Doorrijden in de winter

Sommigen motorrijders zetten hun trotst hoog en droog in de winterstalling. Om de motor straks in het voorjaar zo probleemloos mogelijk weer in gebruik te nemen, is het zaak om voor de winterstop wat preventief onderhoud te plegen. Andere motorrijders rijden door. Voor deze groep stelden we ook een aantal tips samen. Vooral bedoeld voor de nog niet helemáál doorgewinterde motorrijder. Want naast ‘gewoon gas d’r op’ zijn er een paar dingen die het leven van een motorrijder in de winter nét iets aangenamer kunnen maken. 

Kleding

Hoewel warme kleding behoorlijk voor de hand ligt, zijn er een aantal dingen waar je misschien nog niet aan hebt gedacht. Wanneer je het koud hebt, ben je sneller moe en is je concentratie minder goed. Draag verschillende lagen, dan kun je altijd nog iets aan- of uitrekken. Maak ook gebruik van thermokleding. Een thermohemd en lange onderbroek zorgen ervoor dat de lichaamswarmte wordt vastgehouden. Als het toch warmer wordt, voert dit je zweet goed af. Vergeet het leer voor in de winter. Een jas en broek van textiel (Gore-Tex) is aan te raden.

Rijd jij ook door in de winter? Voor een rubriek in MOTO73 zijn we op zoek naar echte doorrijders! 

Zichtbaarheid 

In de winter hebben we te maken met korte en donkere dagen, waardoor de zichtbaarheid nóg belangrijker wordt. Dan bedoelen we jouw zichtbaarheid voor anderen. Automobilisten hebben door beslagen en beijzelde ramen al minder zicht. Zij zien ons dus nóg minder dan normaal. Wanneer je motorrijders uitlacht die zo’n knalgele jas en helm dragen heb je misschien gelijk,maar in de winter wordt het toch ineens een stuk belangrijker. Zwart kun je mooi vinden, maar zorg dan in ieder geval voor reflectoren. Met zichtbaarheid bedoelen we ook je eigen zicht. Om het condens in de helm te beperken kun je een binnen- of een inplakvizier gebruiken. In de categorie grootmoeders tips: smeer met een droge doek met afwasmiddel het vizier in. Helpt ook een beetje. 

Rijgedrag

Winterse omstandigheden laten wat minder ruimte over voor spontane acties en abrupte bewegingen. Wees wat zuinig met gas geven vanuit bochten. Doe dit vooral wanneer de motor zoveel mogelijk rechtop staat. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het remmen. Houd ook rekening met een langere remweg, dat wil zeggen: meer afstand nemen. Belijning, spoorwegovergangen, tramrails en putdeksels mijden we al. In de winter nog meer.

Goede (verwarmde) handschoenen

Goede kleding lukt nog wel, koude vingers zijn een groter probleem. Toch heeft dit met elkaar te maken. Het schijnt dat je minder koude handen krijgt, als je de rest van je lichaam warm blijft. Toch hoeven we je vast niet te vertellen dat goede winterhandschoenen essentieel zijn. Bij het kiezen tussen winterhandschoenen moet je onder meer letten op een ademend, waterdicht membraan en thermische voering. Leg de handschoenen niet in de schuur, maar bewaar ze op kamertemperatuur. Eventueel kun je ook onderhandschoenen dragen. Een andere optie is handvatverwarming. Als de motor daar niet mee is uitgerust, kun je dat nog (laten) monteren. Kappen voor de handvatten ook, die houden wind tegen. 

Verwarmde handschoenen zijn niet voor mietjes, niemand heeft er iets aan als je door een verminderd gevoel in je handen het doseren van de voorrem lastiger wordt. Hierbij wederom veel keuze. De belangrijkste is die tussen handschoenen met batterijen, of kabels om aan te sluiten op de accu. Hoewel fabrikanten zeggen dat een accu een paar uur meegaat, valt dat vaak tegen. Misschien wel de beste oplossing is dan de zogenaamde hybride verwarmde handschoenen. Zowel aan te sluiten op de accu als te voeden met batterijen die je in de manchetten van de handschoenen kwijt kunt. Verwarmde handschoenen zijn de beste optie voor écht warme handen.

Gladheid

Goed en warm op de motor? Een andere bedreiging is gladheid op de weg. De meeste kans om onderuit te schuiven heb je op binnenwegen, op- en afritten en viaducten. Met de app Zout Alarm kun je het rijden door de pekel tot een minimum beperken. De app laat zien waar de afgelopen zes uur gestrooid is. In de nieuwe versie kun je ook je eigen route toevoegen. Wanneer er dan gestrooid wordt, krijg je daar een melding van. Handig voor woon-werk-verkeer!

De technische staat van de motor

Let op je accu. Die heeft net als jij een hekel aan de kou. Meet hem eventueel door (hij moet 12 V leveren) en sluit hem aan op een druppellader als je hem even wegzet. Daarnaast kan een likje vaseline op de accupolen het vocht tegenhouden. Spuit stekkers in met contactspray om corrosie te voorkomen. Ook belangrijk: kies goede banden. Overschakelen naar winterbanden kan natuurlijk altijd, maar laat in ieder geval niet de banden er onder die leuk zijn voor in de zomer. Deze hebben minder profiel en net zo belangrijk: ze kunnen niet op de temperatuur komen die ze nodig hebben. Het profiel van de banden is natuurlijk áltijd belangrijk, maar in de winter het meest. Zorg voor voldoende (minimaal 1,5 mm) profiel en de juiste bandenspanning. Nieuwe banden nemen aan het begin van het seizoen (in maart) is begrijpelijk, maar het kan lonen om juist vlak voor de winter te kiezen voor vers rubber. 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.