maandag 30 januari 2023

Eerste foto’s van Harley-Davidson HD350 en HD500 (X350/X500)

Harleys idee van een klein, door een parallel-twin aangedreven model werd voor het eerst aangekondigd in 2019 als onderdeel van een plan om de krachten te bundelen met China’s gigantische Qianjiang-groep. Nu zijn niet één maar twee van zulke motorfietsen goedgekeurd voor verkoop in China.

Oorspronkelijk zou deze kleine Harley de 338R gaan heten, vanwege z’n inhoud van 338 cc. Die capaciteit werd bereikt door de slag van de 300cc-twin van Qianjiang te combineren met de boring van zijn grotere 500cc-motor. Maar sindsdien heeft het Chinese bedrijf zijn eigen 353cc-versie van het motorblok geïntroduceerd. Dat zal ook verschijnen in de kleinste Harley-Davidson. De werktitel van het model is HD350, maar op de badges lijkt X350 te staan.

Ticketverkoop Harley-Davidson 120th Anniversary Festival Budapest gestart

Gedeeld met Benelli

Zoals de enige foto bij de typegoedkeuring laat zien, is het productiemodel in wezen identiek aan de schetsen die Harley in 2019 liet zien, met een op flat-track geïnspireerde vorm. Het is gewikkeld rond een set kant-en-klare chassis-onderdelen, grotendeels geleend van de Benelli 302S. Benelli is eigendom van Qianjiang. De Chinese QJMotor SRK350 gebruikt ook dezelfde onderdelen en een identiek 353cc-motorblok.

Het blok is, volgens de goedkeuringsdocumenten, goed voor 36 pk in de Harley HD350, maar heeft een relatief fors gewicht te verplaatsen. Rijklaar is het opgegeven gewicht van de kleinste Harley 195 kilo. Volgens de typegoedkeuring levert dat een topsnelheid op van zo’n 145 km/u. Andere cijfers uit het papierwerk zijn een wielbasis van 1.409,7 mm, terwijl de wielen – die identiek lijken aan die van de Benelli 302S – zijn voorzien van 120/70-17-rubber aan de voorkant en 160/60-17 aan de achterkant. De vering en de remmen komen rechtstreeks van de Benelli 302S, inclusief de wave-type remschijven voor en de upside-down voorvork.

Maar de HD350 is niet de enige vrucht van het project. Harley-Davidson maakt ook de HD500 (die mogelijk X500 gaat heten), een 500cc-twin met het chassis en het blok van de Benelli Leoncino 500 als basis. De X500, ook goedgekeurd in China, levert 47 pk en weegt 207 kilo rijklaar. De topsnelheid bedraagt 160 km/u mph en de wielbasis is 1.447,8 mm, terwijl de wielen en banden dezelfde afmetingen hebben als die van de HD350. De grotere motor heeft grotere remschijven en radiaal gemonteerde remklauwen – rechtstreeks afkomstig van de Leoncino 500.

Wat is deze 1937 Harley-Davidson Knucklehead waard?

Opgericht in 2021

Beide motoren worden gemaakt door een joint venture die door Harley-Davidson en Qianjiang is opgericht onder de naam Zhejiang Jisheng Motor Vehicle Co., Ltd.. Dit merk werd oorspronkelijk opgericht in 2021, maar kreeg pas in november 2022 een licentie van de Chinese overheid om motorfietsen te produceren. Deze vertraging verklaart waarschijnlijk de grote tijdspanne tussen de aankondiging van het project en de typegoedkeuring.

Zullen de kleine Harleys buiten Azië worden verkocht? Dat blijft vooralsnog onbekend. Het is duidelijk de bedoeling om nieuwe rijders voor het merk aan te trekken in markten zoals China, waar ‘gewone’ Harleys voor de meeste rijders onbetaalbaar zijn. Maar gezien de onderdelen die worden gedeeld met de wereldwijd verkochte Benelli-modellen, is er geen reden waarom de motoren niet zouden kunnen worden goedgekeurd voor verkoop op westerse markten als daar vraag naar is.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen