vrijdag 19 april 2024

Test 2022 CFMOTO 800MT Touring & Sport

Test 2022 CFMOTO 800MT Touring & Sport. Dat je met een wereldmacht rekening moet houden, hebben we de laatste weken op een bijzonder ongelukkige manier ervaren. Eén gek blijkt voldoende om onze zekerheden en vaste waarden grondig te verstoren. Dat niet elke poging tot machtsgreep dramatisch moet verlopen toont de Chinese reus CFMOTO. Met de totaal nieuwe 800MT bestormen ze het middensegment van de allroads. Maar heeft deze nieuweling voldoende munitie voor een sterk offensief?

TestlocatieGirona, Spanje
Omstandighedenfris maar droog
Temperatuur14 graden
Testkilometers180

Waarom rijden we de 2022 CFMOTO 800MT

Wie is er niet nieuwsgierig naar een Chinese motorfiets met een door KTM ontwikkeld blok.

Tekst: German Ooms
Fotografie: CFMOTO

Een introductie van een nieuwe motorfiets vergelijken met een oorlog is natuurlijk niet netjes. Want hoewel de gevestigde grootheden in de motorwereld de Chinese ‘aanval’ nauwlettend in de gaten houden, is er van enige vijandigheid geen sprake. CFMOTO mag dan voor de meeste motorliefhebbers nog een relatief onbekende naam zijn, voor heel wat motorfabrikanten is het sinds jaren een degelijke en betrouwbare partner. Vooral de samenwerking tussen CFMOTO en het Oostenrijkse KTM is een schoolvoorbeeld van hoe Chinese fabrikanten hun vrijwel onbeperkte productiemiddelen ter beschikking stellen van Europese fabrikanten, die er op hun beurt alles aan doen om hun zo geprezen kwaliteit met relatief lage kosten te kunnen produceren. In ruil krijgt CFMOTO een betere kijk in de interne ontwikkelingskeuken van haar klanten en gebruikt die kennis voor de verdere optimalisatie van de eigen producten. CFMOTO is ’s werelds grootste fabrikant van quads en versterkt die positie jaar na jaar met machines die elke vergelijking met Europese-, Japanse- of Amerikaanse producten glansrijk doorstaan. Dat CFMOTO meer wil is al enkele jaren duidelijk. Het bestaande gamma aan motorfietsen wordt sterk uitgebreid, met de 2022 CFMOTO 800MT als voorlopig hoogtepunt.

Niet verkeerde afwerking

De 2022 CFMOTO 800MT zag er op papier al veelbelovend uit, maar ook bij een rondje kijken ‘in het echt’ laat de machine een bijzonder positieve eerste indruk na. Zeker de rijkelijk uitgeruste Touring oogt aantrekkelijk. De combinatie van goudkleurige spaakwielen met de blauwe en zilverkleurige aankleding oogt modern en strak. Ook de afwerking blijkt na een eerste kleine inspectieronde zeker niet verkeerd. Alle onderdelen zitten netjes passend gemonteerd en van slordige bekabeling of lelijk uitgevoerde lassen is geen sprake. Hetzelfde geldt voor de wat soberder uitgeruste Sport die met z’n zwarte gietwielen en overwegend zwarte kleurstelling duidelijk wat minder wil opvallen. De basis van de Touring en de Sport is identiek. Beiden worden aangedreven door de paralleltwin uit de KTM 790-reeks. KTM maakte ondertussen de overstap naar een 890cc-blok maar 2022 CFMOTO 800MT geeft de 790 dus een tweede leven. De Chinezen kennen dit blok natuurlijk maar al te goed. Sinds jaren worden ondermeer de kleine tweecilinders van KTM door ze gebouwd. En blijkbaar maakt Stephan Pierer als eigenaar van KTM er geen probleem van dat de blokken nu ook door CFMOTO worden gebruikt. Of Pierer dit belangloos doet, is overigens onwaarschijnlijk …

Test 2022 Voge 500AC: geen grijze muis

Rijk bedeelde Touring

De twin kreeg een nieuw Bosch-motormanagementsysteem maar werd op een aantal nieuwe dekseltjes na ongemoeid gelaten. Dat resulteert in een maximum vermogen van 95 pk bij 7.000 tpm en een maximum koppel van 77Nm bij 7.500 tpm. Voor een rijklaar gewicht van zo’n 230 kg mooie cijfers. Ook het stalen frame, de remmen van J. Juan en de vering van KYB zijn op beide machines identiek. De belangrijkste verschillen tussen de Touring en de Sport vind je terug in de uitrusting, waarbij de Touring duidelijk beter bedeeld wordt. Hij beschikt ondermeer over een quickshifter (up & down), middenbok, motorbeschermplaat, verwarmde handvatten, verwarmd zadel, handbeschermers, bandenspanningscontrole en een stuurdemper. Toch kost de Touring met een prijs van € 14.099,- slechts € 1.600,- meer dan de Sport (€ 12.499,-). Of de meerprijs van de Touring volledig gerechtvaardigd is moet de rijtest uitwijzen. Daarvoor is rond Girona een route uitgestippeld route van 180 km door de bergen.

Lastige menu’s

Om het avontuurlijke gevoel dat bij dit soort motoren wordt gecultiveerd enigszins op te roepen, hebben we de nacht doorgebracht in (luxe)tenten. Mooi, maar in deze tijd van het jaar bijzonder fris. Ik haast me na het ontbijt dan ook met spoed richting een 2022 CFMOTO 800MT Touring omwille van het verwarmde zadel en dito handvatten. Tevergeefs zoek ik naar de knopjes om deze aantrekkelijke extra’s te activeren. Maar al snel blijkt die zoektocht nutteloos. Geheel volgens de huidige trend in de autowereld opteerde CFMOTO ervoor om vrijwel de hele bediening van de motorfiets (en je telefoon en de CFMOTO GPS) te laten verlopen via het 7-inch grote TFT-scherm. Middels twee pijltjesknoppen, een setknop en een returnknop op de linker stuurhelft verloopt het gebruik van die interface relatief vlot, maar de indeling van de menu’s kan beter. Om de stuur- en zadelverwarming te activeren moet je bijvoorbeeld naar het derde submenu om daar dan te kiezen tussen drie standen. Omslachtig en niet gebruiksvriendelijk. De lay-out van het basisscherm, dat dienst doet als ‘gewoon’ dashboard, is netjes en verschaft voldoende informatie. De TFT-scherm heeft een automatische lichtcorrectie die goed werkt en de afleesbaarheid is ook staand goed.

Gretig aan het gas

Gelet op de lage temperatuur start ik in de rijmodus ‘Rain’, maar die blijkt al snel te voorzichtig geprogrammeerd. Dan maar naar de andere rijmodus ‘Sport’, waarbij je vrij kan beschikken over de 95 pk. Vreemd genoeg hebben geen van beide machines tractiecontrole terwijl alle hardware voor zo’n systeem wél aanwezig is. Gelukkig bieden de Maxxis Maxxventure-rubbers uitstekende grip waardoor we onder deze testomstandigheden de tractiecontrole niet eens missen. De tweecilinder levert ruim voldoende vermogen. Alleen is de spreiding ervan voor verbetering vatbaar. Onder 7.000 tpm zijn de prestaties aan de magere kant en reageert de machine met vertraging op de beweging van je rechter pols. Het lijkt wel of er weldegelijk tractiecontrole aan boord is, zo ‘geknepen’ reageert de twin op het gas. Dit verschijnsel kennen we van de eerste KTM Duke 790. Het nieuwe Bosch-injectiesysteem heeft dus (nog) niet geholpen. Waarschijnlijk is een (te) lichte krukas de oorzaak van dit probleem. Maar die lichte krukas zorgt er dan weer wel voor dat als de twin voldoende toeren draait hij bijzonder gretig aan het gas hangt en er met de 2022 CFMOTO 800MT geknald kan worden. Geholpen door een uitstekend rijwielgedeelte (met Bosch-bochten-ABS) rijden we na de middag onder een stralende zon de pannen van het dak. Hoe sneller en sportiever je deze machine rijdt, hoe beter ze presteert. Helaas blijkt op mijn testmachine de quickshifter niet goed te functioneren. Te gevoelig afgesteld en daardoor eerder hinderlijk dan nuttig. Allicht een eenvoudig te verhelpen probleempje. De standaardsetting van de instelbare voor- en achtervering is ronduit goed. Gelukkig, want de veervoorspanning van de achterdemper is quasi onbereikbaar. Op de zeldzame rechte stukken van ons testtraject wordt de snelheid verder opgevoerd en ondervinden we dat de modern vormgegeven machine een prima zitpositie en prima windbescherming biedt. De hoogteverstelling van het windscherm is tijdens het rijden moeilijk te gebruiken. Dat kan beter.

Aan het eind van de rit toont het dashboard een gemiddeld verbruik van 1:15. Gelet op het hoge tempo een acceptabel cijfer. Met een tankinhoud van 19 liter en een iets gematigder rijstijl kom je dus 300 km ver.

Dubbeltest Kawasaki Z900 vs. Suzuki GSX-S950

Conclusie 2022 CFMOTO 800MT

Verandert de komst van de 2022 CFMOTO 800MT iets aan de gevestigde wereldorde? Nee, zover zijn we nog niet. Voor het aanbod in het middensegment van de allroads zijn deze machines wel een verrijking. Hou je van veel elektronica dan is de Touring zondermeer de betere keuze. Mag het wat looks en uitrusting ietsje minder, dan ga je beter voor de Sport. Die mist wat toeters en bellen, maar presteert eigenlijk even goed als de wat duurdere Touring. Met een prijs van € 14.099,- voor de Touring en € 12.499,- voor de Sport lijkt de koopjestijd voor Chinese producten wel voorbij. Met die prijzen positioneert CFMOTO zich niet langer onderin de markt en komen machines als een Suzuki V-Strom 1050 (€ 13.999,-), een Triumph Tiger 850 Sport (€ 13.300,-) maar ook een BMW F 850 GS (€ 15.650,-) aardig in de buurt. Die zijn allen wel een stukje soberder wat uitrusting betreft. Het eerste offensief lijkt daarmee alvast sterk van start gegaan!

2022 CFMOTO 800MT
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen