woensdag 28 februari 2024

Test Mash Belena 300: Mash gaat maxi

Test Mash Belena 300. Het Frans/Chinese Mash kenden we tot nu vooral van lichte motorfietsen en 50cc-scooters. De verrassing was dan ook groot toen we een uitnodiging kregen voor een test met de Belena. Twee maxiscooters, in 125cc- en 300cc-versie, die een nieuw koperspubliek naar het merk moeten trekken. We gingen ermee op pad in Nederland.

Foto’s: Pien Meppelink

Waar Mash de meeste van haar modellen ontwerpt in Frankrijk en laat assembleren in China, gingen ze voor de Belena een samenwerking aan met Zhejiang Riya Motorcycle. Voor ons een onbekende Chinese motorfabrikant, maar wel eentje die een zeer gelijksoortige scooter in het gamma heeft zitten. Mash doopte hem Belena, vernoemd naar de Franse stad Beaune waar het merk is opgericht. Dat het een scooter is met een eigen gezicht, mag duidelijk zijn. Kijk eens naar die grote DRL’s vooraan. Bovendien zijn die ledstrips ook goed zichtbaar vanaf de zijkant, want zeker niet onbelangrijk is voor de veiligheid. Het geeft de Mash Belena 300 een heel eigen gezicht. Sommigen vinden het misschien teveel van het goede, maar naar onze mening is het stijlvol gedaan zonder het design in het extreme te trekken.

Test 2023 Yamaha XMAX 300: niets minder dan de MAX

Mooi en sportief

Ook de rest van de Belena ziet eruit zoals een moderne maxiscooter eruit moet zien, waarbij het achterlicht zo gekopieerd lijkt te zijn van een Kymco AK 550. Mooi en sportief, dat dan weer wel. Het moderne uiterlijk wordt niet doorgetrokken in het dashboard. Dat is vrij basic, met twee grote analoge tellers en een klein kleurenschermpje ertussenin. Geen tft dus. De kofferruimte is verlicht, maar een intergraalhelm past er niet in. Los daarvan is er best veel plaats om je laptop, lunchpakket en extra regenjas in kwijt te kunnen.

Het grote zadel zit lekker zacht. Zachter dan andere maxiscooters, met wat lijkt op een extra laagje zacht schuim boven op de ‘harde’ schuim. De ruggensteun mocht wel iets meer naar achteren staan voor onze 1.90 meter, want nu is de beenruimte nogal beperkt. Niet dat we opgevouwen zitten, maar we hebben op ruimere scooters gezeten. Ook de voetruimte is karig. Er is voldoende plaats om onze maat 44 neer te planten, maar veel bewegen zal niet lukken. Niet dat dit nodig is…

De grote verrassing zijn echter de ingebouwde speakers aan je schenen. Daarmee kun je via Bluetooth je favoriete beats droppen, terwijl je aan het rijden bent. Vooral leuk voor wat jongere rijders, maar verwacht niet dat je de hele binnenstad ermee aan het dansen krijgt. De luidsprekers zijn nogal basic qua geluidskwaliteit. Bovendien werkte de Bluetooth-verbinding en FM-radio niet op een testmodel, terwijl dat op een andere machine probleemloos ging.

Prijskloppers

Het valt op dat de Belena een mooi afgewerkte maxiscooter is, maar rijdt die ook goed? We starten op de 300cc-versie. Het motorblok draait soepel en vlot, heeft geen storende trillingen en presteert prima. Zo goed zelfs dat bij volgas vertrekken vanaf stilstand de traction control (TCS) aanschiet op kurkdroog asfalt. Eerder een te bemoeizuchtige TCS, lijkt ons. Ook de remmen en het rijgedrag van de Belena 300 bevallen prima, zonder meer. Niet beter of slechter dan moderne maxiscooters van andere merken. Gewoon, mooi in het gareel. Ook de windbescherming is goed. Je hoofd zit in de wind, wat normaal is, maar het scherm is niet instelbaar.

Eenmaal overgestapt op de 125cc-versie, die uiterlijk identiek is aan de 300, verwachten we weinig verschil met de 300. Maar dat vooroordeel is mis. Uiteraard kun je het gebrek aan kracht niet vergelijken. Toch missen we wat punch in het middengebied als we de Belena 125 matchen met andere 125cc-scooters. Het grote verschil zit hem in het rijgedrag. De 125 stuurt veel zenuwachtiger en minder stabiel, wat komt door een kortere achterbrug.

Het interessantste aan beide scooters zijn de prijzen. De Belena 125, verkrijgbaar in zwart, blauw of grijs, kost € 3.999,-. De 300cc-versie, enkel te koop in het zwart, € 4.999,-. Dat zijn zeer scherpe prijzen, al helemaal omdat ze drie jaar garantie hebben.

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen