maandag 15 juli 2024

EICMA 2023: 2024 Honda CBR1000RR-R Fireblade & SP

De Honda CBR1000RR-R Fireblade (SP) evolueert in 2024. Zo is de viercilinder afgesteld voor meer acceleratie in het middengebied, wordt het frame flexibeler en krijgt de SP-versie derde generatie Öhlins-snoeperij. Bovendien komt er ook een gelimiteerde Carbon Edition.

Updates voor de CBR1000RR-R en SP

Beide machines krijgen nieuwe afstellingen voor de 1.000cc viercilinder-in-lijn motor om een nog sterkere acceleratie in het middengebied te leveren. De cilinderkop, compressieverhouding, kleptiming en veren zijn allemaal herzien; de krukas en drijfstangen zijn lichter en de versnellingsbak heeft nieuwe, kortere verhoudingen. Throttle By Wire met twee motoren voegt nauwkeurige controle en gevoel toe bij lagere toerentallen, met meer motorrem indien nodig. Het aluminium diamond-style frame heeft een nieuw, meer flexibel karakter om de stuurnauwkeurigheid en tractie te verbeteren.

Opgestaan uit de doden: 2024 Honda CBR600RR!

Grotere uitlaatdemper, minder geluid

De specificaties omvatten ook een van de RC213V-S afgeleide achterbrug, een Inertial Measurement Unit (IMU) met zes assen en een Honda Electronic Steering Damper (HESD) met drie niveaus. Nieuwe winglets zorgen voor behoud van downforce, maar met 10% minder pendelmoment in de bochten. Ook de zithouding is aangepast om de rijder meer controle te geven. Een TFT-kleurenscherm biedt intuïtieve bediening van de rijmodi en aanpassing van vermogen, motorrem, HSTC, Wheelie Control en startmodus. Al deze instellingen zijn aangepast aan de nieuwe vermogensafgifte en gearing. ABS in bochten heeft nu een extra RACE-instelling. De 4-2-1 uitlaatpijpen zijn ovaal en voeden een titanium Akrapovič-demper die nu iets groter in volume is, maar 5dB stiller in gebruik.

Vering en remmen

De normale Fireblade krijgt een Showa 43 mm Big Piston Fork (BPF), Balance Free Rear Cushion Light (BFRC-Lite) achterschokdemper en Nissin-remklauwen met vier zuigers voor. De 24YM CBR1000RR Fireblade SP is de eerste motorfiets ter wereld die gebruik maakt van de nieuwe, derde generatie Öhlins Smart Electronic Control (SE-C3.0) 43mm NPX (SV) voorvork en TTX36 (SV) achterschokbreker. Deze maken nu gebruik van een spoelklep binnenwerk en bieden vering van racekwaliteit, met instellingen die worden beheerd door Öhlins Object Based Tuning interface (OBTi). Nieuw is ook een digitale veervoorspanningsmeter via het instrumentenpaneel. De remschijven aan de voorkant worden bediend door nieuwe Brembo Stylema R remklauwen met vier zuigers en Brembo remhendel/hoofdremcilinder, terwijl het Cornering ABS nu over de RACE-modus beschikt, waarmee het ABS aan de achterkant kan worden uitgeschakeld.

2024-kleuren en Fireblade SP Carbon Edition

De CBR1000RR-R Fireblade verschijnt in Grand Prix Red met een volledig rood gedeelte vooraan op de kuip. De Fireblade SP zal verkrijgbaar zijn in Grand Prix Red (Tricolour). De CBR1000RR Fireblade SP Carbon Edition zal verkrijgbaar zijn in het unieke Matte Pearl Morion Black. Hij is voorzien van een koolstofvezel voorspatbord, onderkuip, middenkuip, winglets, frontkuip en spatbordafdekking. De Carbon Edition is gelimiteerd tot slechts 300 stuks en is voorzien van een speciaal naamplaatje op de airbox afdekking. De Carbon Edition is 1 kg lichter, met een gewichtsbesparing van 10-40% per onderdeel.

HRC Race Kit

HRC heeft een Race Kit ontwikkeld voor de CBR1000RR-R die de motorprestaties verhoogt, het bochtengedrag en de grip verbetert en gewicht bespaart. Verkrijgbaar als complete kit – en alleen voor circuitgebruik – bevatten de HRC-kitonderdelen een ECU, kabelboom, cilinderkoppakking, inlaattrechters, koppeling, quick release achteras en race-uitlaat.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen