maandag 5 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

De ‘Indiase’ Harley-Davidson komt eind 2023

Het eerste Harley-Davidson model dat in samenwerking met het Indiase bedrijf Hero Motor Corporation wordt gemaakt, is al in een zeer vergevorderd stadium van ontwikkeling en zal naar verwachting eind 2023 worden onthuld. Het nieuwe model van Harley-Davidson behoort tot het segment van de middelgrote cilinderinhoud, tussen 350 en 800 cc, en moet de stamvader worden van een gamma dat gericht is op Azië en India in het bijzonder; een land dat met China wedijvert om de status van ’s werelds grootste motorfietsmarkt.

Harley-Davidson staakt productie EVO Sportster

Harley-Davidson keert terug naar India

Dit onthulde Hero’s Chief Financial Officer, Niranjan Gupta, tijdens een interview met de Indiase zakenkrant Business Standard, en hij voegde daaraan toe: ‘In de komende twee jaar zult u onze modellen in de lucratieve premiumsegmenten zien, evenals het platform dat we samen met Harley ontwikkelen.’

Zo keert de fabrikant uit Milwaukee terug naar de Indiase markt, die het in september 2020 had verlaten, als onderdeel van een herstructureringsproject.

Hoe verleidelijk het aantal motoren op de weg in dat land ook is, de invoerrechten op de toch al hoge kosten van Harley-Davidson motorfietsen vertalen zich in prijzen die beslist buiten bereik liggen. Vandaar de nieuwe strategie die voorziet in de ontwikkeling van een reeks modellen die betaalbaarder en portemonneevriendelijker zijn, speciaal ontworpen voor de Indiase en Aziatische markt in het algemeen.

Het is ook een zeer belangrijk partnerschap voor Hero, de derde grootste motorfietsfabrikant ter wereld en de eerste in eigen land, maar met een modellengamma die tot dusver niet hoger ligt dan 200cc-Pulse. Rivalen Bajaj en TVS hebben allianties gesloten met prestigieuze westerse merken zoals Triumph, KTM en BMW. De overeenkomst met Harley-Davidson biedt een passend antwoord. Voor de Amerikanen betekent het daarentegen dat zij een segment aanboren dat minder luxueus is dan dat van hun in Wisconsin gebouwde cruisers, maar met een uiterst groot verkooppotentieel. Zozeer zelfs dat er contacten zijn met het Chinese bedrijf Qianjian Moto, eigenaar van Benelli, om samen te werken aan de productie van een paar modellen.

Er zijn al prototypes van 300 cc – Harley-Davidson 338r genaamd – en een ander van 500 cc gesignaleerd, maar voorlopig is er nog geen informatie vrijgegeven.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen