donderdag 28 maart 2024

100 km/u op snelweg veiliger voor motorrijders

Snelwegen zijn dankzij de verlaging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur overdag veiliger geworden: verkeersdeelnemers rijden sinds maart 2020 rustiger, met minder ongevallen tot gevolg. Dat staat in een nieuw onderzoeksrapport in opdracht van Rijkswaterstaat.

Het vorige kabinet besloot ruim twee jaar terug de maximumsnelheid op snelwegen gedurende de dag te verlagen van 130 en 120 naar 100 kilometer per uur. De maatregel ging in op 16 maart 2020 en vormde onderdeel van een groot stikstofbesparingsoffensief. Toevalligerwijs viel de snelheidsverlaging samen met de eerste corona-lockdown.

Door de lockdowns daalde het verkeer op snelwegen fors, met 500 verkeersongevallen en 22 dodelijke slachtoffers minder dat jaar.  Ook waren er 70 procent minder files. Toch is het effect van de verlaagde snelheidslimiet prima meetbaar, stellen ingenieursbureaus Arcadis en Sweco in het rapport Veilig over Rijkswegen 2020, dat in opdracht van Rijkswaterstaat is gemaakt.

Op snelwegen waar de limiet tussen 06.00 en 19.00 uur naar 100 ging, daalde het aantal ongevallen veel harder dan op rijkswegen waar de maximum snelheid al 100 km/uur was en dus onveranderd bleef. Op snelwegen met de verlaagde limiet vielen ruim de helft minder slachtoffers (-56 procent), op de overige snelwegen bedroeg de daling ‘slechts’ 31 procent.

Pijn aan de pomp? Zo besparen wij! ‘Ik rij 5 km/u langzamer’

Motorrijders op snelweg

In het rapport gaat hoofdstuk 5 over Kwetsbare verkeersdeelnemers. De grootste groep slachtoffers onder de kwetsbare verkeersdeelnemers betreffen motorrijders. Van 2014 t/m 2019 nam dit aantal jaarlijks toe van 152 (2014) tot 226 (2019), in 2020 ging het om 142 slachtoffers. Deze daling
is in lijn met de totale daling van het aantal slachtoffers.

Bron: AD/NOS/Rijkswaterstaat
Fotografie: ANP/KOEN VAN WEEL

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

3 Reacties

  1. Doe deze cijfers nog een keer over een jaar of 2 – 3 zonder lockdowns. Immers we hebben met z’n allen een stuk minder km’s gereden.
    Ik vind het er niet veiliger op geworden. Auto’s rijden met een slakkengang een vrachtwagen voorbij. Gevolg is dat je langer in een dode hoek blijft rijden. Ik wil altijd het liefst zo snel mogelijk iemand inhalen, ook al is dat dan iets boven de max snelheid.
    ’s avonds rijd men nog 100 en dan schrik je weer dat ie zo snel bij je komt.

  2. Ik vind het helemaal niet veiliger, je zit op de snelweg opgesloten tussen een colomb vrachtwagens en verkeer voor je die niet durft harder dan 95 , en de vrachtwagens met centineter bij centimeter in haald en daar zit je dan, je moet op een motor juist snel uit die gevaarlijke situaties
    weg wezen.

  3. Dat het aantal slachtoffers stijgt van 2014 tot 2019 is een beetje een open deur.
    Immers het aantal motorrijders is flink toegenomen.
    Dat het aantal daald is mooi meegenomen maar komt door zoals boven al te lezen is.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen