13 C
Nederland
donderdag 30 juni 2022

Nieuw: 2022 Yamaha MT-10 SP

Na de presentatie van de nieuwe MT-10 voor 2022, komt Yamaha met een SP-versie, 2022 Yamaha MT-10 SP, die vooral indruk wil maken met een hoogwaardig chassis.

Semi-actieve vering van Öhlins

Net als de R1M maakt de 2022 Yamaha MT-10 SP gebruik van een semi-actieve vering van Öhlins, maar niet van hetzelfde systeem. In de MT-10 SP is een nieuwere generatie gemonteerd, die gebruik maakt van een nieuwe dempingstechnologie. Dit biedt nog meer aanpassingsmogelijkheden. Er zijn drie vooraf ingestelde en drie manuele dempingsniveaus beschikbaar.

In de automatische standen past het systeem de rebound- en compressiedemping aan de actuele rijomstandigheden aan en wordt deze continu bijgesteld.

In de handmatige modus regelt de bestuurder de uitgaande en inkomende demping elektronisch. Er is blijkbaar geen afstelling, waardoor de ophangingselementen precies kunnen worden afgestemd op de rijstijl of het circuit.

Alleen voor het circuit: Yamaha R6 RACE en Yamaha R6 GYTR

Semi-actieve dempingsniveaus

  • A-1 is een sportieve stand. Die biedt veel vertrouwen en een goede feedback, vooral op bochtige wegen en binnenwegen, met een hoog gevoel in de voor- en achterwielen en een goede chassisstabiliteit bij accelereren en remmen.
  • A-2: Ideaal voor sportief rijden op goed onderhouden wegen.
  • A-3: De modus voor toertochten met de nadruk op rijcomfort en stabiliteit.

Highlights van de 2022 Yamaha MT-10 SP

  • De MT-10 SP is uitgerust met een exclusieve driedelige neusspoiler om de agressieve look te accentueren en de oliekoeler te beschermen. De remleidingen zijn staalomvlochten, wat resulteert in een beter en constanter drukpunt van de rem. Vooral wanneer op het circuit vaak en hard wordt geremd, is dit een echte veiligheidswinst.
  • De kleur is geïnspireerd op de R1M. Het exclusieve kleurenschema heet ‘Icon Performance’.
  • Een brede waaier van originele accessoires, bijvoorbeeld Akrapović-uitlaten, remhendels, handvatverwarmers en billetstuuruiteinden worden als optie aangeboden.

De levering is gepland voor medio 2022, en de prijs zal binnenkort worden bekendgemaakt.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen