donderdag 28 maart 2024

Blaast Moto Guzzi de Stelvio nieuw leven in?

Wie ooit in Italië heeft kunnen rijden, is waarschijnlijk ook bekend met de Stelvio-pas. Het is een van de meest populaire bergpassen in Italië, die bekend staat om zijn krappe haarspeldbochten en glooiingen. Sommigen beweren zelfs dat het de mooiste pas ter wereld is om te rijden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Moto Guzzi een motorfiets naar deze specifieke weg heeft genoemd.

De Moto Guzzi Stelvio was een avontuurlijke toerfiets die in productie was van 2007 tot 2016. Tegenover de R 1200 GS en de KTM 1190 Adventure bewees de Stelvio een capabele ADV-machine te zijn, zij het een die meer naar de unieke kant van het spectrum neigde. Het was misschien wel dit unieke karakter dat uiteindelijk tot zijn ondergang leidde, want de verkoopcijfers van de Stelvio werden genoemd als een van de redenen waarom Moto Guzzi in 2016 de stekker uit de motorfiets, op tijd voor de Euro 4-overgang.

Moto Guzzi V100 Mandello: spectaculaire video op vliegdekschip

Maar begon november stond in de hoek op de Moto Guzzi-stand op de internationale motorshow van Milaan een led-display met een adelaar die boven op de Stelvio-pas vloog. Bovenop het display stond ‘Stelvio’ in een gestileerd lettertype. Direct er onder stond een set spaakwielen in de maten 19- en 17-inch. Je zou denken dat het een teaser betrof voor dingen die gaan komen. Inderdaad, de geruchtenmolen draait door en er is een algemene consensus over wat we kunnen verwachten van de vernieuwde Stelvio.

In 2022 friste Moto Guzzi zijn line-up op met de V100 Mandello, een sportieve en technologisch geavanceerde sporttourer. Meerdere Europese publicaties lijken het erover eens te zijn dat de nieuwe Stelvio hetzelfde blok zal krijgen als die van de V100 Mandello. Daarmee is de kans groot dat de nieuwe Stelvio geen concurrent wordt van de BMW R 1250 GS of KTM 1290 Super Adventure, maar eerder een iets kleinere ADV-machine die ergens tussen de midden- en zware klasse in zit.

Meer bepaald zou de 1042cc-V-twin van de Mandello wel eens in deze nieuwe adventure tourer gepropt kunnen worden. Op dit moment is hij getuned voor een maximaal vermogen van ongeveer 115 pk en 99 Nm aan koppel. Als deze cijfers ongewijzigd blijven, dan kijken we naar een potentiële rivaal voor de KTM 890 Adventure R en de Ducati Multistrada V2. Met dat alles op tafel is het belangrijk om op te merken dat we voorlopig alleen maar kunnen speculeren, want bij Moto Guzzi is het na de geniepige teaser over de Stelvio griezelig stil.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen