De tweede build van Smokin’ Motorcycles

De tweede build van Smokin’ Motorcycles, na de onthulling van de Elegant Bastard, is een bijzondere café racer: de 4Nol! Smokin’ Motorcycles combineert in deze motor weer het ambachtelijke vakmanschap met 3D CAD engineering en CNC freeswerk om tot een unieke motor te komen. De 4Nol is een Ducati 900 café racer die Maarten Timmer getekend en geëngineerd heeft ter eren van een van z’n opa’s: Arnold of wel Nol. Deze café racer is dus voor Nol.. 4Nol! De automonteur die hem van kinds af aan leerde sleutelen en de passie voor mooie auto’s en motoren aanwakkerden. Hoe meer de bouw zich voort zetten, hoe meer Rob van der Heijden er uiteindelijk ook bij betrokken werd. Samen bouwden ze de 4nol af. Een project dat onderbroken werd voor de bouw van de Elegant Bastard voor BMW Nederland. 

Het begin 

Met een los frame, een voorvork en een set wielen in de schuur begon het steeds meer te borrelen om een Ducati café racer te maken. Nadat er vervolgens een los Monster 900 blok bij gekocht werd en kon het geheel op z’n wielen gezet worden. Vanaf dat moment begon het echte ontwerpen in een stroomversnelling te komen. Op het speciaal aangepaste frame werd in schuim de basis voor het kleimodel opgezet. De gehele tank en het zitje zijn in dit kleimodel met de hand en veel zorg als één geheel ontworpen en lopen volledig in elkaar door. Dit kleimodel is vervolgens doormiddel van een scan vertaald naar de 3D CAD data die als basis diende voor de volledige digitale opbouw van de one-piece body. Op deze manier konden er glasvezel mallen gemaakt worden waarin de uiteindelijke body als één geheel gelamineerd kon worden. De typische café racer lijnen en karakteristieken worden hierdoor versterkt in deze modern ogende body. Deze body, die nu ook als ombouwkit voor een Ducati Monster leverbaar is, toont weer de hogewaardige bouwkwaliteit en goede verfijnde afwerking van Smokin’ Motorcycles! Performance 

Om het Ducati 900ie blok zo mooi mogelijk te laten lopen werd er voor de twee Spark megafoon uitlaten een compleet nieuw 2-1-2 systeem gemaakt. Deze dikke 41mm uitlaatbochten zorgen samen met de open K&N Performance filters voor een hoog koppel bij lage toeren. Op de eveneens 41mm inlaatkanalen zijn Dell’ Ortho PHM40 carburateurs gemonteerd, die weer voor een hees en gretig inlaatgeluid zorgen. De conische K&N filters wijzen vanaf deze carburateurs naar de voorkant van het frame, strak achter het balhoofd en zorgen er zo voor dat de motor soepel ademt! De beide Spark uitlaten zijn opgehangen aan strakke CNC gefreesde uitlaatsteunen welke, volledig in-house, door Smokin’ Motorcycles uitgetekend en geëngineerd zijn. Twee kleinere varianten van deze steunen komen aan de voorkant van de motor terug als koplamp brackets. Smokin’ Motorcycles heeft in deze build ook weer alles uit de kast gehaald om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Naast het compact gebouwde frame, de compleet uit glasvezel opgetrokken body, lichtgewicht uitlaatdempers en aluminium clip-ons, zijn er ook nog een sterke en compacte licht gewicht SuperB battery en een carbon spatbord gemonteerd. De 4Nol is volledig afgemonteerd met Rizoma onderdelen. Eén van de meest in het oog springende onderdelen is de boven kroonplaat met de zwarte clip-ons voorzien van Rizoma handgrepen en hendels. Om in die diepe aanvallende houding goed te zitten is er voor een plat racezadel gekozen, welke met strak antislip leer is omtrokken. Dit geheel zorgt voor de sportieve Smokin’ feel, puur gericht op het rijden. Iets wat op de Conti SportAttack2 banden wel goed komt! Afwerking Het frame en de achterbrug zijn strak gepoedercoat in dezelfde satijn finish zwarte tint als de wielen. Dit zorgt ervoor dat alle aandacht uitgaat naar de one-piece body die in Audi’s metalic Daytona Grey is afgelakt. Daarnaast is het motorblok van de 4nol ook geheel afgemonteerd met Rizoma onderdelen: de blank aluminium riemcovers, en koppelingsdeksel die de gouden drukplaat en enkele kleine details. En als laatst springen de instelbare voetsteunen in het oog! 

Smokin’ Motorcycles 

Momenteel zijn de heren van Smokin’ Motorcycles weer bezig met hun volgende project, welke de naam Ghost Dog draagt. Een custom die straks weer echt te herkennen zal zijn als een unieke Smokin’ Motorcycles ride. Maar waar de komende tijd nog druk aan gewerkt zal worden. Verwacht word dat deze rond het einde van dit jaar gereed zal zijn.

Foto’s: mkfotografie.nl

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?