zondag 15 december 2024

Daar is-ie weer: 2024 Honda CBR600RR!

In 2017 verdween de allerlaatste CBR600RR uit de Europese Honda-catalogus. Een betreurenswaardige teloorgang van zowel het supersport-segment als een van z’n absolute iconen, door de opmars van allroads en nakeds. Maar kijk aan: anno 2024 is de categorie aan een heropleving bezig, dus kan een herrezen CBR600RR niet ontbreken. Een messcherpe nieuwe styling, een 120 pk sterke viercilinder in het vooronder en het neusje van de zalm qua ophanging en elektronica? Hallelujah! 

120 pk bij 14.250 tpm

Aftrappen doen we met het orgelpunt. Bij een volbloed supersport hoort een hoogtoerige vierpitter – en dat weet Honda als de besten. De 599cc vier-in-lijn DOHC zestienklepper van de CBR600RR heeft een compressieverhouding van 12.2:1 en produceert anno 2024 een vette 120 pk bij 14.250 tpm en 63 Nm bij 11.500 tpm, is voorzien van een standaard quickshifter en slipperassistkoppeling, krijgt een elektronicapakket dat op basis van de RC213V-S en Fireblade werd geboetseerd (HSTC, wheeliecontrole, Rear Lift Control, Throttle-by-Wire, IMU, bochten-ABS, vijf rijmodi,…) en een blits TFT-kleurenscherm waarop je al die snufjes geprojecteerd krijgt – inclusief schakelindicator en laptimer. 

2024 Suzuki GSX-S 1000 GX: Innovatie met semi-actieve vering

Rijwielgedeelte

Maar wat ben je met een überpotent blok als daar geen gedegen rijwielgedeelte bijhoort? Dus hebben de Honda-ingenieurs gekozen voor een vederlicht gegoten alu twinspar-frame met alu achterbrug. Dat geheel steunt op een volledig instelbare Showa 41mm Big Piston USD-vork, en een al even volledig verstelbare Showa achterschokdemper met Pro-Link, terwijl het stuur is voorzien van een elektronische stuurdemper (HESD). De wielbasis bedraagt 1.370 mm, met een balhoofdhoek van 24,06° en een naloop van 100 mm. De zadelhoogte bedraagt 820mm, het leeggewicht is vastgelegd op 193 kg. Die kilo’s worden afgeremd door dubbele, radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen met 310mm remschijven vooraan, en een enkele opstelling (enkelzuiger, 220mm remschijf) achteraan. Om de 17-duimswielen liggen standaard Dunlop Roadsports2-banden.

Functionele styling 

Van het vleugellogo op de tank, over de functionele winglets, tot het scherp gepenseelde kuipwerk en dito ledverlichting, het windscherm onder een scherpe 38°-hoek: de CBR600RR heeft geen moeite om duidelijk te maken dat hij de snelste van de klas wil zijn. met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,555 is hij op dat vlak alvast de primus. De aerodynamica van de CBR1000RR Fireblade en de RC213V-S MotoGP-machine vervat in een zeshonderd. Waanzinnig.

Kleuren

Net als alle andere motoren in Honda’s supersportfamilie is de 2024 CBR600RR verkrijgbaar in twee kleuropties: mat Ballistic Black Metallic en de suggestieve Grand Prix Red HRC TriColour, de kenmerkende kleurstelling van Honda Racing Corporation (HRC).

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen