13 C
Nederland
woensdag 29 juni 2022

Maak kennis met de ‘Black Swan’, de nieuwste Indian FTR-custom

Sinds Indian in 2019 de FTR lanceerde, is de motor in flat-track-stijl een canvas in de wereld van de customs. Sommige constructies zijn mild met de nadruk op prestaties; anderen zijn radicaal met de nadruk op stijl. De Indian FTR Black Swan door Workhorse Speed Shop leeft binnen de radicale menigte van custom FTR’s. Gebouwd door Workhorse Speed Shop oprichter Brice Hennebert, is de Black Swan trouw aan zijn naam: uniek en opvallend.

Het ontwerp is gehuld in koolstofvezel en benadrukt de voorkuip, die het gevoel geeft van een GP500 Yamaha YZR500 tweetakt, terwijl de lijnen overgaan in een knieinsluitende benzinetank. Het ontwerp van de Black Swan werd beïnvloed door verschillende motor- en autotijdperken, waaronder sportmotoren uit de jaren negentig, moderne Grand Prix-racers en specials uit de autowereld, waaronder Porsches van tuner Rauh-Welt Begriff (RWB).

Royal Enfield registreert de naam Constellation

Het idee voor de Black Swan ontstond enkele jaren geleden toen Hennebert tijdens Wheels & Waves, het beroemde motortreffen in Zuid-Frankrijk, racete tegen Miracle Mike, de Indian Scout van The Young Guns.

‘In die tijd had ik de visie om een sportmotor te bouwen voor gebruik op de weg, echt sportief, gebouwd als een GP-motorfiets,’ zegt Hennebert. ‘De eigenaar van de motor gaf me totale vrijheid rond het project. Dus heb ik alle niveaus tot het uiterste gedreven. Dat is wat er gebeurt als ik de volledige vrijheid heb van de opdrachtgevers van een project. Het is vrij uniek en de meest gecompliceerde build die ik tot nu toe heb gedaan.’

Hennebert’s Belgische winkel is bekend om de Indian Motorcycle customs, waaronder de Scout-gebaseerde sprintracer ‘Appaloosa’ en een andere FTR genaamd ‘FTR AMA’, in opdracht van de broer van de Black Swan-eigenaar (beide broers blijven anoniem op het moment van dit schrijven).

Elementen die deze tweede FTR uniek maken zijn onder andere de reis die Hennebert maakte naar het hoofdkwartier van Akrapovič in Slovenië voor assistentie bij de 2-in-1 uitlaat.

‘Deze stap was eigenlijk makkelijker dan ik had verwacht, omdat ik geen volledige symmetrische carrosserie in klei hoefde te maken, maar slechts één helft van de motor als master,’ zei Hennebert.

‘Toen ik eenmaal tevreden was met de vorm, heb ik een 3D-scanner gebruikt om de vorm door te geven aan Formae Design, dat met mij samenwerkte om het virtuele model te verfijnen, de volledige symmetrie van de body te creëren en alle accessoires en hulpstukken te integreren. Christophe van Formae heeft me enorm geholpen met alle verschillende onderdelen van het lichaam.’

Terwijl Formae aan het koetswerk werkte, ging Hennebert andere partnerschappen aan om het ontwerp van de Black Swan te perfectioneren:

Vinco Racing Engineering, dat hielp bij de CNC-machine voor componenten van Hennebert’s ontwerpen zoals de swingarm fitting, schetsplaten en benzinetank-componenten.

Robert Collyns van 13.8 Composites, die de 3D-afdrukken van het CAD-model nam en de mal voor de body uit één stuk maakte. Hij hielp ook bij het ontwerp van de aluminium bellypan voor een betere hittebestendigheid voor de uitlaat van het 1203cc-blok.

‘Omdat ik had besloten om de koolstofvezel te laten zien en niet te verven, gaf ik Robert de vrijheid om het koolstofweefsel te kiezen dat er het beste uit zou zien en nog steeds zou werken met het ontwerp dat ik hem had gegeven,’ zegt Hennebert.

‘Na een paar weken wachten kwam hij terug met dit fantastische stuk. De hele carrosserie weegt maar ongeveer 1,8 kilo. Het maken van de carrosserie was een groot deel van de bouw, allesbehalve praktisch, maar ik was vastbesloten om een body uit één stuk te hebben.’

Toen het aanvankelijke ideaal werkelijkheid werd, kon Hennebert zich richten op het ontwerp van de koplampen, die hij ‘dramatisch wilde onthullen en verbergen.’

‘Dat was een hele strijd voor mij,’ zegt Hennebert. ‘Het ziet er misschien eenvoudig en gemakkelijk uit, maar voor mij was dat een hele uitdaging. De ‘oogleden’ worden aangedreven door twee stappenmotoren die worden aangestuurd door een Arduino voor filmisch openen en sluiten.’

Indian zegt: ‘De bouw stelde Brice in staat om de carrosserievorm snel en eenvoudig te accentueren in een ‘knipoog’ naar de wide-body kits in Japan, waarbij high-performance competitiestijl en straatmods werden gemixt.’

Daarna kwam de fabricage en ophanging. Hennebert gebruikte 7020 aluminium om de achterbrug te fabriceren en Öhlins Racing ontwierp een piggyback schokdemper in het zwart, passend bij het Black Swan-thema, aangevuld met een zwarte voorvork.

Nieuwe supertourer: Indian Pursuit

‘Het remsysteem komt van mijn partner Beringer,’ zei Hennebert. ‘Ze boden het gebruik aan van een prototypesysteem, een van de lichtste remsystemen die ze hebben. Het is ongeveer 1 kilogram voor het complete voorwielsysteem, allemaal verbonden met de Rotobox carbon wielen met Dunlop GP Racer-banden voor een perfecte verbinding met de grond. Deze fiets is echt dynamisch op straat.’

Jeroen Bouwmeester van Silver Machine Seats legde de laatste hand aan de accenten van de Black Swan, door het zadel en dashboard te bekleden met Alcantara, geïnspireerd op dashboards van Hypercars.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen