donderdag 25 april 2024

Lightning Motorcycles deponeert elektrische ADV ontwerpen in China

Lightning Motorcycles deponeert elektrische ADV ontwerpen in China. De ontwerpoctrooien onthullen een potentiële nieuwe richting voor het merk.

Na een onderbreking van twee jaar, veroorzaakt door de COVID-19 pandemie, is Lightning Motorcycles de afgelopen maanden weer opgedoken. In februari 2022 kondigde het in Californië gevestigde bedrijf een samenwerking aan met de Braziliaanse niobiumspecialist CBMM, en in mei onthulde het zijn volledig gesloten prototype, de Streetliner.

Stuwen nieuwe nobium-accu’s Lightning Motorcycles LS-218 naar 403 km/u?

Nu lijkt het erop dat Lightning in diezelfde periode op de achtergrond met verschillende projecten heeft gegoocheld. Uit documenten van de China National Intellectual Property Administration blijkt dat Lightning op 11 februari 2022 ontwerpoctrooien heeft ingediend voor een potentiële nieuwe elektrische adventure bike. Gezien de fabriek van het bedrijf in China is dit niet alleen een logische stap, maar ook een hint naar de mogelijke productieplannen van Lightning.

De dossiers vermelden Lightning oprichter en CEO Richard Hatfield als de enige ontwerper. Aangezien de patenten zich richten op het ontwerp van het voertuig, geeft het geen kritische technische specificaties prijs, zoals de aandrijflijn, actieradius of uitrusting van de ADV. We kunnen echter wel een paar dingen afleiden uit de foto alleen.

De tekeningen tonen een elektrische motorfiets in de traditionele ADV stijl met een hoog gemonteerd, snavelachtig voorspatbord, een rechte ergonomie en een touring-vriendelijk windscherm. De stevige banden en spaakwielen maken de Lightning geschikt voor off-road gebruik, maar de documenten bevestigen niet of de adventure bike een 19-inch (voor) en 17-inch (achter) wielset zou kunnen hebben of een 21-inch en 18-inch variant.

Zullen middelzware adventures vanaf 2022 domineren?

Lightning Motorcycles ADV

De markt voor elektrische motorfietsen heeft tot nu toe weinig avontuurlijke modellen. Door het moeilijke terrein en een gebrek aan elektrische infrastructuur op het parcours, waren elektrische ADV’s gewoon niet haalbaar met vroegere technologieën. Dat verandert allemaal met de komst van Energica’s Experia en OX’s Patagonia. Velen verwachten dat Zero Motorcycles in 2023 een adventurer zal onthullen, dus het segment zou de komende jaren kunnen blijven groeien.

Dat is bemoedigend voor Lightning Motorcycles nu het merk bezig is zijn positie te heroveren na COVID. Een elektrische adventure bike zou de aantrekkingskracht van Lightning in de huidige ADV-markt zeker kunnen verbeteren. Aan de andere kant moeten we de dingen in perspectief blijven zien en erkennen dat het uitbrengen van productiemotoren tot nu toe niet de sterkste kant van Lightning Motorcycles is geweest. Misschien dat een elektrische avonturier hen kan helpen dat in de toekomst te veranderen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen