Lang op gewacht: 2022 Benelli TRK 800

Hier is het volwassen familielid van de Benelli TRK 502, de best verkochte mid-size touring-crossover van het bedrijf uit Pesaro. De motorfiets heet de 2022 Benelli TRK 800. Net als de 502 werd hij geboren in het Benelli-stijlcentrum en werd hij ontwikkeld in de R&D-afdeling. In feite behoudt de TRK 800 het familiegevoel van de kleinere versie, maar vreemd genoeg toont de motorfiets, ondanks de grotere cilinderinhoud, iets minder spierkracht.

De Benelli is natuurlijk niet klein, maar sommige details maken hem slanker, zoals de 21 liter inhoud maar minder massieve brandstoftank, het meer verzonken zadel, de ruit die helemaal doorzichtig is, details die het voorste gedeelte, gekenmerkt door de naar voren uitstekende punt, lichter maken.

Het resultaat is een motorfiets die niet slank genoemd kan worden – want de TRK 800 behoudt een krachtig uiterlijk – maar die niettemin lichter is. Het design is opzettelijk hoekig, als een adventure bike, met veel van de karakteristieke elementen van de 502, zoals de voorkant en het voorspatboard, en de dubbel gebogen koplampen, die hier volledig led zijn en met DRL.

De Bimota KB4 valt op met radiator ter hoogte van het zadel

Gemakkelijk en comfortabel

Het is een motorfiets die ontworpen is om gemakkelijk en comfortabel te rijden: een comfortabele rijpositie voor rijder en passagier stat genoteerd. De ruit is breed en verstelbaar, er zijn handkappen en deflectors die een goede aerodynamische bescherming bieden, het zadel is ruim en de passagier heeft twee comfortabele en stevige handgrepen.

Trellis-frame

Het stalen trellis frame is ontworpen met het oog op wendbaarheid. De vering is afgestemd op comfort: Marzocchi-upside down voorvork met 50mm-veerpoten en een veerweg van 170 mm, instelbaar in alle functies: achter wordt de aluminium achterbrug bediend door een schokdemper, met instelbare veervoorspanning en een veerweg van 171 mm.

Het remsysteem is van Brembo: twee semi-zwevende voorschijven van 320 mm met vierzuigerremklauwen en een achterschijf van 260 mm met een enkelzuigerremklauw, gemonteerd op spaakwielen uitgerust met 110/80-19-banden voor en 150/70-17-banden achter.

Tweecilinder van 754 cc

De motor is dezelfde 754cc-vloeistofgekoelde viertakt-twin als in de Leoncino 800 en heeft dus een dubbele bovenliggende nokkenassen met vier kleppen per cilinder en wordt gevoed door een dubbele gasklepbehuizing van 43 mm. Hij produceert 76,2 pk (56 kW) bij 8.500 tpm en 67 Nm bij 6.500 tpm. De natte koppeling is ondersteund en heeft een anti-slip functie, terwijl de versnellingsbak een zes versnellingen heeft.

Beschikbaarheid

De 2022 Benlli TRK 800 zal vanaf de tweede helft van 2022 beschikbaar zijn. De prijs blijft derhalve nog een vraagteken.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?