donderdag 12 december 2024

Changjiang brengt met V 750 Defender Moto Guzzi V85 TT-kloon uit

Changjiang heeft zijn nieuwste motor met zijspan, de V 750 Defender, uitgebracht. De fiets werd onthuld tijdens de ‘China International Motorcycle Trade Exhibition 2023’, wat plaatsvond in Chongqing, en toont toch wel heel veel overeenkomsten met de Moto Guzzi V85TT.

Changjiang maakt al sinds de jaren 50 zijspanmotorfietsen, waarbij inspiratie is ontleend van Ural en Dnepr zijspancombinaties, die gebaseerd zijn op de BMW R71. Tegenwoordig heeft het bedrijf een gevarieerde line-up, waarvan de ‘Dynasty’ en ‘Pekin Express’ in Europa te krijgen zijn. In bijna alle modellen zijn boxermotoren en paralleltwins terug te vinden. De Defender maakt daarentegen gebruik van een V-twin motor. Het grootste verschil met de Guzzi, op het gebied van uiterlijk, is dat de Changjiang een zijspan heeft. Het bedrijf heeft al een sterke aanwezigheid in meerdere Europese landen (waaronder België en Duitsland), maar het is nog niet bekend of de Defender onze kant op komt.

Schaamteloos: China kloont BMW S1000RR!  

Volgens de fabrikant levert de motor ongeveer 64 pk bij 6.300 tpm, met een koppel van 60 nm bij 4.900 tpm. Hij is uitgerust met een vijf versnellingen en heeft ook een achteruitversnelling. Dat is een aardig handige optie bij het besturen van een zijspancombinatie en wordt ook gebruikt bij Ural.

De machine is verder voorzien van ride-by-wire technologie en biedt functies. Hierbij kan je denken aan cruise control, ABS op alle drie de wielen, tractiecontrole, een 7-inch TFT-display aan de voorkant, USB-oplaadmogelijkheid en een 12V-aansluiting in het zijspan. De vering is verzorgd door KYB en de remmen zijn van J. Juan. Daarnaast is er verder een aardige kans dat Piaggio naar de rechter zal stappen vanwege het ontwerp. In het verleden heeft het moederbedrijf van Moto Guzzi dit namelijk vaker gedaan.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen