donderdag 6 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Een Ducati 750SS uit 1974 wordt geveild. Chequeboek gereed?

Op The Autumn Stafford Sale – The Classic Motorcycle Mechanics Show, die op 15 en 16 oktober aanstaande in de Engelse stad Stafford wordt gehouden, zal veilinghuis Bonhams de verkoop van 116 motorfietsen verzorgen. Dit zijn meestal vintage-, competitie- en productiemodellen.

De drie waardevolste stukken, in oplopende volgorde van taxatie, zijn een Indian 350 speedway bike uit 1927, een Crocker 500 uit 1934 – ook een US speedway bike, en een Ducati 75SS uit 1974. Deze laatste wordt geschat op 165.000 tot 200.000 euro.

De hoog getaxeerde Ducati 750SS is een van de eerste 200 geproduceerd in Borgo Panigale, waar tussen 1073 en 1974 in totaal 450 stuks werden gebouwd. Vorig jaar wed op de door Bonhams georganiseerde veiling, ook in Stafford, een ander exemplaar van de 750SS verkocht voor 136.000 euro. De restauratie van deze motorfiets – werd voor het eerst in Italië geregistreerd – was uitgevoerd door Mario Sassi. Later werd de Ducati kennrlijk verkocht, want in Duitsland werd de motorfiets in 2003 geregistreerd.

De Ducati 750SS die nu te koop staat verschilt alleen van het origineel door de gemonteerde van een oliekoeler, terwijl op het eerste gezicht ook verschillende bouten zijn vervangen en zijn de sporen zichtbaar van een goed uitgevoerde, terughoudende restauratie.

Een stukje geschiedenis

Aan het eind van de jaren zestig besloot Ducati een tweecilinder met een grote cilinderinhoud te ontwikkelen om de zware motorklasse te betreden. Ingenieur Fabio Taglioni ontwierp een motorfiets met verfijnde mechanica, die in het najaar van 1970 als prototype werd gepresenteerd en een paar maanden later in productie ging.

Dit was de 750 GT, gekenmerkt door de L-vormige opstelling van de twee cilinders, die voor een uitstekende koeling zorgde en ook een zeer goede balans garandeerde.

Het timingsysteem was enkelvoudig met twee kleppen per cilinder en het frame was een open dubbel wiegframe. De GT, die 57 pk had, werd eind 1972 opgevolgd door de 750 Sport, maar die had weinig succes.

In 1973 presenteerde de fabrikant uit de Bologna de 750SS. Die motorfiets kon worden beschouwd als een replica van de tweecilinder die in 1972 in de 200 Miglia van Imola had gezegevierd met het een-tweetje van Paul Smart en Bruno Spaggiari.

10 dingen die iedereen dient te weten over Ducati

De 750SS had een enorme impact, zowel door zijn opwindende uiterlijk als door zijn prestaties, waardoor hij onmiddellijk naam begon te maken in motorraces. De Ducati was krachtiger dan de Honda CB750 Four, maar kostte ook veel meer en had bovenal een echt sportief chassis.

De motor was rechtstreeks afgeleid van die van de GT, maar leverde ongeveer 70 pk en was uitgerust met desmodromische kleptiming: het was de enige met desmo in de ronde carterversie. De brandstof werd toegevoerd door twee 40mm-carburateurs.

Deze motorfiets, waarvan de 900 SS is afgeleid, bleef in productie tot 1977.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen