Afscheid van Aprilia Shiver en Dorsoduro?

Het debuut van de sportieve Aprilia RS660 en de op stapel staande Tuono en Tuareg, kunnen het einde betekenen van de Aprilia Shiver en Dorsoduro.

Dat de motorwereld in 2021 een drastische verandering ondergaat, hadden we al voorspel. Corona heeft er weinig tot niets mee te maken. In feite is het de inwerkingtreding van Euro5 die de invulling van de prijslijsten bepaalt. Inmiddels hebben we al afscheid genomen van de Royal Enfield Classic 500 en de Harley-Davidson’s Sportster-iconen. Dat kunnen we ook doen met twee andere modellen: de Shiver en Dorsoduro.

Aprilia RS 660 – Test en Conclusie

Aprilia Shiver en Dorsoduro geen Euro5

We weten dat de 900cc-V2 die de Aprilia modellen al jaren voortbeweegt, is goedgekeurd voor Euro4. Met de komst van de Aprilia RS 660 – en later de Tuono en Tuareg – en die daarmee gepaard gaande ontwikkelingskosten, is er niet of nauwelijks een financiële mogelijkheid geweest de Shiver en Dorsoduro klaar te stomen voor Euro5. Daarbij was het succes van deze modellen beperkt.

Sportieve afgeleiden

Alle inspanningen van Aprilia zijn gericht op de zojuist geïntroduceerde RS 660 en dan met name waarin de tweecilinder de voorname rol heeft. Met zekerheid kun je stellen dat het V2-660-platform meerdere modellen zal voortbrengen, waaronder de op stapel staande Tuono en Tuareg. En natuurlijk alle mogelijke afgeleiden die dan weer mogelijk zijn, zoals Tuareg Rally Pro, RS660SP etc . Misschien dat de Dorsoduro nog kan terugkomen in een 660cc-versie.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?