2022 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak slaat alles

Nieuwe 2022 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak slaat alles. De derde aflevering van de zesdelige Ducati World Premiere-serie, vanwege het niet aanwezig zijn op de EICMA, is getiteld Rule All Mountains. Het is een verwijzing naar de Amerikaanse Pikes Peak-race, de Amerikaane heuvelklim waarop de Multistrada domineerde. De Multistrada Pikes Peak 1200 S werd in 2010 werd gelanceerd. Het was de eerste editie van de sportieve Ducati-crossover.

Maar dat was toen, Ducati besloot na het tragische ongeval van Carlin Dunne in 2019 nooit meer aan de klim deel te nemen. Als gevolg hiervan zal Ducati de erfenis van het evenement vereeuwigen met een sportievere benadering van de standaard Multistrada V4, een die de bochtige, gedeeltelijke off-road lay-out van het evenement belichaamt door meer dynamisch en veelzijdig te zijn. Met welke specs gaat deze Multistrada ons verleiden?

De Pikes Peak ziet er minder rechtop uit dan de standaard V4 en heeft een meer geposeerde en agressieve zithouding en een rijpositie die meer op die van een sportmotor lijkt. Hoewel er geen twijfel bestaat over de Multistrada-herkomst van de Pikes Peak, is deze motorfiets echt niet gemaakt om in het zand te stoeien.

2022 Ducati Streetfighter V2 betrapt bij Misano

De 2022 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak heeft een 17-inch voorwiel (in plaats van een 19) voor nog scherper en directer sturen. Onderhuids is het V4-motorblok met 170 pk en 124,5 Nm krachtiger dan ooit door een reeks technische aanpassingen. Het is ontworpen om een rijervaring te bieden die dat van de Panigale nadert.

Naast de toename in vermogen is de Pikes Peak 4 kg lichter geworden, waarvan het grootste deel op het conto kont van de kleinere, lichtere Marchesini aluminium velgen en een verfijning van het chassis, dat Öhlins Smart EC 2.0 vering en Brembo Stylema remmen uit de Panigale bevat. Deze zijn ontworpen om de sportieve aspiraties van de Pikes Peak te maximaliseren. Het heeft de Multistrada V4 Pikes Peak gemaakt tot de eerste tourer waarmee je legitiem meekomt op een circuitdag. Het is geen toeval dat Ducati ernaar verwijst als No Traditional ADV.

In het kort

  • 170 pk
  • koppel van 124,5 Nm
  • drooggewicht 214 kg
  • prijs vanaf 33.590 euro in Nederland (België 29.290 Euro)
  • 17-inch banden
  • Enkelzijdige achterbrug
  • Öhlins Smart EC 2.0 vering

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?