vrijdag 27 januari 2023

Afscheid van Aprilia Shiver en Dorsoduro?

Het debuut van de sportieve Aprilia RS660 en de op stapel staande Tuono en Tuareg, kunnen het einde betekenen van de Aprilia Shiver en Dorsoduro.

Dat de motorwereld in 2021 een drastische verandering ondergaat, hadden we al voorspel. Corona heeft er weinig tot niets mee te maken. In feite is het de inwerkingtreding van Euro5 die de invulling van de prijslijsten bepaalt. Inmiddels hebben we al afscheid genomen van de Royal Enfield Classic 500 en de Harley-Davidson’s Sportster-iconen. Dat kunnen we ook doen met twee andere modellen: de Shiver en Dorsoduro.

Aprilia RS 660 – Test en Conclusie

Aprilia Shiver en Dorsoduro geen Euro5

We weten dat de 900cc-V2 die de Aprilia modellen al jaren voortbeweegt, is goedgekeurd voor Euro4. Met de komst van de Aprilia RS 660 – en later de Tuono en Tuareg – en die daarmee gepaard gaande ontwikkelingskosten, is er niet of nauwelijks een financiële mogelijkheid geweest de Shiver en Dorsoduro klaar te stomen voor Euro5. Daarbij was het succes van deze modellen beperkt.

Sportieve afgeleiden

Alle inspanningen van Aprilia zijn gericht op de zojuist geïntroduceerde RS 660 en dan met name waarin de tweecilinder de voorname rol heeft. Met zekerheid kun je stellen dat het V2-660-platform meerdere modellen zal voortbrengen, waaronder de op stapel staande Tuono en Tuareg. En natuurlijk alle mogelijke afgeleiden die dan weer mogelijk zijn, zoals Tuareg Rally Pro, RS660SP etc . Misschien dat de Dorsoduro nog kan terugkomen in een 660cc-versie.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen