Is Royal Enfield klaar om Europa te veroveren?

‘Royal Enfield, de wereldleider in het midden-motorfietssegment (250 cc-750 cc), kondigt vandaag de Europese lancering aan van zijn geheel nieuwe cruiser, de Royal Enfield Meteor.’ Zo begint het persbericht van Royal Enfield dat kort na de Europese lancering van de Meteor werd verstuurd. In een zin gooit het merk al ‘n bescheidenheid van zich af. Door je te positioneren als ‘wereldleider in het middensegment’ is een bewijs van zelfvertrouwen.

Is Royal Enfield klaar om Europa te veroveren?
De oer-Royal Enfield.

Hoelang werd er meewarig naar Royal Enfield gekeken? Sinds de verhuizing naar India, meer dan een halve eeuw geleden? Je kunt ook zeggen zolang er 350- en 500cc-Bullets uit de fabriek rolden. Nieuwe classics waarop plastic juist misstond, motoren ook die je vrolijk maakten maar je verdomde het ze te kopen. Je wist wel beter. Ach, de goegemeente wist niet eens van het bestaan van Royal Enfield af, zo minuscuul en onbelangrijk. Tot de komst van de Continental GT, een proeve van bekwaamheid die lifte op de golven van de retro-manie. Of was het andersom: joeg Royal Enfield de gretigheid naar retro’s aan? Zeker is dat ze er vroeg bij waren.

Royal Enfield: vier nieuwe modellen per jaar

Is Royal Enfield klaar om Europa te veroveren?
Royal Enfield 650 Continental GT

Alternatief motorrijden

Daarna ging het onverwacht snel. Nieuwe blokken, nieuwe modellen. Maar heel slim: alles is Royal Enfield. Het ronde van het overbemeten 650-blok, zo fifties of nog ouder. De aaibare Himalayan, de onbreekbare motor waarmee je de hoogste toppen overwon. Tenminste, als je geen haast had. Royal Enfield was hip and happening. Het ooit-anti motormerk werd omarmd en werd het icoon van het Alternatieve Motorrijden. Geen hi-tech, maar simpele techniek, niet overbodig veel pk’s maar genoeg om de Khardung la zonder morren op te rijden. En dan de Meteor 350, de nieuwste Royal Enfield die de Bullet moet doen vergeten. Een nieuw model voorzien van een nieuw blok waarvan veel wordt verwacht.

Is Royal Enfield klaar om Europa te veroveren?
Rechts op het dashboard de TBT-navigatie dat op het Google Maps-platform draait.

Met standaard TBT-navigatie

Zelf omschrijft Royal Enfield de Meteor als een cruiser, geschikt voor het A2-rijbewijs. Naast keuze uit zeven kleuren heeft de Meteor ook drie verschillende uitvoeringen: Fireball, Stellar en Supernova. En welke variatie je ook kiest: Royal Enfield Tripper zit er standaard op. Dat is een Turn by Turn-navagatie dat gebruik maakt van het Google Maps-platform. De intuïtieve navigatie helpt je met simpele aanwijzingen je weg te vinden.

Is Royal Enfield klaar om Europa te veroveren?

Originele Royal Enfield-accessoires

Gelijktijdig met het ontwerpen en ontwikkelen van de Meteor werden ook originele Royal Enfield-accessoires gemaakt. Denk daarbij aan functionele accessoires zoals duo-rugsteunen, touring windschermen, robuuste motor- en carterbeschermers, zijkoffers/tassen maar ook klassieke en verfraaiende accessoires inclusief diverse uitlaatdempers en schitterende touring zadels. Alle zijn voorzien van 3 jaar garantie. Naast accessoires voor de motorfiets is er ook gedacht aan de rijder zoals rijkleding, T-shirts en lifestyle accessoires.

Het nieuwe cruiser

Met een 349 cc lucht-oliegekoelde ééncilindermotor genereert de Meteor 20,2 pk en 27 Nm koppel bij 4.000 tpm. Dat resulteert in een ruim voldoende koppel bij lage toeren, een belangrijk kenmerk van een cruiser. Het nieuwe blok, met balansas, biedt een soepele en beschaafde rijervaring, terwijl er veel zorg is besteed aan het behoud van die essentiële ‘thump’ van de Royal Enfield-krachtbron. Voor het bedieningsgemak heeft de motor een vijfversnellingsbak. De vijfde versnelling is een overdrive. Om lichter te kunnen schakelen in de staf heeft de Meteor een versnellingsbak met een zevenplaatskoppeling.

Is Royal Enfield klaar om Europa te veroveren?

De verlichting voor en achter van de Meteor combineert de strakke, eigentijdse uitstraling van LED verlichting achter met de efficiënte en tijdloze uitstraling van een uitstekende Halogeen koplamp. De complete bediening vanaf het stuur en de daar bijbehorende (draai)stuurschakelaars zijn van topkwaliteit met een zachte knipoog naar het verleden.

Een Meteor heeft standaard lichtmetalen velgen en tubeless-banden, met een 100/90–19” aan de voorzijde en een 140/70-17-band aan de achterzijde. Voor zit er een 300mm-remschijf en achter een 270mm-remschijf gecombineerd met ABS. Een nieuw instrumentenpaneel combineert een analoge snelheidsmeter met ‘ouderwetse’ naald met de functionaliteit van een LCD-display voor essentiële zaken zoals een versnellingsindicator, brandstofmeter, klok en tripmeter.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?