donderdag 10 oktober 2024

Ducati domineert met Desmosedici: de cijfers voor MotoGP-seizoen 2023

In een historisch moment voor Ducati heeft het MotoGP-team zijn tweede opeenvolgende wereldtitel voor rijders gewonnen met Francesco Bagnaia aan het roer. Dit markeert de derde MotoGP-wereldtitel voor de Borgo Panigale-fabrikant, met hun vorige overwinning behaald in 2007 door Casey Stoner.

Ducati heeft zijn dominantie voortgezet door voor het vierde jaar op rij en de vijfde keer in de MotoGP-geschiedenis het constructeurskampioenschap in de Premier Class te winnen. Ze behaalden een indrukwekkende 700 punten, een verbijsterende voorsprong van 327 punten op de nummer twee. Het succes van Ducati reikt verder dan kampioenschappen, aangezien ze nu een mijlpaal van 87 overwinningen in MotoGP hebben bereikt. Van deze overwinningen werden er 17 behaald met de prestaties van de Desmosedici GP-machine. Daarmee hebben ze een all-time record gevestigd in MotoGP.

Dit seizoen toonde de talenten van zes verschillende Ducati-rijders, die elk minstens één race wonnen. Bagnaia, Bastianini, Bezzecchi, Di Giannantonio, Martín en Zarco leverden allemaal een bijdrage aan dit uitzonderlijke feit, en zorgden zo voor nog een all-time record in MotoGP. Het succes van het team beperkt zich overigens niet tot raceoverwinningen; ze hebben ook nieuwe records gevestigd voor seizoens-podiumplaatsen. Ducati behaalde 43 podiumplaatsen, wat het vorige record van Honda uit 1997 overtrof, dat op 39 stond.

Eigenaar worden van een stukje Ducati MotoGP Desmosedici GP16-geschiedenis?

De dominantie van Ducati was duidelijk te zien met hun acht podiumzuiveringen. Hierbij waren er acht verschillende coureurs het hele jaar door het podium betraden. Het zouden er negen zijn geweest als Fabio Di Giannantonio van Gresini Racing MotoGP niet was bestraft voor een bandenspanning die buiten bereik was na afloop van de race in Valencia.

Ducati heeft een indrukwekkende reeks voortgezet. Hierbij eindige minstens één van hun coureurs bij de top 3, in 46 opeenvolgende MotoGP-races. Bovendien gold deze reeks ook voor de Sprint-races, waarbij altijd minstens één Ducati-rijder een plek op het podium veroverde. Het succes van het team is te danken aan sterke kwalificaties. Ducati behaalde 17 poleposities tijdens het MotoGP-seizoen van 2023, wat getuigt van hun snelheid en vastberadenheid.

Bagnaia

Francesco Bagnaia kwam naar voren als de ster van Ducati. Daarom verzekerde hij zich van zijn tweede wereldtitel in de Premier Class, in de laatste Grand Prix van het seizoen 2023, in Valencia. Met in totaal 7 overwinningen, 15 GP-podia, 4 Sprint-overwinningen en 7 poleposities toonde Bagnaia zijn uitzonderlijke vaardigheden en versterkte zijn plaats tussen de groten. Interessant genoeg werd Bagnaia de eerste coureur sinds Mick Doohan in 1997-1998 die de wereldtitel verdedigde met het nummer 1-plaatje.

Bagnaia’s reis naar het kampioenschap begon sterk in Portugal, Amerika en Argentinië. Hier veroverde hij namelijk de eerste plaats in het kampioenschap. Hoewel hij kort naar de tweede positie zakte, herwon hij snel de leiding tijdens de GP van Spanje. Deze wist hij gedurende het seizoen te behouden, waarmee hij zijn overwinning bij de GP van Indonesië bezegelde.

MotoGP Maleisië, Qatar en Valencia: Pecco en Ducati prolongeren titel

In een ongelooflijke vertoning van vaardigheden evenaarde Bagnaia zijn record-brekende seizoen van vorig jaar met zijn prestaties in de GP van Valencia. Gedurende het seizoen 2023 leidde Bagnaia consequent het peloton, met in totaal 173 ronden aan kop. Hij zette ook de snelste ronde neer in vier races, de GP’s van Spanje, Italië, Oostenrijk en San Marino.

Met 18 overwinningen in de Premier Class met de Desmosedici GP, staat Bagnaia nu op de tweede plaats van meest succesvolle rijders in de geschiedenis van Ducati. Hij staat naast de legendarische Casey Stoner, die het record van 23 overwinningen behoudt, terwijl Andrea Dovizioso met 14 overwinningen op de derde plaats staat.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen