KTM vernieuwt 690 SMC-R en 690 Enduro R

Bij de lancering van de laatste generatie KTM 690 SMC-R en 690 Enduro R verklaarde KTM de liefde aan de eenvoud van de eencilinder. Dat gevoel houden ze vast met de vernieuwde 690 SMC-R en Enduro R – mét Euro 5-goedkeuring!

Alsof het doelpubliek van dit soort motoren op emissie-geneuzel zit te wachten… Dat de KTM 690 SMC-R en zijn Enduro-broertje er niet slechter op worden – dat telt. Goed nieuws wat dat betreft. Zowel het vermogen van 74 pk als ook de maximale trekkracht van 73,5 Nm blijven behouden met het vernieuwde blok. De aanpassingen zullen dan ook grotendeels in de elektronica zitten. Het is KTM vervolgens zelfs gelukt de nodige ingrepen te doen zonder het drooggewicht van de oude te overschrijden. Dat is nog altijd 147 kg.

KTM 1290 Super Duke RR komt eraan

Qua looks is het een kwestie van nieuwe kleurtjes – met nog altijd veel oranje, logischerwijs – en her en der wat aanscherpingen. Hieronder zie je links het uitgaande model van de SMC-R en Enduro R en rechts de 2021-modellen. Het dashboard, de spiegels en de handkappen zijn nieuw, maar veel meer zo te zien niet.

Alsof het ‘t doelpubliek ook maar een heel klein beetje kan bommen, dat emissie-geneuzel. Toch?

KTM 690-serie, met links de oude en rechts het 2021-model.

Ook voor het rijwielgedeelte geldt dat beide machines voortborduren op de voorganger. Aangezien het KTM is, staan ze zoals verwacht op WP-vering. De Enduro R krijgt de afmontage uit de WP XPLOR-serie terwijl de 690 SMC-R een WP APEX-supermoto-vork en -schokdemper heeft. Volledig instelbaar, uiteraard. De remmerij rondom komt van Brembo en is gekoppeld aan een vernieuwd hellingshoekafhankelijk-ABS van Bosch. Voorheen kon het ABS van het achterwiel optioneel met de Off-Road- (690 Enduro R) of Supermoto-rijmodus (690 SMC-R) uitgeschakeld worden. Dat kan nu dus standaard al met een handige nieuwe ABS-knop op het vernieuwde dashboard. Het ABS geheel uitschakelen behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.

Qua looks is het een kwestie van nieuwe kleurtjes – met nog altijd veel oranje, logischerwijs.

Het nieuwe dashboard is nog altijd een compact LCD-scherm, waarbij nu meer zaken in het daadwerkelijke dashboard zelf geïntegreerd zijn. Minder losse lampjes en dingetjes. Het geeft een iets opgeruimder indruk, maar voor een paar premium machines als deze twee oogt ook het nieuwe dashboard wat karig.

KTM 690 SMC-R

Wat de nieuwe KTM 690 SMC-R en 690 Enduro R gaan kosten is nog niet bekend. Vanaf januari 2021 zouden de eerste modellen bij de dealer moeten staan.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?