13 C
Nederland
dinsdag 9 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Benda Motor VTR-300 Turbo: lichte supercharged sportmotor uit China

Benda Motor VTR-300 Turbo: lichte supercharged sportmotor uit China. De geschiedenis herhaalt zich en de motorwereld vormt daarop geen uitzondering. Misschien is dat de reden waarom de Chinese fabrikant Benda Motor besloot een idee af te stoffen dat Honda al in de jaren ’80 had, maar dat nooit in de showroom van de dealers terecht kwam: kleine supercharged motorfietsen.

Heel korte geschiedenis van kleine turbo’s

In de jaren tachtig van de vorige eeuw begon de raceafdeling van Honda te experimenteren met alternatieve oplossingen. Ze zochten naar een blok dat kon concurreren met de 500 cc 2-takten in het wereldkampioenschap. De eerste was een supercharged 250cc 4-takt-tweecilinder. Het blok maakte 20.000 tpm en had een maximum vermogen van 150 pk. Het blok werd door HRC afgeblazen en later nieuw leven ingeblazen voor een roadster, de VT250F Turbo. Maar die werd nooit officieel geproduceerd. En nu staat Benda Motor er met een motor die, naast de knowhow, ook de naam van Honda lijkt te hebben overgenomen: VTR-300 Turbo.

Ducati Scrambler Icon made in China?

Benda Motor VTR-300 Turbo: de details

De beelden geven slechts ruwe aanwijzingen, maar afgaand op de naam alleen, kun je vaststellen dat de VTR-300 Turbo een 300cc-supercharged-V-twin blok heeft. VT staat voor V-twin en de R suggereert de sportieve ergonomie van een supersportmotor.

Benda Motor is een relatief jong merk, maar al vrij bekend in China. Het wil na het succes van de vorig jaar gepresenteerde BD300-15, een tweecilinder bobber van 30 pk, een nieuw publiek bereiken.

Benda Motor VTR-300 Turbo

De plannen van Benda Motor voor Azië gaan ook richting motoren met een grote cilinderinhoud. Dit jaar moet de officiële release plaatsvinden van de LFC-700. Die werd ontwikkeld op basis van de LF-01 concept, een 680cc-viercilinder-motor.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen