vrijdag 13 december 2024

Nieuw 108 PowerPlus-blok van Indian

Indian komt voor de aanstaande nieuwe top-bagger met een nieuwe 108 kubieke inch tweecilinder blok. Dit PowerPlus-motorblok produceert een niet te zuinige 120 pk, maar vooral het koppel is indrukwekkend.

Met 178 newtonmeter koppel is het nieuwe Indian PowerPlus-blok met recht een aanwinst om trots op te zijn. Als vuistregel kun je stellen dat iedere 10cc goed is voor 1 Nm koppel. Alleen wordt het steeds moeilijker aan die richtlijn te komen naarmate het blok groter wordt. Dat Indian desondanks maar liefst 178 Nm bij 3.800 tpm uit de 1769cc-krachtbron weet te trekken, is dus behoorlijk knap.

Beelden van het nieuwe blok lekte eerder dit jaar al. Indian presenteerde toen de aanstaande Challenger – een grote toergerichte bagger. Het Amerikaanse merk vond dat het nieuwe vlaggenschip een blok als dit verdiende en liet het niet enkel bij woorden. Groot verschil is wel dat de gelekte beelden toen een verchroomd blok toonde. Indian is sowieso wel van de glimmende afwerkingen bij hun grotere cruisers, dus wellicht zien we de PowerPlus V-twin later nog in het chroom.

Met de vloeistofgekoelde tweecilinder V-motor doet Indian opnieuw wat concurrent Harley-Davidson maar moeilijk lijkt te kunnen verkroppen. Vloeistofkoeling zou gevoelig liggen bij de doelgroep, waarop Harley-Davidson voorzichtig – maar doeltreffend – met het olie- en vloeistofgekoelde Milwaukee Eight blok kwam.

Indian gooit het over een andere boeg en breekt met traditie.

Indian gooit het over een andere boeg en breekt met traditie van de Amerikaanse twins met klepbediening middels stoterstangen. Naast het ontbreken van luchtkoeling heeft het PowerPlus-blok namelijk ook een bovenliggende nokkenas. Traditie is een slechte raadgever, en dat weet Indian. Dus geen conservatisme vanuit Springfield, Massachusetts; progressie.

Indian PowerPlus
De Indian PowerPlus uit 1919.

Wil overigens niet zeggen dat het nieuwe PowerPlus-motorblok volledig gevrijwaard van historie of traditie is, trouwens. De PowerPlus-noemer verwijst namelijk naar de Indian PowerPlus. Dat sportmodel werd tussen 1916 en 1924 door Indian op de markt gezet om de strijd aan te gaan met de dominante Amerikaanse racemerken van toen, Excelsior en Harley-Davidson.

Naar alle waarschijnlijkheid zien we de Indian Challenger en het PowerPlus-blok volgende week onthuld worden op de EICMA in Milaan.

Foto: Indian en Bonhams

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen