maandag 9 december 2024

De komende jaren fors meer flitspalen in Nederland

Het Openbaar Ministerie (OM) is van plan om het aantal flexibele flitsers op te schroeven, die elke paar maanden van locatie veranderen. Daarnaast staat een grootschalige vervanging en verplaatsing van de vaste flitspalen op de agenda.

Op dit moment prijken er zo’n 600 vaste flitspalen langs onze wegen, klaar om onverwachtse snelheidsduivels te betrappen. Echter, het merendeel van deze palen is toe aan vernieuwing. Het OM is voornemens om geavanceerde camera’s te installeren, die met de nieuwste technologieën meerdere rijstroken tegelijk kunnen controleren.

Superflitspaal nieuwe nachtmerrie voor Belgische motorrijders?

Fors meer flitspalen

In de komende drie jaar zal het aantal vaste flitspalen voor snelheids- en roodlichtcontroles toenemen naar maar liefst 650 stuks. Bovendien stijgt dit jaar het aantal flexflitsers van 28 naar 78. Binnen drie jaar tijd moet dit getal op 125 zitten. Het OM plant ook de plaatsing van 50 camera’s om bestuurders te betrappen, die tijdens het rijden hun telefoon gebruiken.

Jaarlijks worden er ongeveer 3 miljoen boetes uitgeschreven via vaste flitspalen, wat neerkomt op zo’n 38 procent van alle verkeersboetes. Opmerkelijk genoeg flitsen sommige palen, zoals die in Hilversum en Zwolle, in de eerste vier maanden van dit jaar slechts eenmaal, terwijl anderen in Alkmaar en Groningen gemiddeld elke 12 minuten een overtreding vastleggen.

Het CJIB heeft de meest drukke flitspalen van januari t/m april 2023 op een rijtje gezet

  • 15.130 keer in Alkmaar (N242 Provincialeweg t.h.v. Hectometerpaal 41.5
  • 14.445 keer in Groningen (Europaweg t.h.v. Sontplein)
  • 13.465 keer in Kaag en Braassem (N207 Provincialeweg)
  • 12.483 keer in Kaag en Braassem (N207 Provincialeweg)
  • 10.727 keer in Papendrecht (N3 Randweg richting A15)
  • 10.603 keer in Ede (N224 Rijksweg kruising Laarwoud richting Arnhem)
  • 9.366 keer in Westland (N211 Wippolderlaan kruising Veilingroute)
  • 9.245 keer in Gouda (Goudse Poort richting A12)
Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen