de straatjes te toeren en te schakelen rond de 3000 toeren, vlak onder het toerental van het maximum koppel. De versnellingsbak schakelt netjes en zeker, al gaat het gepaard met een niet te subtiele “akoestische begeleiding”. In stadsverkeer merk je ook dat de koppeling van de 2021 Harley-Davidson Low Rider S zich niet heel licht laat bedienen, terwijl je dan ook merkt dat het gas soms wat te fel reageert. Dat komt natuurlijk ook omdat het blok zo enorm veel trekkracht voorhanden heeft. Je hoeft eigenlijk niet terug te schakelen voor een inhaalpoging. Als je bij 100 km/uur in de zes – iets boven de 2000 tpm – gas geeft, trekt hij er nog heel vlot vandoor. Tikje stug In krappe bochten merk je dat de 2021 Harley-Davidson Low Rider S nogal onderstuurd is. Op rotondes loopt hij ook graag wijd, maar dat effect is verdwenen als je wat sneller over mooie slingerwegen rijdt. Wel reageren de brede Michelin Scorcher 31-banden wat gevoelig op lengterichels in het wegdek. Op het droge asfalt in de Achterhoek voldoen ze verder prima. De vering wat minder, de achtervering heeft een korte veerweg van 86 mm en is dientengevolge nogal stug, wat ook effect heeft op het comfort. Dat is verder best goed is, al lijkt dat niet meteen zo wanneer je opstapt. Het voelt of je bij het kinderdagverblijf op een peuterstoeltje bent gaan zitten: je kont laag op een hard zadel, je voeten hoog en dichtbij, je knieën scherp gebogen en vrij wijdbeens uit elkaar. Maar op een of andere manier went die positie en op de lange duur blijkt zo’n hard zadel toch beter dan zo’n zacht polster. Het comfort profiteert verder van de stuurkuip, die veel winddruk van je lichaam houdt. Wat ook helpt is dat het brede stuur lekker ver naar je toekomt, zodat je toch vrij natuurlijk zit. Een minpuntje is dat de spiegels op te korte steeltjes staan, waardoor je slecht zicht naar achteren hebt. Verder zou een instelbaar remhendel niet verkeerd zijn, want voor mijn handen staat het iets te ver van het stuur. Gelukkig remt de Harley van voren wel prima. De vierzuigerremtangen pakken goed aan en remmen goed door als je harder knijpt. Dat geldt helaas niet voor de achterrem: daar is nauwelijks enige remvertraging uit te halen. 2021 Harley-Davidson Low Rider S: Aquired taste De 2021 Harley-Davidson Low Rider S is een gave motor, maar zeker geen allemansvriend. Het is een machine waar je aan went en gehecht raakt. Een “aquired taste”, zogezegd. En als het eenmaal klikt, heb je er een geweldig karaktervolle motorfiets aan, die met een prijskaartje van dik 23.000 euro wel tamelijk “aan de prijs” is. 2021 Harley-Davidson Low Rider S in het kort Is hij dorstig? Nee, hij haalt zomaar 280 km op 13,48 liter, dat is 1 op 20,8 Liever geen zwarte? De 2021 Harley-Davidson Low Rider S wordt standaard geleverd in “Midnight Crimson”, een soort rood-bruine kleur. Voor een zwarte betaal je 350 euro meerprijs. Is hij comfortabel? Je moet eraan wennen, maar dan blijkt de zit best goed vol te houden door het goede zadel. De achtervering is wel wat te stug. Maar de windbescherming is goed. Heeft hij veel onderhoud nodig? Ja en nee. Grote beurten om de 8000 km, maar hij heeft wel zelfstellende kleppen en een onderhoudsvrije aandrijfriem.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?