vrijdag 29 maart 2024

Test 2022 Honda CMX500 Rebel: Volwassen opstapper

Test 2022 Honda CMX500 Rebel. Tijdens de test van de Honda CMX1100 Rebel kregen we ook de kans om te rijden met het kleinere broertje, de 2022 Honda CMX 500 Rebel. Bij een eerste aanblik verschillen deze machines weinig, maar als er eenmaal mee gereden wordt, ontstaat er een wereld van verschil.

Het is echt heel bijzonder hoe Honda erin geslaagd is om de Honda CMX500 Rebel en CMX1100 Rebel er vrijwel identiek uit te laten zien. Zeker als je weet dat de grootste een meer dan dubbel zo grote cilinderinhoud heeft. Maar kijk je wat nauwkeuriger, dan zie je dat ze vrijwel geen enkele schroef gemeen hebben. Zelfs het stalen frame, de wielen en de remmen zijn helemaal anders.

Puur en eenvoudig

Beide zijn wat je noemt bobbers, customs waar op het oog geen grammetje teveel aan zit. De naam ‘Bobber’ stamt uit de racerij van de jaren dertig. Racemotoren werden toen vaak  afgeleid van seriemodellen en werden voor de sport ontdaan van alles wat niet strikt noodzakelijk was. Ze kregen een ‘bob-job’ en zagen er daardoor heel puur en eenvoudig uit. En dat is ook zo bij onze kleine Rebel. Honda gebruikt een bijzondere combinatie van mat- en blinkend zwart. Het ontbreken van (zilverkleurig) chroom geeft de machine die typische sobere, stoere look. Voor wie een opstapmotor zoekt, maar toch gesteld is op de nodige uitstraling, is deze CMX500 alvast wat de looks betreft dus zeker het overwegen waard.

Test 2022 Honda CMX1100 Rebel: Dubbele persoonlijkheid

2022 Honda CMX500 Rebel: Klein pareltje

De 471cc-twin kennen we uit de Honda CB500-reeks en dat is eigenlijk heel goed nieuws. Het is een klein pareltje, waarin best wat van Honda’s toptechnologie verwerkt zit. Dit alles met het oog op zo min mogelijk interne wrijving. Dat resulteert in een blok dat 46 pk (34 kW) levert bij 8.500 tpm en 43,3 Nm bij 6.000 tpm. Voor gebruik in deze CMX werd het blok licht aangepast, waardoor er iets meer koppel geleverd wordt bij lagere toeren. Het twin reageert mooi op het gas en draait met plezier toeren. Geholpen door een goed werkende zesbak levert dit zeer aanvaardbare prestaties op.

Er kan met de CMX lekker doorgereden worden. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door een goed afgesteld rijwielgedeelte met goede remmen en een goed afgeregeld ABS. Ondanks de kleine 16-inch wielen met daar omheen best wel dikke banden (130/90-16 vooraan en 150/80-16 achteraan) stuurt de machine fijn en overheerst een gevoel van controle. Dat is voor een beginnersfiets als deze zeker een grote plus. Hetzelfde geldt voor de lage zadelhoogte en de prima zithouding. De 190 kg die deze Rebel volgetankt op de weegschaal zet is slim verdeeld over beide wielen en door het lage zwaartepunt voelt de machine gewoon heel handig aan.

Rest ons de prijs van de 2022 Honda CMX500 Rebel. Die is met €7.849,- BTW best aantrekkelijk. Tel daarbij een verbruik van minder dan 1 op 25 op en je bent vertrokken voor een fijne rit op weg naar… een wereld van verschil!

Test 2022 Honda CMX500 Rebel

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen