Test Moto Guzzi V7 Stone Centenario 850

Bescheidenheid is een groot goed, maar de V7 presteerde altijd zo bescheiden dat muurbloempjesgevaar op de loer lag. Het vermogen van het 2021-model, de Moto Guzzi V7 Stone Centenario 850, ligt liefst 25 procent hoger. Eindelijk spannend? De V7 heeft het heerlijke blok van de al even heerlijke V85TT. Moto Guzzi laat het briljante lijnenspel van de V7 bovendien wijselijk ongemoeid. Tel die twee kwaliteiten bij elkaar op en je wordt moeiteloos twee keer verliefd op dezelfde fiets. Wacht, maak daar gerust drie keer van. Ook voor het Centenario-kleurenschema – dat gebaseerd is op de legendarische racers van weleer – valt een ...
Bescheidenheid is een groot goed, maar de V7 presteerde altijd zo bescheiden dat muurbloempjesgevaar op de loer lag. Het vermogen van het 2021-model, de Moto Guzzi V7 Stone Centenario 850, ligt liefst 25 procent hoger. Eindelijk spannend? De V7 heeft het heerlijke blok van de al even heerlijke V85TT. Moto Guzzi laat het briljante lijnenspel van de V7 bovendien wijselijk ongemoeid. Tel die twee kwaliteiten bij elkaar op en je wordt moeiteloos twee keer verliefd op dezelfde fiets. Wacht, maak daar gerust drie keer van. Ook voor het Centenario-kleurenschema – dat gebaseerd is op de legendarische racers van weleer – valt een normaal mens namelijk als een blok. TestlocatieHollandOmstandighedenDe zomer is nog ver wegTemperatuurElf gradenTestkilometers423 Waarom rijden we de Moto Guzzi V7 Stone Centenario 850? Het ultieme Italiaans retrosnoepje V7 is al zijn hele leven de mooie jongen met de (te) kleine longen. Door het V85-blok in het frêle buizenframe te monteren is de Guzzi een flink stuk sterker. Maakt het hem ook beter? Vrouwenverslinder Het kan, ondanks al deze liefdesbetuigingen, toch nog misgaan tussen de V7 en mij. Vrij snel zelfs. De startknop laat de startmotor weliswaar ronddraaien, maar de twin slaat pas bij de derde langdurige poging aan. Leuk een karakterfiets, maar bij een nieuwe motor kan karakter me gestolen worden. Deze specifieke motorfiets moet nodig op een digitaal heropvoedingskamp (lees: laptop), want in testen van andere motorbladen valt geen onvertogen woord over het startgedrag. Het lijkt dus exemplarisch. Dat laatste geldt dan waarschijnlijk ook voor de brandstofinjectie. Die mag onderin best iets meer op punt staan. Deze V7 stribbelt onderin wat tegen. Vanaf 3.000 tpm is er niets aan de hand, maar soms duurt het even voor het blok wakker schrikt. Het doet denken aan een scène uit James Bonds Goldfinger. Daarin vecht Sean Connery een robbertje uit in het stro met de sexy Pussy Galore. Na eerst voor de vorm te hebben tegengestribbeld, geeft ze zich volledig over aan de vrouwenverslinder annex spion. Dan gaat ze er overigens ook direct net zo enthousiast voor als de V7 tussen de drie- en vijfduizend toeren. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de V85TT onderin vrijer en smeuïger loopt dan de V7. Wat mij betreft had Moto Guzzi zich de moeite kunnen besparen om het V85TT-blok aan te passen voor gebruik in de V7. Had dat luchtgekoelde pareltje gewoon een-op-een overgenomen. Nu hebben we een V85TT met 76 pk een 82 Nm en een V7 met 65 pk en 73 Nm. Die paar pk’s en vooral newtonmeters hadden er wat mij betreft best bij gekund. Voorbeeldig gedrag Genoeg gepiept, want de V7 krijgt er met ingang van dit jaar wel even dertien pk bij. Die verloochenen zich niet. De retro is zeker sterker en schiet af en toe fluks met een hupje vooruit, maar het draait vooral nog altijd om gemoedelijkheid. De V7 is en blijft een lief motortje om te zien en om op te rijden. Het schuddende blok masseert haast en stress net zo effectief weg als de handen van een fysiotherapeut. Op de Waaldijk vind ik mezelf na de fotografiesessie terug in een bespottelijk ontspannen tempo. Een deel in mij wil motorrijders op dijken in een goed daglicht stellen door me voorbeeldig te gedragen. Een ander deel van mij geniet gewoon samen met de Italiaan van het relaxte toerritje. De Guzzi geniet er net zo van als ik. Zet je het op hetzelfde dijkje, zeker als het wegdek er beroerd bij ligt, op een scheuren, dan zit de V7 minder in zijn comfortzone. Daarvoor zijn de voorvork en achterdempers toch net iets te comfortabel geveerd. Al snel schakel je een tandje terug en kan het grote genieten weer beginnen. Het stuurgedrag is al net zo gemoedelijk als het blok. Een V7 is geen flitsende stuurmachine, wel eentje die vertrouwen schept door zijn stabiele stuureigenschappen. Rechtdoor, korte en lange bochten neemt de Italiaan allemaal in grote rust. Een nieuwe achterbrug zorgt voor net iets meer stijfheid dan voorheen. De swingarm is symbolisch voor de motorfiets. Het lijkt bij het 2021-model allemaal om het blok te draaien, maar Moto Guzzi heeft de hele motor aangepakt. Die veranderingen pakken goed uit. Van bredere achterband, meer veerweg, ander zadel tot ledverlichting. Eerste test 2021 Harley-Davidson Pan America Special Digitale adelaar Het lcd-dashboard oogt wat hip op een retro en dat geldt ook voor de led-koplamp. Wil je nog authentieker rijden, dan heeft Moto Guzzi de V7 Special in de aanbieding (€ 11.795,-) met ouderwetse dubbele klokken, spaakwielen, chromen uitlaatsysteem en gewone koplamp. Over het dashboard zelf overigens niets te klagen. Het toont heel duidelijk wat je wilt weten. De digitale adelaar in het midden begint te knipperen als je het rode gebied induikt. Niet dat je daar overigens iets te zoeken hebt. Het blok bouwt zijn vermogen bovenin namelijk gestaag af. Vermaak jezelf vooral tussen de drie- en vijfduizend toeren. De cilinders die dat romige vermogen produceren, prikken niet onaangenaam tegen de knieën. Groot is de V7 niet, de zadelhoogte bedraagt ook maar 780 mm, maar de zithouding is nog prima voor elkaar. Het zadel heeft goed schuim en de voetsteunen staan weliswaar ouderwets ver naar voren, maar niet te ver. Oké, is led, maar wel historisch verantwoord.Brembo staat niet altijd voor verschroeiend remmen.Nieuwe achterbrug en vertrouwde cardan.De Adelaar klapwiekt in het rode gebied.Kenners zien het: dezelfde vorm als de V7 Sport.Het grote nieuws: de krachtbron van de V85TT in de V7. Conclusie Moto Guzzi V7 Stone Centenario 850 Het blok van de V85TT maakt de V7 niet spannend, wel beter. Eerlijk gezegd past spannend ook niet bij deze motorfiets, ontspannend wel. Daarin excelleert de Moto Guzzi nog meer dan voorheen. Door het toegenomen vermogen kun je hem heerlijk rijden op het overdadig aanwezige koppel. Het stabiele rijwielgedeelte en de ontspannen zithouding vervolmaken het retro-toergenot. Zelfs stilstaand voor een verkeerslicht charmeert de V7 als de V-twin onnavolgbaar tussen de benen schudt. Het draagt bij aan het vakantiegevoel dat elke vezel van de motorfiets uitstraalt. Het moet briljant zijn om in september helemaal binnendoor naar het eeuwfeest van Moto Guzzi in Mandello del Lario te rijden. Stel je dit retropareltje voor in een zonovergoten heuvellandschap in 1001 knallende herfstkleuren. Hoor je de afkoelende cilinders tikken, terwijl jij op het terras aan een bakje cappuccino zit? Voor zo’n rit trek je met liefde drie dagen uit. Ja, het kan veel sneller, maar het hoeft niet en je wilt niet, omdat je volop wilt genieten. Laat ik eens in de agenda kijken wat ik rond 11 september heb te doen. Pluspunten Moto Guzzi V7 Stone Centenario 850 + Mooi, bullig middengebied, ontwapenend, ontspannend, stabiele stuurfiets Minpunten Moto Guzzi V7 Stone Centenario 850 - Even opnieuw afstellen, geen wereldschokkende prestaties

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?