Franse start-up komt met motorbroek met airbag

Airbag-techniek wordt steeds gangbaarder in de motorwereld. En natuurlijk vinden wij veiligheid minstens net zo belangrijk als ieder ander. Toch hadden zelfs wij nog niet aan een motorbroek met ingebouwde airbag gedacht. In Frankrijk zien ze een gat in de markt.

De start-up CX Air Dynamics komt namelijk met de allereerste motorbroek met geïntegreerde airbag. Niet Dainese D-Air of Alpinestars Tech-Air – om het even volgens sommigen – maar klein innovatief bedrijfje uit Frankrijk komt ermee. Het aantal serieuze spelers op de markt is beperkt. Bijna alle motorkledingmerken vallen terug op techniek van Dainese, Alpinestars en In&Motion. De huidige airbag-techniek mag dan waanzinnig snel gaan, toch heeft geen van allen aandacht voor wat er zich beneden heupniveau afspeelt.

De focus van airbags in motorkleding ligt sowieso op het voorkomen van inwendige schade – schade aan organen. Aan een missie orgaanschade in de benen te voorkomen, valt weinig eer te behalen. Toch lijkt de basale airbagbroek van CX Air Dynamics helemaal geen slecht idee. Al was het maar onder de noemer ‘waarom niet?’.

Niet Dainese D-Air of Alpinestars Tech-Air maar klein innovatief bedrijfje uit Frankrijk komt ermee.

CX Air Dynamics gebruikt geen solide bescherming en vertrouwt alleen op de airbags. Zodoende heb je dus een stevige en slijtvaste Cordura-broek en lever je totaal geen bewegingsvrijheid in. Klinkt als een goede deal, toch? In de heup zit een capsule voor de airbags. Die kun je eenvoudig wisselen. Een stukje modernisatie is wel welkom, overigens. Het CX Air Dynamics-systeem werkt niet met ingebouwde sensoren, maar met een ouderwets trekkoord. Aangezien je enkel airbags hebt om je op te vangen, moet je wel zeker weten dat je koord aangesloten zit.

Airbag broek

Momenteel is de CX Air Dynamics-airbagbroek enkel te verkrijgen via hun crowdfunding-pagina. Ze hopen in maart van komend jaar de eerste broeken uit te leveren. Voor 375 euro krijgen de eerste vijftig klanten een broek in de maat XS/S, M/L of XL/XXL, inclusief één gascapsule. Het trekkoord krijg je er ook bij en de verzendkosten binnen Frankrijk zijn ook gedekt – wat de indruk wekt dat ze niet per se heel groots denken bij CX Air Dynamics.

Maar innovatie is altijd goed en wellicht volgen de grote jongens binnenkort toch. Kan CX Air Dynamics toch mooi zeggen dat ze hen voor waren.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?