vrijdag 29 maart 2024

Getest > Suzuki GSX-R750

Je ziet ze nauwelijks meer: 750 cc sportmotoren. De Suzuki GSX-R750 vormt hierop gelukkig al jaren een uitzondering. Deze eenzame strijder is zelfs voor sommige duizends een maatje te groot, ondanks zijn heerlijk compacte formaat.

Wilde je eind jaren tachtig een GSX-R, dan kon je kiezen uit twee smaken: een zware van 1100 cc of een lichtere 750. In 1992 kwamen er ook zeshonderdjes bij, maar die waren even zwaar als een 750 en leverden slechts 106 pk, een topvermogen waarvoor je ze helemaal moest uitwringen tot bijna 13.000 tpm. Inmiddels zijn de kleine GSX-R’s veel bruikbaarder geworden en bijten ze ook in de lagere toerenregionen flink van zich af, met een topvermogen dat op het niveau ligt van de eerste GSX-R750 uit 1985. Die rijpte op zijn beurt verder uit en overklast nu de eerste GSX-R1100, uit 1986. De grootste troef van de 750 is zijn bruikbaarheid. Voor gebruik in Nederland is het de gulden middenweg. Een 750 levert in vergelijking met een zeshonderd meer koppel van onderuit en in het middengebied. En je hebt misschien niet het topvermogen van een GSX-R1000, maar het blijft een beest van een motor!

Suzuki heeft met het nieuwe model gekozen voor evolutie in plaats van revolutie. Het rijwielgedeelte, met de ietwat ingekorte wielbasis ten opzichte van het vorige model, beweegt lichtvoetig over het asfalt. De nieuwe BPF-voorvork van Showa speelt daarin een belangrijke rol. De fiets zelf is flink afgeslankt, want met een rijklaargewicht van 190 kilogram is hij maar drie kilo zwaarder dan een zeshonderdje. Zaken die echt in het oog springen zijn de nieuwe uitlaat, het prima afleesbare dashboard, de volledig instelbare voorvork, de nieuwe neus met de staande koplamp, Brembo-monoblocs en het kuipwerk, dat nog steeds de onmiskenbare GSX-R-look heeft, maar wel is verfrist en een stukje moderner oogt. Nieuw in alle facetten dus, deze Suzuki. Wil je de beest uithangen, dan kun je vertrouwen op de standaard aanwezige slipperclutch én stuurdemper, die de boel in het gareel houden bij respectievelijk insturen en uitaccelereren van een bocht. Deze hulpmiddelen zitten ook op de zeshonderd, maar die heeft ze alleen nodig tijdens circuitgebruik. Op de 750, met zijn grotere motorrem en flink hoger vermogen (een verschil van 16 pk op de testbank), zijn ze ook op straat meer dan welkom.

Ondanks het pittige vermogen voelt ook deze middelzware supersporter nog veilig in de regen. Het 750-blok biedt weliswaar meer sensatie, maar blijft goed te doseren. De vermogenscurve is zo mogelijk nog strakker dan bij de zeshonderd, met een lekkere piek rond 6000 tpm en een krachtig eindschot vanaf 9500 tpm. Het inlaatgeluid draagt met zijn aanzwellende diepe brom nog eens verder bij aan de beleving en de emotie.
Vragen de weersomstandigheden om een bedachtzame rechterpols of wil je het toch wat rustiger aan doen, dan kun je evenals bij zijn broertje het motormanagement temmen door de flipper aan de linkerstuurhelft in stand ‘B’ te zetten. Het rijwielgedeelte sluit hier moeiteloos op aan: makkelijk, lichtvoetig en vol vertrouwen. Alsof je op een zeshonderdje rijdt, met prestaties die niet zouden misstaan op een dikke duizend van tien jaar terug. Het eerder vermelde lage- en middengebied is op straat natuurlijk goud waard. Hetzelfde geldt voor de lichtvoetigheid, ergonomie en windbescherming. Met de voetsteps in de meest comfortabele stand hebben je benen redelijk de ruimte, terwijl het zadel erg veel bewegingsvrijheid naar achteren biedt, en daarbij niet al te hoog oploopt, waardoor je weer met je kop in de wind zou komen. Al met al is deze Suzuki een dure jongen, want de zestien extra pk’s die wij hebben gemeten kosten zomaar 1500 euro bovenop de toch al niet misselijke € 13.499 van de GSX-R600. Maar dan heb je ook een bruikbare én spannende supersporter!

Het inlaatgeluid draagt met zijn aanzwellende diepe brom nog eens verder bij aan de beleving en de emotie.

Gemaakt voor
Mensen die niet tevreden zijn met een zeshonderdje. Wil je nog wat extra power, dan kun je een sportief uitlaatsysteem of slip-on-demper zonder dB-killer overwegen. Arrow werkte voor ons goed.

Motor
Veel gevoel voor drama en prima prestaties. Suzuki claimt 150 pk, maar wij halen er standaard 133 pk uit. Dat is nog altijd zestien meer dan de 117 testbank-pk’s die het zeshonderdje ophoest…

Klip en klaar
Het dashboard is goed afleesbaar en de duidelijke versnellingsindicator is een echt pluspunt. Wil je er echt comfortabel bijzitten, overweeg dan een verhoogd kuipruitje. Kost je maar 100 euro extra.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen