Alles over de nieuwe Monster 1200 R!

Dát ie kwam wisten we al, maar nu is het officieel en weten we alle gegevens: de 1200 R komt met 160 pk bij 9250 toeren per minuut, 131,4 Nm bij 7750 toeren per minuut. Dat maakt zo’n tien procent winst ten opzichte van het topvermogen van de normale Monster 1200, en ruim vijf procent koppelwinst.

Het nieuw ontworpen in- en uitlaattraject is hiervoor verantwoordelijk, met een eveneens fraaie Euro 4-normering als gevolg. De dubbele einddemper is nieuw en aan de inlaatkant zijn het nu 56 millimeter dikke ovale inlaatkelken in plaats van 53 millimeter ronde exemplaren. Nieuwe zuigers maakten trouwens verhoging van de compressie mogelijk: van 12,5:1 naar 13:1.

De Italianen stellen dat er dankzij deze betere beademing en efficiëntie nu bij 3500 toeren per minuut al 75% van het maximale koppel beschikbaar is. Verder weinig nieuws, en dat houdt in dat de onderhoudsinterval 15.000 kilometer is, met groot onderhoud bij 30.000 kilometer.

Qua vering staat de R volledig op Öhlins, net zoals de Monster 1200S dat ook al doet. Wellicht zou je denken dat deze R nu dynamische demping heeft, maar daarvan is geen sprake. Gewoon ouderwets handwerk dus, mocht je aan de vering willen sleutelen. Ook qua remmerij is er geen nieuws onder de zon, en dat is ook nergens voor nodig aangezien de 1200S toch al is uitgerust met de meest moderne M50-monoblocs van Brembo. 

Wel zijn er nieuwe wielen te zien. De driespaaks gesmede wielen -kennen we van de Panigale R, nu met Pirelli Diablo Supercorsa SP met een 200/55 (was 190/55) aan de achterkant- zijn verantwoordelijk voor een deel van de 2 kilogram gewichtsbesparing, samen met de nieuwe voetsteps en veel carbon.

Voor circuitgebruik is het geheel 15 millimeter hoger komen te staan, en daarmee is de zithoogte gegroeid naar 830 millimeter. Het verstelbare zadel is volgens ons komen te vervallen, want waar bij de 1200S wordt gesproken over twee zithoogtes wordt er nu enkel nog over de 830 millimeter gerept. Natuurlijk is er dankzij deze verhoging meer grondspeling en bovendien zijn de nieuwe voetsteps meer ergonomisch ontworpen en hoogstwaarschijnlijk is dat goed nieuws voor de langere Nederlander; die zat op de 1200 en 1200S nog al ‘s klem met z’n voeten.

En verder? Tja, natuurlijk het Ducati Safety Pack inclusief alle denkbare elektronica zoals tractiecontrole en motormappings. Ook het TFT-scherm is geen verrassing en dat geldt ook voor de LED-verlichting.

In onderstaand foto-album kun je naar hartelust raak klikken! 

UPDATE 25-9: Wij rijden de Monster 1200R volgende week! Aan het einde van de week kun je de eerste indruk lezen, hier op MOTOR.nl!

 

[justified_image_grid ids=22525,22526,22527,22528,22529,22530,22531,22532,22533,22534,22535,22536,22537,22538,22539,22540,22541,22542,22543,22544,22545,22546,22547,22548,22549,22550,22551,22552,22553,22554]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?