APK: de stand van zaken

De APK voor motorfietsen heeft ons in 2013, en het begin van 2014, flink bezig gehouden. Door de enorme bureaucratie rondom dit onderwerp waren we het spoor soms bijster. Gaat het nou wel door, of niet? Afgelopen december was er goed nieuws, toch is er nog altijd ruimte voor de nodige onzekerheid. Nederland lijkt immers redelijk vrij spel te krijgen, maar hoe gaat dat ingevuld worden?

Om wat meer duidelijkheid in de materie te krijgen spraken wij met Wim van de Camp. De europarlementariër, en tevens fanatiek motorrijder, zit dicht bij het vuur en is inmiddels wat je noemt een APK-specialist. Zijn eerste reactie is in ieder geval erg positief: ‘Ik ben er echt van overtuigd dat, mede dankzij het verzet van Nederland en Frankrijk, er tot in ieder geval 2022 geen APK-?plicht voor motorfietsen komt. De Europese Unie moet zich, vind ik, ook niet met dit soort zaken bemoeien, maar zich richten op de hoofdlijnen als het redden van ?de euro en de problematiek met de bootvluchtelingen’, aldus de altijd heldere CDA’er. 

Vanaf 2022 kunnen landen ervoor kiezen om wel de APK-plicht in te gaan voeren. Dat gaat volgens Van de Camp vooral voor andere landen en niet voor Nederland gelden. ‘In Griekenland en Cyprus rijden nog veel dubieuze, vervuilende gemotoriseerde tweewielers rond. En dat geldt in zekere zin ook voor landen als Spanje en Italië.’ Regeringen kunnen er gelukkig ook voor kiezen om via andere maatregelen, als publiekscampagnes, ?de verkeersveiligheid te verhogen. Van de Camp: ‘De verkeersveiligheidsstatistieken van de laatste vijf jaar zijn daarbij bepalend. Ik verwacht dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid of de RAI Vereniging in deze gevraagd zal worden om een rapport op te stellen.’ Aangezien Nederland qua motorongeval-statistieken één van de meest veilige Europese lidstaten is, lijkt de Nederlandse motorrijder er dus genadig af te komen.

Het is dus mooi dat Nederland de nodige vrijheid geniet, maar wie zegt dat de Nederlandse politiek tegen die tijd niet positief tegenover de APK zal staan? Die twijfel heeft Van de Camp ook: ‘Het is inderdaad ook echt niet zo dat we er al zijn. We hebben de APK-slag om vrijheid gewonnen, maar de oorlog nog niet. In 2022 zijn we acht jaar verder, wat er daarna gaat gebeuren is op politiek vlak niet te zeggen. Misschien zit er dan wel een jonge lichting politici die het allemaal anders zien en toch de APK terug willen hebben. Mocht dat gebeuren, hebben we in ieder geval weer iets om voor te strijden.’

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?